Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford v Paříži 2008

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Ford do Paříže přivezl těžký KAlibr. Mikroauta jsou v hlavním městě Francie jako doma, a tak premiéru nového mini Fordu asi nešlo načasovat lépe.

Ka

Fordovo miniauto Ka přichází po dlouhých 12 letech v nové generaci. Ta první byla premiérou Fordu v daném segmentu, druhá je ve všech ohledech vyspělejší. Sdílí platformu s úspěšným Fiatem 500.

Nový Ford Ka má premiéru na autosalonu v Paříži. Jeho předchůdce se poprvé představil na stejném místě v roce 1996. Získal si velkou oblibu, která mu přivedla za 12 let téměř milion a půl zákazníků (třetina z nich pochází z Velké Británie). Novinka tedy má na co navazovat. Přichází s modernějším designem a technikou a také poprvé nabídne dieselový motor.

Zatímco předchůdce byl typickým zástupcem New Edge stylu, novinka přichází s kinetickým designem, který Ford zvolil pro aktuální generace svých modelů. Přesto, že se vzhled radikálně změnil, stále zůstává hravý design, který má oslovit především mladé zákazníky. Příbuznost s ostatními modely potvrzuje maska s charakteristickým tvarem v nárazníku, nové Fiestě jsou velmi podobné přední světlomety. Třídveřová karoserie vyhlíží sportovněji než retro pětistovka od Fiatu. Kapota více navazuje na sklon čelního skla, střecha končí sympatickým zhoupnutím připomínajícím spoiler.

Základem pro nové modely Fiatu i Fordu je platforma Fiatu Panda. Oba vozy vznikají v polském závodě Fiatu ve městě Tychy. Vývoj probíhal ve spolupráci obou automobilek, ale například nastavení podvozku nového Ka proběhlo plně v režii Fordu. Byly při něm využity poznatky z vývoje nové Fiesty. S ní také Ka sdílí některé komponenty povozku.

Podle dříve zveřejněných informací budou pohonné jednotky dodávat polské a italské závody automobilky Fiat. Ford nasadí dvojici úsporných motorů, které ponesou firemní označení i když s motory Ford bude mít jen málo společného.

Benzinový 1,2 Duratec má výkon 51 kW a ve srovnání s předchozí Ka 1,3 je jeho měrná spotřeba o 21 % nižší. Poprvé se také v nejmenším Fordu objevuje turbodiesel, konkrétně 1,3 Duratorq TDCi o výkonu 55 kW, který si v kombinovaném cyklu řekne o 4,2 l/100 km. Oba motory mají emise CO2 pod hranicí 120 g/km, což je v některých západoevropských zemích směrodatné pro zařazení do nižší sazby daně.

Nová generace také znamená rozšíření výbavy. Verze Ambiente a Titanium bude možné rozšířit o řadu nových příplatkových položek. Jedná se například o připojení Bluetooth, konektor USB pro přehrávání hudby z externího úložiště, nebo komfortní prvky jako je vyhřívání čelního skla a vyhřívání předních sedadel.

Sériová výroba nového Ka se naplno rozběhne na podzim. Prodej bude na jednolitých evropských trzích zahájen na přelomu roku 2008 a 2009.

Ford Ka dostane roli v netrpělivě očekávaném snímku „Quantum of Solace“ o nových dobrodružstvích agenta Jamese Bonda. Role pro Ka není první příležitost, kdy se produkt Ford of Europe objevuje ve filmu s Jamesem Bondem: v kasovním trháku „Casino Royale“ z roku 2006 účinkoval Ford Mondeo.

Ford Individual

Ford začal nabízet sady továrního tuningu pro své nové modely. V Paříži bylo k vidění upravené Mondeo, nová Fiesta i Kuga. Struktura nabídky je u jednotlivých modelů podobná. Kuga například dostala nové nárazníky, nástavce prahů i blatníků ve stylu konceptu Iosis X. Do blatníků se nastěhovala dvacetipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 255/35 ZR20. V interiéru je použito černé kožené čalounění s kontrastními bílými linkami.

Fiesta Econetic

S plněním budoucích evropských norem, sankcionujících nadlimitní produkci CO2, nebude mít Fiesta Econetic problém. Tento pětimístný hatchback vypustí na jeden ujetý kilometr do ovzduší pouze 98 g CO2. To odpovídá kombinované spotřebě 3,7 litru na 100 km.

