Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang Boss 302: Můžeme se těšit na jeho návrat?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ford Mustang se ve své šesté generaci dočkal zatím jediné ostřejší verze nabízené samotnou automobilkou, ale objevují se spekulace o možném návratu provedení Boss 302.

Ford Mustang se ve své šesté generaci představil již na podzim roku 2013 a na trh zamířil o rok později jako modelový rok 2015. Začátkem letošního roku byla odhalena modernizovaná podoba kupé i kabrioletu pro modelový rok 2016, v němž bude standardně k dispozici s přeplňovaným čtyřválcem a atmosférickým osmiválcem.

Zájemci o ostřejší verzi mohou v případě šesté generace volit z nabídky automobilky „jen“ Shelby GT350 a GT350R nebo musí zamířit k některému z nezávislých úpravců. Ve srovnání s pátou generací je tedy nabídka verzí a speciálních vydání výrazně užší. To se ovšem může změnit.

S odstupem několika dnů o informacích o možném uvedení limitované edice Mustang Bullitt inspirované detektivkou se Stevem McQueenem v hlavní roli jsou zde další spekulace ohledně možného návratu provedení Boss 302.

Jejich základem se přitom nestaly informace přímo z automobilky nebo neplánovaný únik fotek či filmových záběrů, ale snímek z propagačních materiálů k modelovému roku 2018, na nějž upozornil jeden ze čtenářů Fox News. Na tomto snímku je totiž vidět Ford Mustang Boss 302 vyráběný v rámci páté generace. Tímto záběrem má údajně automobilka naznačovat, co si pro své zákazníky připravuje.

Zda se i v rámci šesté generace dočkáme na okruhy zaměřené verze Boss 302, ukáže až čas, ale s ohledem na Shelby GT350 se to nezdá příliš pravděpodobné.

Ford Mustang Boss 302 a jeho minulost

Na závodní dráhy i do ulic vyrazil Ford Mustang Boss 302 poprvé v roce 1969. Tehdy díky svému osmiválci o objemu 5,0 litru s výkonem 213 kW (290 k) představoval nejvyváženější provedení mezi výkonnými Mustangy své doby a spojoval vysoký výkon s přijatelnou ovladatelností. Během dvou let bylo vyrobeno 8641 vozů Ford Mustang Boss 302.

Design Mustangu Boss 302, jehož výroba probíhala pouze v letech 1969 a 1970, má na svědomí Larry Shinoda. Díky němu z vozu zmizely nefunkční nasávací otvory a karoserie dostala dramatické barevné provedení s černými pruhy v kombinaci s pastelovými barvami. Shinoda je ovšem zodpovědný i za funkční černé spoilery pod přídí a na zádi i za plastovou žaluzii přes zadní okno, která byla ve své době velmi módním prvkem.

Původní Ford Mustang BOSS 302 se asi nejvíce proslavil v kombinaci žlutého laku s černými pruhy. Právě takto zbarvený vůz řídil při závodech SCCA Trans-Am jezdec Parnelli Jones.

Původní Ford Mustangu Boss 302, zastupující první generaci, se dočkal i dvojice sourozenců v podobě modelů Boss 429 a Boss 351. První z této dvojice s číselným označením 429 se stejně jako 302 vyráběl v letech 1969 a 1970, ale díky osmiválci o objemu 7,0 litrů s výkonem 280 kW (375 k) sloužil k homologaci v seriálu NASCAR. Tento model vyrobený v sérii čítající pouhých 1356 vozů patří k nejvzácnějším zástupcům výkonných Mustangů.

Boss 351 je nástupcem verzí 302 i zároveň 429 a jedná se model, který má sice zcela novou karoserii, ale stále patří do první generace Mustangu a byl nabízen v letech 1971 až 1973. Jeho 5,8litrový osmiválec poskytoval výkon 243 kW (330 k). Vyrobeno bylo celkem 1.806 těchto Mustangů.

Ford vrátil označení Boss 302 na trh až s pátou generaci modelu Mustang a do své nabídky jej zařadil v modelových letech 2012 a 2013. Ford jej tehdy uvedl jako závodní vůz pro běžný provoz. Od výchozího provedení Mustang GT se na první pohled odlišil svým exteriérem, inspirovaným původním modelem 302.

Pod kapotou tohoto vozu vyrobeného v sérii 2000 exemplářů byl při jeho uvedení na trh atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 5,0 litru s výkonem 324 kW (440 k) a točivým momentem 515 N.m, který spolupracoval s šestistupňovou manuální převodovkou se zkrácenými drahami řazení a samosvorným diferenciálem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)