Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus II: Focus-klasse

Ondřej Láník
Nový Focus je jednou z hlavních novinek, se kterou se za pár týdnů potkáme na výstavišti v okolí Porte de Versailles v Paříži. Představení nové generace nepřináší takový šok jako první Focusy v roce 1998. Dnes už má Ford ve třídě nejen silné jméno a...

Zveřejněná technická data druhé generace Fordu Focus napovídají, že se schyluje k nové bitvě o vedoucí postavení na trhu hatchbacků nižší střední třídy.

Focus a jeho krátká historie

Automobilka Ford zaútočila před lety na pozici Volkswagenu Golf zcela nově pojatým modelem, který k nové konstrukci mechanických částí, k revolučnímu designu a větším rozměrům karosérie, přidal i nové jméno. Ford tak zahodil tradici modelu Escort a přejmenoval veledůležitý model v nižší střední třídě na Focus. Marketing Fordu nás tehdy informoval o „velké události“ v dějinách automobilky a vypadalo to jako jedno z mnoha tradičních PR-souvětí, která bývají tak často s oblibou v tiskových zprávách používána. S odstupem několika let můžeme s klidem zhodnotit první Focus jako jeden z nejpovedenějších vozů třídy, jež nabídl excelentní jízdní vlastnosti, originální vzhled a prostorný interiér. Zákazníci přišli New Edge Focusu na chuť a ta jim zůstala až do dnešních dnů, i když byla postupně stimulována širší výbavou a zvyšující se nabízenou hodnotou za stejné peníze. Přetrvávající kvality prvního Focusu jsme si ověřili i v jarním srovnávacím testu, kdy se šest let starý Ford utkal s novým Volkswagenem Golf.

Hlavním konkurentem Focusu byly od počátku německé Golfy a Astry. Proti Golfu hovořil omezený prostor na zadních sedadlech a celkově kratší interiér, Astra ztrácela body v oblasti jízdních vlastností. I když obě konkurenční automobilky již na trhu mají nové modely několik měsíců, pozice Fordu se oslabuje jen pozvolna a možná, že i záměrně. Na jednu stranu je roční ztráta na Golfa a půlroční na Astru nevýhodou Focusu, Ford však měl na druhou stranu čas připravit velmi konkurenceschopnou nabídku, kterou jistě zamířil na ne zrovna jisté postavení nové Golfu. První informace, fotografie a zveřejněná technická data druhé generace Fordu Focus napovídají, že se schyluje k nové bitvě o vedoucí postavení na trhu hatchbacků nižší střední třídy.

Design

Revoluční křivky minulého Focusu přišly po dlouhých letech konzervativního přístupu Fordu k vozům nižší střední třídy. Vzpomeňte na proporce Escortu, které se prakticky po dvacet let neměnily a srovnejte s Focusem… Nástupce prvního Focusu se decentně hlásí k odkazu první generace a sází na obdobné designérské hodnoty. Extravagance stylu New Edge ale byla utlumena, sportovní duch je nyní dotvářen výrazně skloněným čelním i zadním sklem. Linie bočních oken začíná, kvůli o 10 cm vpřed posunutému čelnímu sklu, tmavým trojúhelníkovým dílem u A-sloupku, jakoby se Focus chystal mezi minivany a končí u obou hatchbacků výraznějším povytažením vzhůru v oblasti C-sloupku. Koncová světla již nehrají tak důležitou úlohu. Místo toho je záď variací na sportovní zakončení minivanu C-MAX, který sdílí s novým Focusem značnou část „neviditelných“ komponentů. Příď nového vozu byla upravena dle aktuální tváře většího Mondea a plně koresponduje se stylingem Focusu C-MAX. Boční pohled je opět charakterizován muskulaturou výrazných blatníků, zadní spoiler už není tak přirozenou součástí střechy jako tomu bylo dosud a zřejmě proto není lakován v barvě karosérie. Příď využívá dnes velmi populární prostorové tvarování přechodu blatníků do kapoty resp. do A-sloupků, takže tyto detaily jsou snadno zaměnitelné s koncernovou konkurencí (Mazda3). Focus bude podle nás patřit k vozům, do nichž se opravdu zamilujete až ve chvíli, kdy jim stojíte tváří v tvář.

