Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford v Goodwoodu: 40 let Escortu a 100 let modelu T

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Na prestižním Festivalu rychlosti, který se koná o víkendu 11. až 13. července 2008 v britském Goodwoodu, se opět představí celá škála mimořádných historických i současných vozů Ford.

Festival rychlosti je motoristickým svátkem celoevropského významu. Spojuje v sobě přehlídku historických vozů, závody do vrchu, rychlostní zkoušku, zahradní párty a netradiční autosalon. Pořádá ho hrabě March na pozemcích panství Goodwood, které je rodovým sídlem šlechtické rodiny Marchů.

Ford v letošním roce slaví dvě významná výročí, která se odrazí i na jeho účasti v Goodwoodu: století Fordu Model T a 40 let od představení modelu Escort. K vidění bude také řada historických i současných závodních vozů Ford, včetně soutěžního speciálu Focus RS WRC či monopostů F1 s motory Cosworth V8 a V10.

40 let Fordu Escort

V lednu 1968 Ford představil zcela nový rodinný sedan Escort. Vůz nabídl kombinaci atraktivního stylu s technickými inovacemi, jako byla plně synchronizovaná převodovka, hřebenové řízení, kotoučové brzdy vpředu nebo karoserie s jednodílnými bočními výlisky.

Motor o zdvihovém objemu 1098 cm3 a výkonu 37 kW uděloval vozu na tehdejší dobu pozoruhodnou nejvyšší rychlost 130 km/h, spotřeba paliva přitom činila 8 l/100 km.

Escort se záhy po svém uvedení na trh stal bestsellerem, velké úspěchy však zaznamenal rovněž v motoristickém sportu. Na svém kontě má řadu vítězství v prestižních soutěžích jako Rallye Monte Carlo, obávaná africká rallye nebo britská RAC rallye. Za jeho volant usedaly legendy motorsportu: Roger Clark, Hannu Mikkola či Ari Vatanen.

Stoletý Ford Model T

Model T, často láskyplně nazývaný „plechová Lízinka“, byl uveden na trh v říjnu 1908 – a zanedlouho se stal nejprodávanějším automobilem světa. Motoristickou scénu ovládl na dalších dvacet let. Do ukončení výroby v roce 1927 vzniklo v padesáti továrnách v devatenácti zemích na šestnáct milionů vozů Model T.

Model T vstoupil do historie jako vůbec první automobil vyráběný metodou pásové výroby. Tu zavedl Henry Ford v detroitském Highland Parku roku 1913. Čas potřebný k sestavení jednoho vozu se zkrátil z 12,5 hodiny na pouhých 90 minut. Díky tomu klesla cena vozu natolik, že si ho mohli dovolit i dělníci u pásu, kteří Model T vyráběli.

Ford Model T na Auto.cz
POHLEDY DO HISTORIE: Ford T – Plechové Lízince je 100 let

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Avatar - lango
27. 6. 2008 09:23
HM
No zajímalo by mně jestli se tam dá dostat na ten autosalon protože tam musí být uchvatný kousky >:D :-)