Finský trh v roce 2011: Octavia v čele před Golfem a Avensisem
Finsko není z globálního hlediska nijak významným automobilovým trhem. Fanoušky mladoboleslavské automobilky však potěší: nejprodávanějším osobním autem ze všech se v uplynulém roce stala Škoda Octavia.
Za právě skončený letopočet 2011 se v zemi tisíce jezer prodalo 124.477 nových osobních aut, což znamená oproti předchozímu roku zvýšení o 13 %.
Octavia se stala nejoblíbenějším autem vůbec poprvé, překonala dokonce i Golf. Koupilo si ji 5.937 Finů, což znamená zvýšení prodeje o 8 % a takřka pětiprocentní podíl na celém trhu. Na pozici lídra se dostala už v říjnu. Evropská jednička z Wolfsburgu naopak klesla po třech letech celkových triumfů na druhou příčku (5.627), pohoršila si o 9 %. Nejlepší pětici doplňují Toyota Avensis (4.586 kusů, -3 %), crossover Nissan Qashqai (4.390, +4 %) a Volkswagen Passat.
U něho proběhla generační výměna (byť B7 je oproti B6 spíše faceliftem), která se odrazila v nárůstu o 83 % na 3.952 jednotek. Celkově šestý Focus si polepšil o výrazných 30 %, u něj také zaúřadoval nový model, v jeho případě už zcela. Dalšími výraznými šplhouny jsou Mercedes třídy C a BMW řady 5.
Automobily střední a vyšší střední třídy jsou ve Finsku vůbec velmi oblíbené. Vždyť kromě jmenovaných najdeme v první desítce Audi A4 a Ford Mondeo, ve třetí pak Mercedes E a Mazdu 6. České fanoušky by mohla potěšit i celkově osmnáctá příčka Superbu a třicátá malé Fabie. Kapitolu samu pro sebe představují ve Skandinávii obecně oblíbená švédská Volva. Finové dávají přednost u této značky praktickým kombi různých velikostí a menšímu SUV.
V první třicítce se objevila šestice nováčků, tedy modelů, které v ní ve statistikách 2011 chyběly: Citroën C4, Volkswagen Jetta, Hyundai i20, Volvo V60, Nissan Juke a už lehce zmíněná Fabia. Ano, v zemi výtečných soutěžních jezdců se kupují rovněž crossovery od Nissanu a také sedany nižší střední třídy, které jsou v české kotlině na okraji zájmu. Vždyť mezi nejlepšími najdeme kromě Jetty i Corollu.
Prosincové počty vrostly oproti stejnému období roku 2010 o 9 % na 6.743 registrací. První pětka vykazuje pořadí Škoda Octavia – VW Golf – VW Passat – Nissan Qashqai – Volvo V70. Superb uzavírá Top 20. Velmi slušně se dařilo Volkswagenu, kromě zmíněných bestsellerů bylo Polo šesté a Jetta dvanáctá. Volvo také vykazuje výrazné zlepšení, které vyjma kombi V70 reprezentují SUV XC60 (sedmé místo) a menší kombi V60 (patnáctá příčka).
Finský trh – nejprodávanější modely v roce 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA | OA | Změna (rok) | Změna (rok) | |
- | Období | 2011 | 2010 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda OCTAVIA | 5937 | 5505 | 432 | 7,8% | |
2. | Volkswagen GOLF | 5627 | 6173 | -546 | -8,8% | |
3. | Toyota AVENSIS | 4586 | 4727 | -141 | -3,0% | |
4. | Nissan QASHQAI | 4390 | 4222 | 168 | 4,0% | |
5. | Volkswagen PASSAT | 3952 | 2158 | 1794 | 83,1% | |
6. | Ford FOCUS | 3877 | 2974 | 903 | 30,4% | |
7. | Opel ASTRA | 3254 | 3043 | 211 | 6,9% | |
8. | Kia CEE´D | 2933 | 3325 | -392 | -11,8% | |
9. | Audi A4 | 2232 | 1986 | 246 | 12,4% | |
10. | Ford MONDEO | 2209 | 2332 | -123 | -5,3% | |
11. | Toyota YARIS | 2125 | 2564 | -439 | -17,1% | |
12. | Ford FIESTA | 2086 | 2065 | 21 | 1,0% | |
13. | Volvo V70 | 1886 | 2381 | -495 | -20,8% | |
14. | Toyota AURIS | 1865 | 2412 | -547 | -22,7% | |
15. | Volvo V50 | 1833 | 1496 | 337 | 22,5% | |
16. | Hyundai i30 | 1818 | 1427 | 391 | 27,4% | |
17. | Volkswagen POLO | 1787 | 2200 | -413 | -18,8% | |
18. | Škoda SUPERB | 1747 | 1807 | -60 | -3,3% | |
19. | Mercedes-Benz C | 1746 | 1270 | 476 | 37,5% | |
20. | BMW 5 | 1593 | 1184 | 409 | 34,5% | |
21. | Volvo XC60 | 1542 | 1271 | 271 | 21,3% | |
22. | Mercedes-Benz E | 1528 | 1656 | -128 | -7,7% | |
23. | Citroën C4 | 1403 | 797 | 606 | 76,0% | |
24. | Volkswagen JETTA | 1359 | 570 | 789 | 138,4% | |
25. | Hyundai i20 | 1304 | 993 | 311 | 31,3% | |
26. | Volvo V60 | 1303 | 133 | 1170 | 879,7% | |
27. | Toyota COROLLA | 1248 | 1716 | -468 | -27,3% | |
28. | Nissan JUKE | 1212 | 214 | 998 | 466,4% | |
29. | Mazda 6 | 1209 | 1443 | -234 | -16,2% | |
30. | Škoda FABIA | 1204 | 813 | 391 | 48,1% |