Ford Focus RS500: Na český trh míří 5 kusů, každý za 1.170.900,-Kč
Ford pro své zákazníky, kterým koluje benzin v žilách, přichystal limitovanou edici Focusu RS500, která předznamenává ukončení výroby současné druhé generace. Název RS500 neznamená počet koní pod kapotou, ale značí počet vyrobených kusů – bude jich přesně pět stovek. Pětistovka evokuje také vzpomínky na Sierru RS500 Cosworth, která v druhé polovině osmdesátých let dominovala závodům cestovních vozů.
Výroba této série v německém Saarlouis již běží, ale podle aktuálních informací si pět vozů, určených pro český trh, již rozebrali čeští dealeři. Jestli má opravdu každý z pětice vozů koncového zákazníka ale jisté není. Vážní zájemci to tedy mohou ještě zkoušet. Cenovka má na sobě částku 1.170.900,- Kč, běžný Focus RS příjde na 967.700,-Kč.
Řadový pětiválec Duratec RS dopuje stejně jako u obyčejného Focusu RS turbodmychadlo. Z objemu 2,5 litru poskytuje pohonná jednotka největší výkon 257 kW (350 k) při 6000 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 460 Nm mezi 2500 a 4500 min-1. Výkon narostl o 33 kW, točivý moment o 20 Nm.
Modifikace představují zesílené palivové čerpadlo, nový software řídicí jednotky, větší mezichladič stlačeného vzduchu, rozměrnější komora vzduchového filtru a zvětšený průměr výfukového potrubí. Větších změn, zejména těch mechanických, nebylo třeba.
Na vývoji se podílel Ford Team RS a ladičská firma Revolve Technologies, která pod značkou Mountune nabízí samotnou automobilkou schválené sady pro zvýšení výkonu. Mimochodem, RS500 zvládá podle předběžných měření sprint z klidu na 100 km/h za 5,6 s a rozjede se až na 265 km/h.
Podvozek si zachoval kombinaci širokého rozchodu kol se speciálním předním zavěšením RevoKnuckle a šnekovým samosvorným diferenciálem Quaife. Ty, kteří čekali na čtyřkolku, musíme zklamat, poháněna je stále jen přední náprava. Brzdový systém byl rovněž převzat beze změn, pouze třmeny jsou červené.
Karoserie je matně černá díky aplikaci speciální tenké fólie, kterou vyvinula společnost 3M. Na masce, zadním spoileru a difuzoru je pak lesklý lak. Podobný odstín metalízy mají také devatenáctipalcová litá kola s pneumatikami 235/35 R19. Jiná barevná kombinace nebude k dispozici.
Každý automobil nese na středovém panelu kovovou plaketu s ručně vyrytým pořadovým číslem od 001 do 500. Malý počet předsériových kusů, které jsou určeny pro interní potřeby automobilky, bude mít vlastní číslování.
Některé prvky v interiéru, jako prošívání čalounění a ozdobné lemy koberců, jsou laděny dočervena. Bohatá výbava obsahuje kromě standardních prvků Focusu RS ještě například dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací senzory, kontrolu poklesu tlaku v pneumatikách, bezklíčkové startování motoru, bezdrátové rozhraní Bluetooth, audio Sony s měničem na 6 CD a USB vstupem, či sportovní sedadla Recaro. Ta se mohou za příplatek celá odít do červené kůže. Na přání je také k dispozici satelitní navigace s dotykovým displejem.
Ostré provedení RS je v současné generaci velmi úspěšné. Původně mělo vzniknout nejvýše v 8 tisících exemplářích, vzhledem k vysoké poptávce jich bude ale více než 11 tisíc.