Francouzi chtějí ztížit korejským automobilkám život v Evropě
Evropská komise se začala zabývat požadavkem Francouzů, kteří žádají větší kontrolu aut dovezených z Koreje do zemí Evropské unie. Francie požaduje, aby jihokorejští výrobci předem oznamovali každý plánovaný vývoz automobilů do států unie.
Pokud by byl francouzský požadavek schválen, byl by to první krok k možnému opětovnému zavedení cel. Dohoda o volném obchodu mezi Jižní Koreu a Evropskou unií přitom platí teprve od července 2011. Součástí této dohody je doložka, která Bruselu umožňuje opětovně zavést clo, pokud jsou producenti v citlivých oblastech zasaženi silným nárůstem dovozu.
Mluvčí komisaře EU pro obchod John Clancy v prohlášení potvrdil, že Evropská komise obdržela od francouzských úřadů požadavek, který žádá dozor nad dovozem jihokorejských automobilů. „Komise žádost pečlivě zkoumá,“ uvedl Clancy.
Pokud návrh Francouzů uspěje, budou muset jihokorejské automobilky předem informovat o tom, jaké vozy do unie dovezou a kolik jich bude.
Jihokorejským automobilkám se v Evropě i navzdory krizi daří. Jejich prodeje ve státech EU loni vzrostly o 24 %, přestože západoevropský trh zažívá pokles. To francouzští výrobci jsou naopak krizí výrazně zasaženy, například koncern PSA kvůli poklesu poptávky propustí 8.000 zaměstnanců a uzavře továrnu Aulnay nedaleko Paříže.
Jihokorejským značkám ale prodeje v Evropě rostou i díky zdejším továrnám. Například Hyundai během prvního pololetí letošního roku v Evropě prodalo 232.454 vozů, přičemž méně než 12 % aut bylo na starý kontinent dovezeno z Jižní Koreje, zatímco zhruba 70 % z nich bylo na starém kontinentu přímo vyrobeno. Sama automobilka přiznává, že růst v Evropě zařídily především vozy, které zde byly navrženy a vyrobeny.