Karosérie

Růst každé nové generace automobilu je v dnešním automobilovém světě považován za samozřejmost, ale když Volkswagen před rokem lehce první Focus předehnal svou délkou 4204 mm, bylo v Kolíně nad Rýnem jasné, že Focus bude opět na čele pomyslného žebříčku rozměrů rodinných vozů nižší střední třídy. Délková míra byla krejčími Fordu stanovena na 4342 mm což je o 168 mm více než měl předchůdce a o 138 mm více než má Golf. Další sledovaný rozměr - rozvor - by zdánlivě už nemusel růst, přesto přidali konstruktéři 25 mm. Největším -překvapením, které jsme zprvu pokládali za překlep, je šířka nového Focusu. Výrobce totiž udává šířku bez zpětných zrcátek 1840 mm, což je bezkonkurenční hodnota ve třídě a nový Ford tak směle překonává o třídu větší Mondeo (1810 mm) i o dvě třídy větší Mercedes-Benz E (1820 mm). Z velkorysých rozměrů těží jak posádka, tak i prostor pro zavazadla. Ten má u hatchbacků nadprůměrný objem 385 litrů (s dojezdovým náhradním kolem). Nový Focus je v průměru o 100 kg těžší než předchozí model.

Nový Ford Focus
Nový FocusStarý FocusNový FocusStarý Focus
Vnější rozměry3 a 5dveřový hatchback3 a 5dveřový hatchbackkombikombi
Délka [mm]4342417444734454
Šířka [mm]1840170218401702
Výška [mm]1447143014471447
Rozvor [mm]2640261526402615
Zavazadlový prostor
Šířka [mm]1050105011591156
Délka* [mm]92788010421048
Délka** [mm]1530145016701658
Základní objem [l]385350475520
Max. objem po střechu při sklop. sed. [l]1245120515251580

Nadprůměrná tuhost karosérie první generace byla dále zvýšena (o 8 %), při výrobě je používáno mj. svařování laserem. O vysoké kvalitě konstrukce vozu i práce výrobních týmů svědčí např. jen 3,5 mm široké spáry mezi karosářskými panely, přičemž povolená tolerance se snížila o třetinu na pouhý jeden milimetr.

Do struktury dveří jsou začleněny nově řešené deformační prvky, které snižují deformace A-sloupku karoserie a trubkové výztuhy palubní desky, nebo nový výztužný příčník, přichycený šrouby na svých koncích k A-sloupkům karoserie, který zpevňuje boční strukturu karoserie a minimalizuje případné pronikání volantu a pedálů při nárazu do životního prostoru řidiče. Všimněte si také provedení dvou hlavních podélníků v přídi vozu, které jsou vpředu spojeny mohutným nárazníkem a ještě dalším horizontálním dílem, o něco dále od přídě. Podle tiskové zprávy Fordu nový Focus také „výborně zaboduje“ v crash testech Euro NCAP, takže lze předpokládat, že se Focus zařadí do stále širší pětihvězdičkové kategorie (výsledky budou zveřejněny v listopadu 2004).

Interiér a výbava

Také uvnitř druhého Focusu se styling uklidnil, vnitřní prostor nového Focusu má i na fotografiích příjemnou atmosféru, kterou umocňuje pečlivé barevné ladění. Tříramenný resp. čtyřramenný volant dodávají vnitřku vozu sportovní resp. luxusní nádech.

Jasná modrá barva charakterizuje nyní interiér modelů Focus Sport a Titanium. V kombinaci se středně světlým odstínem spodní poloviny interiéru Focusu vytvářejí modré tóny vzdušnou atmosféru. Černá barva zůstává na přání k dispozici pro všechny modely. Interiérové a exteriérové barvy Focusu jsou sladěny do nabídkové škály, zákazníci si mohou vybírat podle osobního vkusu z pěti úrovní výbavy: Ambiente, Trend, Sport, Ghia a Titanium.

Ford je známý svojí pečlivostí při výběru materiálů pro interiéry svých modelů a proto nepřekvapuje, že všechny materiály, použité pro vnitřní prostory nového Focusu, byly velmi pečlivě testovány s ohledem na jejich alergické vlastnosti. Všechny interiérové materiály nového Focusu (stejně jako v případě modelu Focus C-MAX) vyhovují striktním antitoxickým standardům TÜV.

