Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta a Fusion s novým dieselem 1.6 TDCi (66 kW)

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Ford Fiesta a Fusion dostane nový diesel o objemu 1,6 l. Devadesátikoňová vznětová Fiesta sice nemá ambice konkurovat Fabiím RS, ale loudat se také nebude. Stovku nová vznětová verze zvládá za méně než 12 sekund a nejvíce jede 175 km/h.

Ford Fiesta a Fusion dostane nový diesel o objemu 1,6 l, který je výsledkem spolupráce koncernů PSA a Ford. Devadesátikoňová vznětová Fiesta sice nemá ambice konkurovat Fabiím RS, ale loudat se také nebude. Stovku nová vznětová verze zvládá za méně než 12 sekund a nejvíce jede 180 km/h.

Vznětové motory jsou oblíbenou volbou zájemců o osobní automobil v nižší střední i střední třídě, ale malé vozy resp. mini jsou stále ještě častěji prodávány se zážehovými motory. S příchodem maloobjemových motorů o objemech 1.4 - 1.6 l a v kombinaci s některým moderním vstřikovacím systémem, získávají stále větší popularitu. Cena hraje stále v této třídě rozhodující roli a protože jde mnohdy o rodinné vozy, dieselů se příliš mnoho neprodá. Podíl dieselů ve třídě malých vozů byl v září zhruba 9 %, což lze připsat převážně prodejům vznětových Fabií. Největší podíl vznětových motorů v malých vozech mívají francouzské automobilky (Renault Clio 20 %, Peugeot 206 31 %, Citroën C3 13%), Ford zatím prodává převážně zážehové verze (podíl dieselů v září: Fusion 13 %, Fiesta 8 %). Změnit by to mohl druhý diesel v nabídce.

Nový turbodiesel o objemu 1560 cm3 má vyšší výkon než jeho menší sourozenec a především disponuje vyšším točivým momentem – maximální výkon motoru činí 66 kW při 4000 ot/min a nejvyšší točivý moment 204 Nm je k dispozici už při 1750 ot/min. Velmi pružný motor vyniká i nízkými emisemi, díky čemuž plní emisní limity normy Euro IV; produkce CO2 představuje jen 119 g/km.

Silnou stránkou nového turbodieselu Duratorq 1.6 16V TDCi je jeho hospodárnost. Spotřeba Fiesty 1.6 16V TDCi v kombinovaném cyklu činí totiž jen 4,5 l/100 km. Nový motor se bude dodávat do tří i pětidveřových modelů Ford Fiesta a do vozů Ford Fusion. Pohánět bude i nové modely Fiesta Sport.

Motor 1.6 16V TDCi se už dříve představil v modelech Ford Focus C-MAX a v novém Focusu ve verzi 80 kW s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Verze o výkonu 66 kW byla vyvinuta speciálně pro použití v menších modelech Fiesta a Fusion (dodáván od ledna 2005). Charakteristickým rysem této pohonné jednotky je velmi plochá křivka průběhu točivého momentu, která je zárukou dobré dynamiky jízdy, hospodárnosti, nízkých emisí i malé hlučnosti.

Technický popis konstrukce

Škálu pohonných jednotek modelů Fiesta a Fusion obohacuje nový turbodiesel Duratorq 1.6 16V TDCi a doplňuje tak motor 1.4 Duratorq (50 kW). Nový turbodiesel 1.6 16V TDCi řady Duratorq je zatím posledním výsledkem spolupráce ve vývoji vznětových motorů mezi společnostmi Ford Motor Company a PSA Peugeot Citroën (prvním kooperačním motorem byl menší diesel 1.4 l).

Srdcem celohliníkového motoru Duratorq 1.6 16V TDCi je blok z hliníkové slitiny. Blok je vyrobený metodou tlakového lití, do hliníkového bloku jsou vsazeny litinové vložky válců, které zvyšují pevnost celé konstrukce. Blok válců je u dolního konce sešroubován se samostatnou hliníkovou základnou, do které jsou začleněna litinová pouzdra ložisek. Toto odclonění vlastních ložisek od přílišného momentového namáhání se projevilo v lepších akustických vlastnostech motoru – v jeho nižší hlučnosti.

Horní část motoru tvoří hliníková hlava válců vyrobená rovněž metodou tlakového lití. Hlava a blok jsou propojeny přes vícevrstvé ocelové těsnění, které zaručuje dokonalé utěsnění obou částí po celou dobu dlouhých servisních intervalů. Čtveřice ventilů, připadajících na každý válec, je ovládána dvojicí vačkových hřídelů v hlavě motoru.

