Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Puma - divoké zvíře

Tomáš Zajíček
Dnes začnu perličkou. Když byl u Fordu schválen projekt malého sportovního vozu, byli designéři unavení navrhováním obyčejných osobních vozů tak nadšeni, že během jediného víkendu vzniklo v designovém studiu Fordu několik desítek návrhů a skic.

O několik měsíců později, přesněji již po rekordních 135 dnech, byl vedení automobilky představen 3D model Pumy na obrazovce. Tento model měl již velmi blízko k finální verzi Pumy ( viz fotogalerie). Zahájením výroby tohoto vozu vstoupil Ford do nového segmentu trhu, kde zatím vládne povedený Opel Tigra.

Do boje s konkurencí vstupuje Puma vybavena novým a zároveň špičkovým čtyřválcem 1,7 s šestnáctiventilovou technikou a proměnným časováním ventilů! Proměnné časování ventilů VTC (Variable Cam Timing) je u Fordu použito vůbec poprvé. Díky tomu neklesá hodnota točivého momentu (137 Nm/4000 ot/min) pod 85% maxima v prakticky celém rozmezí otáček (1500-6750 ot/min). Objem motoru je 1679 cm3 a výkon při 6300 ot/min je 92 kW. Blok motoru je použit z verze 1,4, ale samozřejmě byl změněn zdvih i vrtání. Vložky válců jsou u tohoto motoru s povrchem Ni/Si se sníženým třením. U verzí 1,25 a 1,4, ze kterých tento motor vychází, jsou vložky válců běžné - litinové. Všechny tyto úpravy měly jediný úkol, vytvořit motor se špičkovou technikou, která podtrhne celkovou kvalitu nového sporťáku značky Ford.

Podvozek je převzat z Fiesty, z níž přejímá i rozvor 2446 mm. Samozřejmě, že došlo k řadě změn v oblasti nastavení podvozku, aby snesl sportovní jízdu. Jízdní vlastnosti byly důkladně prověřeny na Fordově testovacím polygonu v Belgii. Sériově jsou montována 15ti palcová kola a protiblokovací systém ABS.

Interiér je opět nevšední (jako skoro vše na Pumě). Vše začíná bílými ciferníky kontrolních přístrojů, pokračuje hliníkovou řadicí pákou, evokující sportovní vozy minulých let a končí kevlarovým potahem částí přístrojové desky (viz obrázek interiéru). Prostor v interiéru by měl vyhovět pro pohodlnou přepravu čtyřech dospělých cestujících. Zavazadlový prostor má poměrně skromnou hodnotu 240 litrů, ale pro dopravu tenisových raket na kurt to bohatě dostačuje. Navíc je možno ho zvětšit sklopením zadních sedadel na 725 litrů.

Vkusu většiny zákazníků by mělo vyhovět celkem šest metalíz plus jedna normální barva. Důraz při vývoji karoserie byl kladen na malou náchylnost na boční vítr a malý součinitel odporu vzduchu - cx=0,346.

Ani bezpečnost neutrpěla a Puma úspěšně prošla přísnými bariérovými zkouškami EU. Tomuto výsledku napomohly standardně montované airbagy u řidiče i spolujezdce, pyrotechnické předpínače bezp. pásů i sedačky s konstrukcí, znemožňující podklouznutí pod pásy při čelním nárazu.

Výroba vozu je soustředěna do německého závodu Fordu v Kolíně nad Rýnem. Motory Zetec-SE 1,7 však dodává španělský závod Fordu z Valencie.

Puma po letech navazuje na velmi úspěšný model Capri, který se vyráběl plných 18 let (1969-1978). Celkem ho bylo prodáno přes 1,8 miliónu kusů.

Nezbývá než si počkat na uvedení tohoto modelu na trh a sledovat, zda se Puma alespoň přiblíží úspěchům modelu Capri.

Tomáš Zajíček