Trendem doby je poskytnout prostor nejen cestujícím, ale také mnoha zbytným i nezbytným potřebnostem, které si s sebou posádka bere na cesty. Focus tento trend respektuje a nabízí řadu praktických a dostatečně velkých odkládacích míst a schránek. Dobrým příkladem mohou být rozměrné odkládací kapsy ve dveřích či schránky ve středové konzole nebo v palubní desce. Schránka v palubní desce před spolujezdcem má objem 12 litrů, takže bez problémů pojme PET-lahve o objemu 1,5 l. U modelů, které jsou vybaveny klimatizací, je palubní schránka zároveň chlazená, což přijde vhod především při dlouhých jízdách v letních měsících.

Další místo pro nejrůznější drobnosti nabízí schránka umístěna uprostřed horní strany palubní desky. K této schránce má snadný přístup jak řidič, tak i jeho spolujezdec vpředu. Víko schránky se odklápí po stlačení zámku, podobně, jako vyklápěcí schránka pro uložení brýlí, umístěná u stropu vozu. U třídveřových modelů jsou v prostoru pod okny velké, dobře přístupné schránky, určené především vzadu sedícím pasažérům.

Důležitým prvkem výbavy nového Focusu je na přání montovaný klimatizační systém D-EATC (Dual Electronic Automated Temperature Control). Jakmile je zadána požadovaná teploty, systém D-EATC průběžně monitoruje jakékoli změny prostředí. Dvouzónový senzor dokonce na každé straně vozu snímá intenzitu dopadajících slunečních paprsků. Prostřednictvím rychlých datových sběrnic CAN-Bus potom tato data společně s údaji o teplotě v interiéru putují do řídicí jednotky klimatizace, která pak rozhodne o optimální reakci systému, tak, aby během celé cesty byla garantována stabilní teplota.

Tvůrci nového modelu soustředili velkou pozornost také na akustické kvality interiéru, cílem bylo připravit tiché a příjemné prostředí, aniž by samozřejmě utrpěly jakékoli další aspekty, které v souhrnu vytvářejí kvalitu interiéru. Konstruktéři se zaměřili především na potlačení aerodynamického hluku a rachocení a hukotu přenášenému z vozovky přes kola a závěsy do interiéru. Předmětem zkoumání a pečlivého ladění byl i zvuk zavírajících se dveří, resp. jejich zámků. Poté, co byl „naladěn“ příjemný zvuk zavíraných dveří, soustředili se konstruktéři na odhlučnění interiéru vozu. Okna předních dveří dostaly o 20 % silnější sklo, vlastní dveře mají dvojité těsnění, motorový prostor je pečlivě izolován lehkým vypěňovaným materiálem. Aerodynamický hluk a hluk větru se podařilo potlačit o 20 %.

Ford i tentokrát přispěl k rozšíření několika komfortních nebo bezpečnostních prvků, dříve známých pouze z dražších vozů. Jedním z nich je zavedení adaptivních světlometů AFL (Adaptive Front Lighting), jejichž paprsek se natáčí spolu s řízením, resp. předními koly. Na rozdíl od řady konkurentů je systém nabízen i s cenově dostupnější halogenovou žárovkou.

Vývojoví specialisté se soustředili i na takové detaily, jako je například pocit z ovládání spínačů (například spínačů elektrického ovládání oken ve dveřních výplních) – přičemž požadavkem bylo, aby tyto spínače kladly stejný odpor, aby měly shodný krok a dokonce aby vydávaly stejný zvuk. Na otočné spínače byl zase kladen požadavek stejného odporu při ovládání bez ohledu na to, zda jde o elektrický nebo mechanický ovladač.

Dalším zajímavým prvkem, dodávaným na přání, jsou nastavitelné pedály. Ty zvyšují komfort řidiče, protože díky jim si může jakkoli dlouhý řidič optimálně přizpůsobit pracoviště své postavě. A vyšší komfort znamená jistější pocit při řízení a tedy i vyšší bezpečnost. Pedály hrají navíc důležitou roli i při čelních kolizích – jsou totiž navržené tak, aby ani při těžkém čelním nárazu neohrozily nohy řidiče.

Stejně, jako v případě modelu Focus C-MAX, také pro nový Focus je připravena celá škála moderních autorádií, přičemž všechny z nich je možné propojit s mobilními telefony. Na vrcholu nabídky stojí dva audiosystémy Sony, které mají buď přímo do palubní desky integrovaný zásobník s měničem na 6 CD-disků, nebo jednoduchou CD-šachtu, která však umožňuje přehrávání hudby uložené na CD-discích ve formátu MP3. Pro nový Focus jsou na přání připraveny také dva druhy satelitních navigačních přístrojů, včetně přístroje, jehož navigační procesor zpracovává údaje z digitalizovaných map a za pomocí GPS (Global Positioning System) senzoru do nich promítá aktuální pozici vozu.

