Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fisker pozastavuje výrobu. Nemá akumulátory

Michal Fokt
Diskuze (9)
Fisker začíná být exemplárním případem smolaře. Po problémech s požáry přichází další rána - jeho exkluzivní dodavatel akumulátorů zkrachoval.

Designér Henrik Fisker dostal před lety nápad - místo kreslení aut pro známé značky využít momentální popularity vozů s alternativními systémy pohonu a založit automobilku, zabývající se výhradně výrobou plug-in hybridů a podchytit si tak za pomoci velkorysých státních subvencí bohatou, ekologicky uvědomělou klientelu.

První model Karma ovšem vznikal ve velkých porodních bolestech - přestože auto bylo (minimálně po stránce vzhledu) hotovo už v roce 2007 a v lednu 2009 se představila jeho produkční verze, výroba se rozeběhla až na jaře 2012. Tím ale problémy teprve začaly - poté co několik vozů zlikvidovaly (i s přilehlým okolím) požáry, přistopil Fisker letos v létě k úpravám, které měly zajistit zvýšení bezpečnosti.

S výjimkou vozů, které se staly obětí bouřee, od té doby žádná karma zatím nevítaným zdrojem tepla nebyla, Fiskera ale postihla další rána - jeho dodavatel akumulátorů A123 Systems zbankrotoval. Dost možná paradoxně i proto, že produkce vozů karma je poněkud za očekáváním. Vzhledem k výpadku dodávek tak má Fisker k dispozici pouze skladové vozy, kterých nejspíš mnoho nebude.

Dodávky mohou být obnoveny až ve chvíli, kdy bude mít A123 Systems nového majitele. Že by Fisker o svého dodavatele definitivně přišel nehrozí, o zbankrotovanou firmu má zájem nejen Johnson Controls, ale i čínská firma Wangxiang Group a záměr převzít ji podle agentury Reuters projevily i NEC a Siemens. Fisker se tak musí pouze obrnit trpělivostí, hledání nového dodavatele by totiž znamenalo další náklady a proces testování, který by trval nejméně rok. Nicméně už někdy v polovině prosince by měl Fisker vědět, jak dlouho bude nutné na nové dodávky čekat.

Je jasné, že tahle série problémů znamenala obrovské náklady, které nebyl rozpuštěny v zisku a tak je Henrik Fisker v současnosti v jednání s několika potenciálními partnery, kteří by o automobilku mohli mít zájem. Zatím není známo, o koho by se mohlo jednat, indicie ale naznačují, že nejvážnějšími hráči je BMW a General Motors.

Michal Fokt
Diskuze (9)
Avatar - Ozzman
4. 12. 2012 15:49
jezdí v čr?
Nevíte jestli jezdí v čr? Jednou mne na Jižní spojce něco podobného předjíždělo, Vypadalo to luxusně:)
4. 12. 2012 11:02
Re: super zvuk
:yes:
4. 12. 2012 10:38
Re: super zvuk
niiiiiiiiiice :yes: :-)
Avatar - robertPLUS
3. 12. 2012 20:33
super zvuk
Karma je jediny elektromobil ktory poznam, co ma cool zvuk: [odkaz]
Je to kosmos! :yes: :-!
Avatar - wladyk
3. 12. 2012 17:58
Re: Aké šťastie : )
Žádná škoda. Aspoň nám to nebudou vnucovat ekoidioti.