Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Powershift – ST inkognito

Michal Fokt
Diskuze (129)
Downsizing, 240 koní a dvouspojková převodovka. Jak funguje tahle kombinace v omlazeném mondeu?

Ford Mondeo jsme testovali už s všemožnými motorizacemi a naposledy jsme vyzkoušeli modernizovanou verzi s 2,2 litrovým turbodieselem. Nyní je na řadě vlajková loď řady, dá se říci sen úspěšného manažera – benzinový, turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr s výkonem 240 koní nebo chcete-li, 176 kW, zkombinovaný s automatickou šestistupňovou převodovkou Powershift. Nebo-li nejpůsobivější prezentace posledního high-tech americké automobilky, downsizingu a dnes tak „trendy“ dvouspojkové převodovky.

Letem světem

Podrobnější analýzu stylistických změn omlazené verze naleznete v předešlém testu turbodieselu, já jen připomenu, že facelift zvenčí poznáte hned podle denních LED v nárazníku a poněkud „oversized“ tlamy. V kabině si vzali designéři k srdci pouťovost vzhledu středového panelu a zredukovali imitace hliníku na minimum a pozměnili některé ovladače.

ford testy strednitrida ford testy strednitrida  

Stále stejný naopak zůstal skvěle tvarovaný čtyřramenný volant a bohužel i sedadla, která mají zbytečně široké opěradlo, takže trup téměř nedrží, zatímco sedák svírá stehna jako u málokterého sporťáku.

Nic se nezměnilo ani na posazu, jenž je mírně vyšší, než by měl být, současně si ale Mondeo stále hýčká pověst jednoho z interiérově největších vozů střední třídy.

Adaptivní postradatelnost

Ford určitě žije v krásném snu, v němž jsou všechny evropské silnice rovné jak zrcadlo, tak proč nenabídnout zákazníkům skvělou možnost dopřát si dle nálady jak plavnou, houpavou jízdu, tak o poznání tužší sportovní, pouhým stiskem (kvůli voliči automatu špatně dosažitelných) tlačítek ve spodní části středového tunelu?

Jenže je tu problém. Jako většina těchto systémů adaptivních podvozků umí změnit charakter auta, současně však nedokáže tlumit rázy tak, jak by bylo na našich mizerných cestách žádoucí. Tedy abych byl přesný, rozhodně nejde v režimu Comfort o žádnou tragédii (i když v režimu Sport už celkem ano), stále Mondeo patří někam do průměru třídy, nicméně stále platí, že „kompromisní“ neadaptivní podvozek Fordu zvládá tlumení rázů mnohem lépe.

ford testy strednitrida ford testy strednitrida  

Pokušení pořídit si ho byste měli odolat i proto, že má ještě jeden zlozvyk – působí dojmem, že karoserie a podvozek nejsou takříkajíc jedno tělo. Zatímco se budete hnát zatáčkami s otevřenými ústy nad schopností téhle předokolky zatáčet, držet zvolenou stopu a vypořádávat se s ostrými manévry (tenhle podvozek rozhodně patří do současného Top 3 sedanů D-segmentu s pohonem předních kol), karoserie vám do toho bude zaklekávat o chloupek později, než by bylo milé a výsledný dojem bude kazit lehká setrvačnost houpavých pohybů.

Co ovšem nezklame v žádném mondeu, je řízení a v omlazené verzi je snad ještě lepší. S velkým náskokem nejlépe vyladěný posilovač řízení ve třídě s naprosto přirozeným odporem i vratnou silou má jen zanedbatelnou apatii v přímém směru, jinak je přesný, příjemné ostrý a poskytoval na zimních pneumatikách na současné poměry znamenitou zpětnou vazbu.

Ekofoukání

Nejsem si úplně jistý, jestli označení se slůvkem „Eco“ jako Ecotec nebo EcoBoost působí nějak zvlášť důvěryhodně, na mě tedy příliš ne, ale musím se přiznat, že bych tento přeplňovaný dvoulitr o výkonu 176 kW sám jen stěží pojmenoval výstižněji.