Kovaný ocelový klikový hřídel je uložen v pěti hlavních ložiscích, jeho vibrace snižuje celkem osm přesně definovaných protizávaží. Přední a zadní část klikového hřídele je utěsněna speciálním těsněním s extrémně dlouhou životností. Ojnice jsou z konstrukčního pohledu jednodílné výkovky z kvalitní oceli, jejichž spodní „velké“ oko je dělené metodou řízeného lomu.

Písty z lehké slitiny jsou k ojnicím uchyceny prostřednictvím plovoucích čepů, každý píst má tři kroužky zaručující minimální třecí ztráty. Velmi přísné tolerance rozměrů a ovality pístů i válců zaručují minimální spotřebu oleje, takže mezi předepsanými servisními intervaly výměny oleje není vůbec potřeba doplňovat motorový olej. Výrobce předepisuje výměnu oleje po ujetí 20 000 km.

Oba vačkové hřídele v hlavě válců jsou duté protože vznikly jako výlisek z dutého trubkového polotovaru. Díky tomuto konstrukčnímu postupu jsou vačkové hřídele motoru 1.6 16V TDCi asi o 30 procent lehčí než srovnatelné konvenční plné vačkové hřídele z litiny. Nižší setrvačné síly dutých vačkových hřídelů prodlužují životnost rozvodového řemene. Každý vačkový hřídel je uložen v pěti ložiscích. Vačkový hřídel sacích ventilů je poháněn trvanlivým řemenem s dlouhou životností, který je zpevněný skelnými vlákny. Vačkový hřídel výfukových ventilů je potom poháněný od vačkového hřídele sacích ventilů prostřednictvím krátkého řetízku se systémem hydraulického napínání.

Vačky obou hřídelů ovládají celkem 16 ventilů motoru prostřednictvím vahadel s otočnými členy, snižujícími tření, hydraulické vymezování ventilové vůle nevyžaduje žádnou údržbu ani nastavování. Speciální ventily zabraňují pronikání oleje z hydraulických stavítek, což snižuje hluk po spuštění studeného motoru, minimalizuje opotřebení a také prodlužuje servisní intervaly. Rozvodovým řemenem jsou poháněny také vysokotlaké vstřikovací čerpadlo a oběhové čerpadlo chladicího média motoru. Čerpadlo oleje je poháněno přímo od klikového hřídele.

Motor je shora krytý poměrně jednoduše tvarovaným plastovým sacím modulem, který je propojen s tělesem sacího boxu. Ten obsahuje filtr nasávaného vzduchu, tvoří sací potrubí s integrovaným systémem měření hmotnosti vzduchu proudícího do spalovacích prostorů, odlučovač oleje, regulátor přetlaku v klikové skříni, filtr využitelného paliva, řídicí jednotku systému recirkulace výfukových plynů a akustický rezonátor.

Turbodiesel motoru 1.6 16V TDCi (66 kW) vybaven turbodmychadlem s pevnou geometrií lopatek a mezichladičem stlačeného vzduchu. Turbodmychadlo je konstrukčně optimalizováno tak, aby motor vynikal výkonovými parametry, a to zejména v pásmu nízkých otáček. Celohliníkový agregát váží jen o 15 kg více než osmiventilový čtyřválec 1.4 TDCi a celkovou hmotností 120 kg se vitální turbodiesel téměř vyrovná zážehovým motorům připraveným pro modely Ford Fiesta.

Jízdní výkony

Fiesta poháněná čtyřválcem 1.6 16V TDCi dosahuje rychlosti až 175 km/h a z klidu na 100 km/h dokáže zrychlit během 11,9 s, resp. z 0 na 80 km/h za 11,2 s. Řidiči však asi ještě více ocení elasticitu nového motoru: Ke zrychlení z 80 km/h na 120 km/h Fiesta potřebuje jen 12,5 sekundy.

V závislosti na tom, pro které trhy budou modely poháněné turbodieselem 1.6 16V TDCi určeny, dokážou nové modely plnit emisní limity normy Euro III i Euro IV, která začne striktně platit až počátkem roku 2006. Emisní normy Euro IV znamená snížení množství škodlivin ve výfukových plynech o 50 procent a náročnou podmínkou je i požadavek, aby motor vyhověl přísnějším limitům i po najetí 100 000 km. Nový turbodiesel 1.6 16V TDCi produkuje jen 119 gramů CO2 na jeden kilometr jízdy.

Důležitým prvkem přispívajícím k nízkým emisím je moderní systém přímého vstřikování nafty Common rail od firmy Bosch, šestiotvorové trysky s otvory o průměru 120 mikrometrů, přesné senzory měřící hmotnost vzduchu proudícího do spalovacích prostorů, systém elektronicky řízené recirkulace výfukových plynů, elektronicky řízený obtok turbodmychadla a propracovaný systém čištění výfukových spalin.

Ondřej Láník
Diskuze (1)