Tomáš Enge
Tomáš Enge
Petru Ptáčkovi je šestnáct let a rád by se prosadil do nejvyššího patra světového motorsportu
V listopadu 2010 testoval Josef Král v Abú Dhabí vůz formule 1 stáje HRT
11 Fotogalerie

Formulové seriály: Udělejte si pořádek v jednotlivých kategoriích

Michal Štěpanovský

Česko má jediného jezdce, který jel závod F1. Zkoušíme odpovědět, zda se Tomáš Enge někdy dočká nástupce.

V současné době existují po celém světě desítky formulových seriálů. Podle našeho názoru však je pět šampionátů ve čtyřech odlišných kategoriích, z nichž se dá s velkou pravděpodobností dojít do F1.

Bez peněz to nejde

Každá z cest nižšími formulemi má svoje přednosti a zápory. Jezdec si musí vybírat individuálně podle výsledků i vazeb, které si vypracuje v týmu. Také musí respektovat, do jakých seriálů chce stáj vstupovat. „Cesta z formule 4 až do F1 je přirozená. Může přijít někdo z jiné série, ale má to mnohem složitější. Musí mít za sebou respektované manažerské zázemí a silnou myšlenku podloženou výsledky,“ domnívá se automobilový jezdec Josef Král. Patří mezi čtveřici Čechů, kteří jezdili s plnohodnotným monopostem formule 1. Stalo se tak v listopadu 2010 při testech v Abú Dhabí.

Jaká je hierarchie priorit, které musí lemovat vstup pilota do formule 1? „V první řadě jsou to peníze, pak národnost, následují kontakty, dále talent a za páté štěstí,“ tvrdí Král. Peníze jsou logicky zásadní, ale může se bez nich dostat talent do F1? „Musel by být extrémně dobrý, ze správné země a podporovaný systematicky již od motokár. Jeho začátky však musí někdo financovat a to přijde na miliony korun. Takže de facto to bez peněz opravdu nejde,“ tvrdí Král.  

Dočkáme se Čecha?

Z domácích závodníků si stojí aktuálně nejvýše šestnáctiletý Petr Ptáček. Minulý rok jezdil italský seriál formule 4, kde byl celkově pátý a stal se nejlepším nováčkem. Letos startuje v seriálu formule Renault Eurocup 2.0 a v britském Silverstonu dojel na třetím místě. „Formule 4 je svým způsobem školní záležitost. Mladí kluci z motokár se učí jezdit s monopostem na klasickém závodním okruhu. Vůz formule Renault je o sto padesát koní silnější a o dvě stě kilogramů těžší. Ve formuli 3 se pro změnu nepoužívají turbomotory. Ve formuli 2 ano, ale vůz je mnohem výkonnější a těžší,“ vysvětluje Ptáček.

Otázka, která jistě zajímá české fanoušky. Dočkáme se v nejbližších letech českého jezdce ve formuli 1? „Šance tady určitě je. Petr Ptáček k tomu má aktuálně nejblíže. Bude to ovšem příliš náročné a přijde to na obrovské peníze,“ dodává Josef Král.

Josef Král hodnotí možnosti, jak se dostat do F1: Rozhodují detaily

Český automobilový závodník Josef Král se pohybuje v mezinárodním motoristickém sportu již dvě desítky let. Komentuje pro televizi a také stále závodí.

V základní části textu jste uvedl pět kritérií důležitých pro vstup jezdce do formule 1. O penězích řeč byla, pojďme si promluvit o dalších.

Jakou roli hraje národnost?

Záleží, jak je která země v šampionátu početně zastoupená a jaká je poptávka. Španělé, Francouzi, Britové, Italové nebo Finové mají své zástupce a příští rok by se mohl objevit v F1 Mick Schumacher. Jednak nemají Němci v šampionátu pilota, a navíc jeho jméno skrývá obrovský marketingový potenciál. Pro asijské trhy je důležitá účast thajského jezdce Alexandera Albona. Majitelé F1 Liberty Media jsou Američané, rádi by měli závodníka z USA, ale tam se žádný potenciální nerýsuje.  

Co byste zahrnul pod pojem kontakty?

V současné době existuje čtyři pět manažerů, kteří dokážou ve formuli 1 dostat jezdce do týmu. Stojí to ovšem ohromné peníze, protože si k vyjednanému kontraktu v milionech eur přirazí dalších třicet až čtyřicet procent provize. Když jsem říkal o důležité cestě systémem šampionátů formulí čtyři, tři a dva, měl jsem na mysli, že jsou součástí podniků F1. Platí to především o F2. Je tudíž důležité pohybovat se v zákulisí a poznávat významné lidi.

Co se dá vnímat jako štěstí?

Například aby bylo volné místo v týmech v době, kdy máte šanci vstoupit do některého z nich. Stáj může být na vzestupu, nebo naopak. Také se může stát, že řada pilotů je pod smlouvou a na jezdce nezbude místo. Potřebujete mít štěstí také v závodech. Můžete totiž být v nejlepším týmu, ale na konci sezony skončíte bez bodů.

V čem spočívá síla Lewise Hamiltona?

Jezdecký kumšt a talent, který se ovšem v motoristickém sportu dost složitě defi nuje. Jedná se o nadání pro pohyby, jejich koordinaci, milimetrový odhad vzdálenosti, schopnost vnímat chování auta a umět to okamžitě vyhodnocovat. Má neobyčejný cit pro míru přilnavosti a skluzu pneumatik na asfal tu každého okruhu. Od toho se odvíjí jeho rychlost. Jedná se o malé detaily, ale právě ty rozhodují. Dokáže šetřit gumy více než jeho soupeři.  

Jak blízko jste byl vstupu do formule 1?

Po testech v listopadu v Abú Dhabí 2010 se stáj HRT dostala do finančních potíží a po další sezoně skončila. Další týmy ze středu pole byly pro nás bohužel finančně nedosažitelné. Nebylo reálné takovou částku sehnat.

 

Srovnání techniky formulíFormule 1Formule2Formule 3Formule 4Formule Renault 2.0
MotorMercedes, Ferrari, Renault, HondaMecachromeMecachromeAbarth Oreca
Objem1.6 V6 turbo3.4 V6 turbo3.4 V61.4 V turbo1.8 V turbo
Výkon736 kW456 kW279 kW132 kW200 kW
Rychlost350 km/h335 km/h300 km/h240 km/h260 km/h
ŠasiIndividualDallaraDallaraTatuusRenault
PneuPirelliPirelliPirelliPirelliHankook
Rozvor3619-3698 mm3135 mm2800-3000 mm2750 +/-10 mm2900 mm
Hmotnost740 kg, jezdec min. 80 kg720 kg s jezdcem690 kg s jezdcem570  kg bez jezdce609 kg bez jezdce
JezdciHamilton, Vettel, RosbergRussell, Leclerc, Albon, NorrisOcon, Stroll, Norris, SchumacherNorris, SchumacherSainz, Kvjat, Hamilton, Bottas