Fisker utratil na každý vyrobený vůz šestinásobek jeho ceny
Krachující americký výrobce luxusních elektrických vozů Fisker utratil z peněz od vlády a investorů na každý vyrobený automobil Karma více než šestinásobek jeho prodejní ceny 103.000 dolarů (asi dva miliony Kč). Podle agentury Bloomberg se to uvádí ve zprávě výzkumné společnosti PrivCo, která tyto údaje získala na základě zákona o volném přístupu k informacím. Okolnosti vládní podpory Fiskeru začne tento měsíc zkoumat Kongres.
Od loňska, kdy zastavila produkci, už kalifornská společnost Fisker vyrobila zhruba 2500 vozů Karma. Od daňových poplatníků a investorů získala celkem asi 1,3 miliardy dolarů, z toho od vlády úvěr 529 milionů dolarů, z něhož stihla vyčerpat 193 milionů USD. Vládní podpora byla určena k obnovení výroby na uzavřeném závodě společnosti General Motors ve státě Delaware. K tomu ale nikdy nedošlo a místo toho vyráběl Fisker Karmu ve Finsku.
Ministerstvo energetiky USA, které financuje podporu pro "zelené" technologie, podle PrivCo umožňovalo Fiskeru čerpat úvěr i po několikátém porušení podmínek úvěrové smlouvy. Ministerstvo se hájí tím, že na konci roku 2010 ještě Fisker nestál před krachem, jak naznačuje PrivCo, a že zastavilo firmě přísun financí v červnu 2011, až firma poprvé porušila podmínky. Příští středu má komise Sněmovny reprezentantů na programu slyšení o Fiskeru a jeho vládní podpoře. Ministerstvo energetiky za vlády Baracka Obamy už čelilo jednomu skandálu, a to kolem podpory později zkrachovalému výrobci solárních panelů Solyndra, kde se objevily známky klientelismu a korupce.
Delaware je domovským státem viceprezidenta Joea Bidena. Ten figuroval na tiskové konferenci, která oznamovala plán obnovení provozu tamní automobilové továrny, upozornil Bloomberg. Veškerá aktivita v závodě loni skončila a nevyrobil se tam jediný automobil. Fisker tento měsíc propustil zbývající řadové zaměstnance a ponechal v práci jen manažery, kteří hledají kupce pro firemní majetek. Firmě se přitom blíží termín 22. dubna, kdy má vyrovnat první splátku vládního úvěru v částce 20,2 milionu dolarů. Fisker původně počítal s roční produkcí až 100.000 vozů. Domácí prodej jeho Karmy se však pohyboval jen ve stovkách kusů ročně a celkem jich firma prodala asi 1600. Přes tři stovky vozů Karma zničila v listopadu v přístavu Newark bouře Sandy.