Výhoda turbomotorů, zkombinovaných s automatem, je, že prakticky nemají žádnou prodlevu – zatímco převodovka mění kvalty, turbo se stačí „nafoukat“ a auto tak může ihned vyrazit vpřed. Takže i turbolag mondea je v tomto případě nula, což je rozhodně výhoda.

Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost (176 kW): První jízdní dojmy

Další výhodou dvoulitru je jeho síla. Modeo není žádné peříčko, i přesto mu motor propůjčuje opravdu vynikající dynamiku, srovnatelnou s předešlou verzí 2.5T, ale i - na svého času bezmála kultovní - ST220. Je ovšem pravda, že gradace síly je pěkná ve středním pásmu, nahoře ale přechází do nijak pozoruhodné linearity.

Síly je dokonce tak moc, že se projevuje u Fordů poměrně nevídaná věc – roztočená kola se „chytají“ nerovností na vozovce a vyvolávají „torque steer“. To ovšem může být čistě problém zimního obutí.

Pak je tu ovšem ještě ta druhá část označení „Eco“. Nutno říci, že v tomto případě marketing není stokrát opakovanou lží, co se stala pravdou. Jedenapůltunové auto s automatem a 176 kilowatty točí ve stovce pohodových 2000 otáček a spaluje těžko uvěřitelných 6,6 l benzinu a při povoleném dálničním maximu vzroste při 2700 min-1 apetit na neméně snesitelných 9,2 l. Ba co víc, při běžném, svižnějším jízdním stylu nebylo problém držet spotřebu mezi 9-10 litry, což je bez přehánění fantastické.

Všichni máme dvouspojku

Dvouspojkové převodovky jsou dnes obrovským hitem a kdo ji nemá, je dnes „napůl ztracený“, proto do těchto vod skočil i Ford a pojmenoval toto ústrojí Powershift. Jak výstižné…

Každý sportovně založený řidič musí ocenit, že se Ford rozhodl k radikálnímu kroku a otočil kulisu manuálního sekvenčního řazení obráceně. Tedy správně – podřazuje se vychylováním voliče vpřed a přeřazuje se vychylováním vzad. Hurá, na prstech jedné ruky tedy můžeme tím pádem vztyčit další prst za Ford, snad se nechají nalákat i další… Trochu menší radost už udělá, že je kulisa sekvence na spolujezdcově straně; holt je opravdu jen otočená a „ťukání“ do voliče je tak na trošku delší ruku.

ford testy strednitrida ford testy strednitrida  

Jooo, Powershift. Další specialitou této dvouspojky je její charakter. Automat působí dojmem, že na jeho naladění povolali v době dovolených na výpomoc někoho z Team RS, převodovka totiž nedělá prakticky nic tak, jak jsme u dvouspojek v konvenčních autech zvyklí. Přeřazování doprovází poměrně často citelné škubání a podřazuje i když jedu na půl plynu. Docela fajn naladění pro Focus WRC, ale pro pětimetrový liftback? Navíc ani není tak rychlá, jak bývá zvykem u konkurence a podřazení doprovází tak rychlý a prudký nástup výkonu, že mořskou nemocí může po několika předjížděních manévrech trpět i sám řidič, natož pak případná posádka.

ST inkognito

Ford před lety dospěl k názoru, že Mondeo sportovní verzi ST nepotřebuje a nahradil ji „obyčejnou“ variantou s přeplňovaným dvapůllitrem, s nímž se v kombinaci s manuálem dalo zažít také ledacos zajímavého.

V nejnovější verzi pak nejsilnější benzinové mondeo zdánlivě „vyměklo“ ještě víc – v prodeji je výhradně s automatem, byť dvouspojkovým. Jenže namísto toho, aby auto hýčkalo svého pána komfortní, plynulou jízdou s bohatou zásobou síly pro předjíždění, snaží se najednou v určitých ohledech tvářit jako sporťák.