Špičkový systém Denso, založený na technologii DVD, má velkoplošný barevný dotykový displej s vysokou rozlišovací schopností, který řidiči předává kompletní informace digitalizovaných map. Druhý systém Blaupunkt TravelPilot™ má monochromatický displej se všemi důležitými navigačními funkcemi. Oba systémy mají TMC (Traffic Messaging Control) dekodéry, které umožňují tzv. dynamické navádění k cíli. V praxi to znamená, že pokud přístroj prostřednictvím TMC zachytí informaci např. o nečekané uzávěrce silnice nebo dopravní zácpě na zvolené trase, rychle řidiči navrhne alternativní trasu, která se problémovým místům vyhýbá.

Podvozek

Sedm let zkušeností se zadní nápravou Control Blade a nový, mimořádně tuhý přední pomocný rám – to jsou hlavní konstrukční pilíře na kterých stojí vylepšený podvozek nového Focusu. Bezprostřední odezva podvozku a přesné řízení jsou do značné míry zásluhou vysoké torzní tuhosti celé nosné struktury vozu. Kvůli účinnějšímu omezení naklánění vozu v zatáčkách dostal nový Focus pozměněný zadní stabilizátor, jehož kotevní ramena mají speciální kulové čepy s nízkým vnitřním třením, což je řešení, které bylo vyvinuto a poprvé použito u dravého modelu Focus RS.

Přední závěsy používají modifikované vzpěry McPherson, mohutnější plynokapalinové tlumiče a větší vinuté pružiny. Spodní ramena závěsů předních kol jsou uchycena vždy dvěma horizontálními pouzdry k pomocnému rámu. Vlastnosti horizontálních pouzder byly pečlivě laděny, tak, aby vůz měl lepší stabilitu při brzdění a aby závěsy byly v příčném směru patřičně tuhé, což je důležité pro docílení přesného řízení. Nově vyvinutý přední pomocný rám propůjčuje připojeným komponentům předních závěsů vyšší tuhost, což spolu s širším rozchodem a nově uchyceným stabilizátorem snižuje naklánění vozu v zatáčkách a zlepšuje cestovní komfort i přesnost ovládání.

Řízení je vybaveno hydraulickým posilovačem u zážehových verzí 1.4 a 1.6, všechny ostatní verze jezdí s elektro-hydraulickým posilovačem (EHPAS), který usnadňuje manévrování v malých rychlostech, přičemž zároveň zaručuje příjemný pocit kontaktu s vozovkou a precizní ovládání ve vysokých rychlostech. Výhodou je i úspora paliva přibližně 0,2 l/100 km proti hydraulickému posilovači. Mezi dorazy je 2,9 otáček volantu a stopový průměr otáčení činí 10,7 m.

Verze Sport a Ghia mají nová šestnáctipalcová kola, která vypadají jako vyrobená z lehkých slitin, ovšem ve skutečnosti jsou z oceli. Tyto ráfky garantují dokonalé chlazení brzd, jsou velmi odolné proti poškození a snadno se udržují.

Šest motorů a čtyři převodovky

Nový Focus nabízí možnost výběru z celkem čtyř zážehových motorů řady Duratec a dvou turbodieselů Duratorq TDCi s přímým vstřikování nafty „common-rail“, motory Duratorq TDCi mohou být na přání vybaveny filtry pevných částic.

Řada zážehových motorů prošla dílčími změnami, které vedly k mírně lepším podávaným výkonům, proti dosud montovaným verzím. Z nabídky zmizel čtyřválec 1.8 (85 kW), který je nahrazen výraznou novinkou - zážehovým čtyřválcem Duratec o objemu 1,6 l, který je vybavený systémem proměnného časování ventilů Ti-VCT.

Marketingoví specialisté předpokládají, že nový zážehový motor Duratec Ti-VCT, který z objemu 1,6 l dává výkon 85 kW, bude patřit k nejpopulárnějším pohonným jednotkám nového Focusu. Tento agregát s proměnným časování ventilů prostřednictvím dvojice natáčecích vačkových hřídelů disponuje v pásmu vyšších otáček vyšším točivým momentem, jeho výkon je vyšší o 11 kW a přitom jeho spotřeba poklesla asi o 5 %.