S maximálním výkonem 66 kW při 4000 ot./min a vrcholem točivého momentu 204 Nm při 1600 ot./min je 1,6litrový vznětový motor ve Fiestě ECOnetic nejúspornější variantou, jakou Ford do tohoto modelu hodlá nabízet.

Cesta k nižší spotřebě „aby to nestálo mnoho“ je už dobře prošlapaná. Fordu se podařilo snížit aerodynamický odpor vozu pomocí aerodynamických deflektorů. Fiesta ECOnetic má také sníženou světlou výšku, její 14“ kola jsou obuta do pneumatik s nízkým valivým odporem a vůz sám řidiči napovídá, kdy přišla ideální chvíle k přeřazení, aby jezdil s minimální spotřebou. Inženýři Fordu změnili rovněž kalibraci motoru a prodloužili převody.

Na britském trhu se Fiesta ECOnetic objeví koncem letošního roku za 11.845 liber (tedy přibližně 350 tisíc korun) za třídveřovou variantu. Pětidveřová verze vyjde na 12.445 liber (tedy zhruba 370 tisíc korun).

Řada ECOnetic se od konce letošního roku bude skládat již ze tří modelů – Focusu, Mondea a nově představené Fiesty. Zákazníci, kteří se pro úspornou variantu Fiesty rozhodnou, nebudou muset ve Velké Británii platit silniční daň. Emise CO2 na ujetý kilometr jsou totiž nižší než 100 g.

Kuga 2.5 Turbo

Dosud jediný nabízený motor 2,0 TDCi o výkonu 100 kW na pařížském autosalonu doplnil přeplňovaný benzinový pětiválec o objemu 2,5 litru. Tento motor, původem od Volva, má výkon 147 kW a dosahuje maxima točivého momentu 320 Nm. To stačí k maximální rychlosti 208 km/h, kombinovaná spotřeba je těsně pod hranicí deseti litrů. Kromě šestistupňové manuální převodovky bude nový motor v nabídce také s pětistupňovou automatickou převodovkou Durashift, vždy s pohonem všech kol.

Focus RS

Nejrychlejší sériový model evropského Fordu v historii akceleruje z 0 na 100 km/h za méně než 6,0 s a dosahuje nejvyšší rychlosti přes 260 km/h.

Nový Focus RS je v Paříži vystavován v provedení blízkém sériové verzi. Světovou premiéru absolvoval v červenci v Londýně, zahájení prodeje je naplánováno na začátek roku 2009.

Zájemci o nový Ford Focus RS budou moci vybírat ze tří barevných provedení – a jedním z nich bude i sytě zelený metalický odstín, který se při světové premiéře vozu na červencovém autosalonu v Londýně dočkal nadšeného přijetí. Focus RS bude možné objednávat i v bílé barvě Frozen a modré Performance. Modrý či zelený interiér lze na přání nahradit celokoženým čalouněním černé barvy.

Automobil vystavovaný v Paříži do značné míry prozrazuje podobu budoucího sériového modelu. Vývojové práce nicméně pokračují i nadále, takže před zahájením sériové výroby může ještě dojít k dílčím modifikacím.

Srdcem zcela nového Fordu Focus RS je speciálně vyvinutá verze řadového pětiválce Duratec 2,5 l (221 kW, 440 Nm), přeplňovaného turbodmychadlem. Nové jsou mj. vačkové hřídele, hlava válců, plnicí i sběrné potrubí.

Nákladný, těžký a prostorově náročný pohon všech čtyř kol střídá uspořádání vše vpředu. Účinnost přenosu točivého momentu zvyšuje samosvorný diferenciál Quaife.

Upravený podvozek nového Fordu Focus RS má o 40 mm širší rozchod, silnější a delší poloosy, tužší pružiny i tlumiče pérování a také masivnější zkrutný stabilizátor zadní nápravy. Soustava řízení byla nově naladěna s cílem dosáhnout ještě ostřejší odezvy a precizní zpětné vazby.

Vylepšeny byly rovněž brzdy, které nyní sestávají z větraných kotoučů o průměru 336 mm vpředu a plných kotoučů o průměru 300 mm vzadu. Větší brzdové třmeny se skrývají za devatenáctipalcovými ráfky z lehkých slitin, obutými do nízkoprofilových sportovních pneumatik Continental 235/35.


Ondřej Láník
Diskuze (1)
Avatar - Konwi
21. 10. 2008 07:24
Focus RS
Je to nádhera, ale ty mřížky na kapotě - to je hnusnej tuzingovej detail.