Automat je kousavý, motor reaguje na povely plynu poněkud hystericky, liftback má vynikající řízení a podvozek nadchne velmi dobrými jízdními vlastnostmi.

O nával emocí se stará nutnost místy krotit torque steer předních kol i prudký nárůst dynamiky při podřazení. Jenže ve vyšších otáčkách je čtyřválec plochý a bez emocí, adaptivní pérování kazí řidiči kontakt s autem a na dvouspojku je automat docela pomalý.

Mondeo 2.0 EcoBoost Powershift zjevně neví, jakým autem chce vlastně být. Na manažerský vůz je poněkud nekultivované a na sportovní vůz zase málo sportovní. Upřímně by mě zajímalo, jestli se toto nastavení pohonného ústrojí jen nepovedlo nebo šlo o záměr vrátit vrcholné motorizaci trochu sportovního lesku.

Jake.auto.cz: Ford Mondeo (přehled testů a dalších článků)

ford testy strednitrida ford testy strednitrida  

První cena vozu 559.900,- Kč (Mondeo Titanium, 2.0 Duratec, 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 739.900,- Kč (Mondeo Titanium, 2.0 EcoBoost, 176 kW)
Základní cena testovaného vozu 739.900,- Kč (Mondeo Titanium, 2.0 EcoBoost, 176 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků nezjištěna

Plusy

  • Výkonný motor
  • Nízká spotřeba
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Prostorný interiér
  • Velký kufr

Minusy

  • Škubání převodovky
  • Příliš ostrý nárůst dynamiky
  • Mírný torque steer
  • Jen průměrné tlumení rázů od nerovností
  • Pocit „nesvázání“ podvozku a karoserie
Michal Fokt
Diskuze (129)
Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost
Cena základní sestavy 739 990 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), inteligentní systém ochrany (IPS), přední, boční a stropní airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy pro cestující na krajních zadních sedadlech, kolenní airbag řidiče, ISOFIX úchyty pro dětské sedačky (pouze krajní zadní sedadla), dva sklopné klíče dálkového ovládání centrálního zamykání, imobilizér, tempomat, palubní počítač, informační displej Convers+, klimatizace - automatická duální, včetně vnitřní recirkulace vzduchu, boční výdechy klimatizace v B sloupcích pro cestující na zadních sedadlech, stereorádio/CD Sony - funkce RDS EON, PTY, MP3, kódování proti krádeži „Keycode“, DSP, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 HiFi reproduktorů, ovládání na volantu, hlavice řadicí páky a volant potažený kůží, ruční brzda potažená kůží, sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou výškou a nastavitelnou bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrkou, sportovní přední sedadla s opěrkami hlav nastavitelnými ve čtyřech směrech, zadní sedadla (sedák a opěradlo) – dělená v poměru 60/40, 3 opěrky hlavy s nastavitelnou výškou, středová loketní opěrka s přihrádkou/držáky na nápoje, lampičky na čtení u předních i zadních sedadel, osvětlení prostoru pro nohy, rozptýlené osvětlení interiéru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, přední i zadní okna - elektricky ovládaná s jednorázovým otvíráním/zavíráním, globální zamykání, zadní tmavě tónovaná skla Privacy, přední elektrická zásuvka/zapalovač, elektrická zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, podlahové rohože - přední a zadní, ozdobné lišty prahů předních dveří z kartáčované oceli, oka na uchycení sítě zavazadlového prostoru, umístěná v bočním obložení, na každé straně dvě, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů, stěrače – přední, automatické s dešťovým senzorem a nastavitelným seřízením citlivosti, obsahuje automatické světlomety včetně předních mlhových světel, zpožděné zhasínaní světlometů, světla denního svícení, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie - elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, chromovaná lišta u spodního okraje bočních oken, kliky dveří v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie, bezzátkový systém doplňování paliva s detektorem správné palivové pistole, kotoučové brzdy na všech kolech, přední ventilované, ocelová minirezerva s pneumatikou T125/90 R16, 16" kola z lehkých slitin s 24 paprsky D2XCM a pneumatikami 215/55 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy E Systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu s optickou signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách (obsahuje vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie - elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky sklápěná), sada De Luxe (sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 8 směrech s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení, s nastavitelnou bederní opěrkou, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky sklápěná, s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení včetně sklápění skla při zařazení zpětného chodu, sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné v 8 směrech s nastavitelnou bederní opěrkou), SD navigační systém Plus a prémiový HiFi audiosystém obsahující 11 HiFi reproduktorů včetně subwooferu v zavazadlovém prostoru, bez rezervního kola, se sadou pro opravu pneumatik, Bluetooth® handsfree a hlasové ovládání (v angličtině) s USB portem pro připojení přehrávače iPod nebo zařízení Mass Storage Device, SD karta s mapovými podklady Evropy, interaktivní řízení dynamiky vozidla (IVDC - ESP s ABS, TCS, EBA, HSA a poloaktivním podvozkem), bezklíčové startovaní a vstup do vozu, kožené čalounění sedadel, sada Style 18 - 18" x 8.0 kola z lehkých slitin, zadní tmavě tónovaná skla Privacy. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1900 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 246
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1448
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 705
Rozměr pneu: 235/45 R17
Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4778
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1589
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 911
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Rubb
29. 1. 2011 08:46
Re: škoda jen..
1) Tak osobně si myslím, že čtyřkolka dává smysl minimálně od 100kW nahoru (a to je opravdu minimum - myšleno u klasických osobních aut).