Systém hydraulického natáčení vačkových hřídelů je umístěný na čelní straně motoru, resp. jeho hlavy. Vačkový hřídel ovládající sací ventily se dokáže natáčet v rozmezí až 50 úhlových stupňů, hřídel ovládající výfukové ventily pak v rozmezí až 45 stupňů. V nízkých otáčkách nechává řídicí jednotka systému Ti-VCT vačkové hřídele v jejich výchozí pozici, která zaručuje snadné spouštění motoru. Se stoupajícími otáčkami motoru začíná hydraulický systém natáčet vačkové hřídele v zájmu lepšího plnění a vyplachování spalovacích prostoru. Maximální točivý moment motoru 1.6 Duratec Ti-VCT činí 155 Nm při 4150 ot./min, maximální výkon 85 kW je k dispozici při 6000 ot./min.

Focusy C-MAX s tímto novým motorem jsme krátce řídili už letos v červnu. Jeho podrobný popis a srovnání s motorem 1.6 (74 kW), který zůstává v nabídce, najdete v našem starším článku.

Základní technická data zážehových motorů jsou shrnuty v následující tabulce.

Nový Ford Focus
Zážehové motory1,4 16 V1,6 16 V1,6 Ti-VCT2,0 16 V
Uspořádání motoruR4R4R4R4
Zdvihový objem [cm3]1388159615961999
Výkon [kW při ot./min]59 / 570074 / 550085 / 6000106 / 6000
Točivý moment [Nm při ot./min]124/ n.k.d. 150 / 4000155 / 4150185 / 4500
Zrychlení 0 - 100 km/h [s]14,111,9 *10,89,2
Nejvyšší rychlost [km/h]164180 *190206
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,66,7 *6,47,1

Nabídka vznětových motorů pro nový Focus obsahuje jak celohliníkový(!) čtyřválec 1.6 Duratorq TDCi (81 kW), tak i větší čtyřválec 2.0 Duratorq TDCi (100 kW). Oba tyto agregáty, které si svůj debut odbyly v modelu Focus C-MAX, vznikly ve spolupráci s koncernem PSA. Oba motory bude možno dovybavit filtrem pevných částic.

Základní technická data vznětových motorů jsou shrnuty v další tabulce.

Nový Ford Focus
Vznětové motory1,6 TDCi1,6 TDCI CVT2,0 TDCI
Uspořádání motoruR4R4R4
Zdvihový objem [cm3]156015601997
Výkon [kW při ot./min]80 / 400080 / 4000100 / 4000
Točivý moment [Nm při ot./min]240 / 1750240 / 1750320 / 2000
Zrychlení 0 - 100 km/h [s]10,911,59,3
Nejvyšší rychlost [km/h]188183203
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,47,15,6

Pro modely Ford Focus poháněné vznětovým motorem 1.6 Duratorq TDCi je k dispozici převodovka Durashift CVT (Continuously Variable Transmission) s plynule měnitelným převodem. Převodovka Durashift CVT, od které si Ford slibuje velmi mnoho, může pracovat buď v plně samočinném režimu, nebo jako sedmistupňová manuální převodovka. Podrobný popis převodovky Durashift CVT najdete zde.

Další převodovky pro nové modely Ford Focus:

Durashift 6-Speed – první šestistupňová převodovka automobilky Ford, která se velmi dobře osvědčila už v modelech Mondeo a Focus C-MAX. Převodovka Durashift 6-Speed je určena pro modely poháněné turbodieselem 2.0 Duratorq TDCi.

Durashift 5-Speed – pětistupňová manuální převodovka je standardní výbavou modelů Focus poháněných motory 1.4 Duratec, 1.6 Duratec, 1.6 Duratec Ti-VCT, 2.0 Duratec a 1.6 Duratorq TDCi.

Čtyřstupňová automatická převodovka Durashift 4-Speed automatic je k dispozici pro modely Focus poháněné zážehovým motorem Duratec o objemu 1,6 l.

První Focus získal před lety oprávněně evropský titul Auto roku. Teď to vypadá, že je zaděláno na pokračování úspěchu. Pozitivní zprávou jsou také základní ceny, které v Německu budou začínat dokonce pod cenami hlavních konkurentů Opelu Astra a Volkswagenu Golf. V Paříži se ukáží oba hatchbacky a kombi, které však na trh přijde až v roce 2005, podobně jako verze se stupňovitou zádí. Později nabídku doplní i kupé-kabrio.

Ondřej Láník