2) Vybral jsem tento test, protože si myslím, že čtyřkolka by se hodila pouze k nejsilnějším motorizacím mondea (ještě i druhá nejsilnější nafta) a vzhledem k jejich výkonu je určitě relevantnější srovnávat auta s takovým výkonem, než třeba 77kW TDI ;-)

3) Ono i s tou čtyřkolkou musíš umět jezdit, neříkám, že projede to co SUV, ale když zbytečně nehrabeš, pokud se auto zastaví, couvneš si a neuděláš si jámy pod kola (abys nesedl na břicho) tak projedeš nesrovnatelně víc, než s dvoukolkou... našel jsem tu docela dobrý příklad [odkaz] mrkni na to video pod recenzí... :-)

4) Pozapomněl jsi na tu bezpečnost, na kluzké vozovce při předjíždění apod, což je v zimě jasná výhoda hlavně pokud jezdíš delší trasy. (do Tesca na nákup je to jedno) ;-)

5) Na těch německých dálnicích spíš uvidíš uhýbat Imprezu Audině, než naopak >:-[]
Avatar - Rubb
28. 1. 2011 07:28
Re: škoda jen..
S tím že umřeš hloupý, jsem to myslel jen obrazně, doufám, že jses neurazil ;-)

Stejné auto, se stejnou motorizací to sice není, ale myslím že napoví dost, už proto, že dvoukolky v tom testu disponovaly silnějšími motory... :-)

Možná se budeš divit, ale kupoval jsem si letos nové auto a opět to je předokolka, ikdyž se tento motor spojuje i s pohonem všech kol... Pro mě osobně, také nemá smysl 4x4, protože jezdím dlouhé trasy (ne rally na okreskách) a vidím výhodu v nižší spotřebě. Spíš než sprint ze semaforu, mě zajímá lepší pružnost (auto není tak těžké), dokonce i maximálku má lepší než čtyřkolka :yes:
Jezdím ale každoročně lyžovat do zahraničí a věř, nebo ne, ale řetězy nasazuji pokaždé. Minulý rok jsem dokonce narazil na místo, kam jsem se ani s řetězy nedostal... musel jsem nechat auto na parkovišti u jednoho hotelu a zbylých 400m si odnést věci sám :-( Proto chápu lidi, co si tu čtyřkolku koupí (zvlášť když bydlí v takových oblastech, nebo tam často jezdí), nebo jen prostě chtějí mít v zimě pohodlí. Taky je takové auto v zimě mnohem bezpečnější při předjíždění - prostě přidáš plyn a vystřelí, nehrabe jako dvoukolka (mě bliká protiprokluz ještě na 3. stupeň za mokra...nemusí být ani sníh). Za toho mokra mi to tak nevadí, protože ASR to docela dobře potlačí, ale v zimě ho musím vypínat ( to bych nepředjel ani Avii :-| ) a každé předjíždění ve vyšších rychlostech dobře naplánovat (jakobych měl auto s čtvrtinovým výkonem...) Dále jsou lidi, co se rádi vyblbnou (semafory, okruhy apod) a na to je čtyřkolka určitě zábavnější náčiní, taky na okresce dokáže být rychlejší... ;-)
Je toho spousta, co člověk to názor...s 1 ušetřenou minutou za hodinu u nikoho neuspěješ, to je jakoby jsi se divil, proč si někdo koupí 2.0T, když už holá 1.4 dokáže jet daleko za hranicí povolených limitů (na 50/90/130 bohatě stačí...), tudíž neušetříš s 2.0T vůbec nic >:D
Tak to vidím já a souhlasím s tím, že Ford absencí 4x4 dělá chybu (ať už klidně Haldexovou - viděl jsem prezentaci druhé generace Haldexu a myslím, že musí uspokojit 99% zájemců o čtyřkolku).
Věřím, že toho Loeba bych dostal, kdyby jel s favoritem na 3 válce >:D
Avatar - Rubb
26. 1. 2011 06:26
Re: škoda jen..
Hochu zkus se někdy v quattru, x drivu atd projet. Tam, kde se ti v zatáčce pod plynem na apexu u předokolky bezmocně protáčí přední kola a hrne se po tečně ven, se čtyřkolka zakousne a vystřelí tam, kam točíš volantem. Za sucha, na mokru, na sněhu - ve všem je lepší (až na spotřebu :-| )
Místo srovnávacího testu se zkus někdy takovým autem projet, místo slintání blbostí u monitoru :no: :-!
Ale abys neumřel hloupý, dal jsem si tu práci a jeden jsem ti tu přepsal:
Jedná se o srovnávací test AutoBildu, který vyšel v ČR v Autotipu č.17/2010 kde na SUCHÉM testovacím okruhu Mireval v jižní Francii, Golf R (pohon všech kol 199kW/350Nm) časem 1:41,35min porazil mimo jiné i Ford Focus RS (224kW/440Nm) čas 1:42,80min i s jeho slavným Revoknuckle a BMW 335i coupé (225kW/400Nm) čas 1:42,95min... to vše přes jasný výkonový deficit (2.0T vs 2.5T/3.0T...). Audi A5 RS bylo ještě propastně rychlejší (disponuje motorem V8 s výkonem 331kW a 430Nm, ale hlavně quattrem) čas 1:39,40, které tak nadělilo Focusu RS více jak 3sec... pro srovnání Focus RS nadělil Peugeotu RCZ 1.6THP s motorem o výkonu 147kW/275Nm (bez Revoknuckle :-) ) 1.5sec, takže tady můžeš posoudit ten propastný rozdíl Quattra (a reklamní masáže Fordu se zavěšením Revoknuckle). Časy na mokré dráze ti snad už ani psát nemusím...
Kdyby jsi chtěl znát další podrobnosti výhod pohonu všech kol, dej vědět, bych ti našel i další testy, ale jak se říká - kdo hledá najde, tak hledej, já tě jen opravil, jak jsi chtěl :-!
Jo a za sněhovou kalamitou nemusíš jezdit do hor >:D
19. 12. 2010 08:03
Re: škoda jen..
Jo, to by byla paráda. Snad někdy...
Avatar - white label
18. 12. 2010 21:13
Re: Skromný dotaz naredakci
Dovolit si jakkoli pochybovat o podvozcích Fordu? To je něco neslýchaně troufalého...
Že by to už bylo (částečně) i jisté klišé je přece naprosto nemožné... ;-)