Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Glöckler-Porsche 356 Coupé: Znáte nejošklivější Porsche historie?

David Bureš David Bureš 20. 9. 2016
39
5
Zobrazit náhledy (39)
Glöckler-Porsche 356 No.2 Glöckler-Porsche 356 No.2 Glöckler-Porsche 356 No.2 Glöckler-Porsche 356 No.2 Glöckler-Porsche 356 No.2 Glöckler-Porsche 356 No.2 Glöckler-Porsche 356 No.4 Glöckler-Porsche 356 No.4 Glöckler-Porsche 356 No.4 Glöckler-Porsche 356 No.4 - Glöckler-Porsche 356 No.4 Glöckler-Porsche 356 No.4 Glöckler-Porsche 356 No.4 Glöckler-Porsche 356 No.4 Glöckler-Porsche 356 No.4 Porsche 356 Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé Glöckler-Porsche 356 Coupé
Jedna z dnes nejúspěšnějších automobilových značek v motoristických disciplínách kdysi neměla na závody finanční prostředky. Porsche tak museli do závodů nasazovat jiní.

Porsche dnes patří mezi nejúspěšnější automobilové značky v motoristických sportech. Jeho největší úspěchy jsou spojeny se 24hodinovkou v Le Mans, kterou vyhrálo celkem šestnáctkrát. Dařilo se mu ale i na Rallye Paříž-Dakar (dvě výhry) nebo ve Formuli 1 (motory TAG-Porsche). Nebýt ale jistého Waltera Glöcklera, Porsche by patrně nikdy nezávodilo.

Jestliže dnes velká část rozpočtu Porsche míří do závodních aktivit, v době svých počátků firma na takové radovánky neměla dostatek finančních prostředků. Porsche zahajovalo automobilovou výrobu na konci čtyřicátých let, přičemž zahajovat produkci sporťáků ve válce zbídačené Evropě nebylo lehkým úkolem. Vydělané prostředky tak společnost raději investovala do dalšího vývoje než do motorsportu. Ten byl sice zajímavý z hlediska propagace nové značky, zároveň ale finančně velice nákladný.

Vozy Porsche ale vždy měly závodní potenciál, čehož si mimo jiných všiml jistý Walter Glöckler, závodník a zároveň prodejce aut značek Porsche a Volkswagen ve Frankfurtu. Ten se rozhodl první sériové porsche, model 356, upravit pro závodní účely, přičemž jako prodejce volkswagenů a porsche měl přístup k jejich komponentům.

Výsledkem Glöcklerovy práce bylo na přelomu čtyřicátých a padesátých let šest automobilů – pět použilo techniku od Porsche a Volkswagenu, kterým předcházel jeden s díly od značky Hanomag. Tím zřejmě nejznámějším je Glöckler-Porsche 1500 Super, který je považován za předchůdce slavného závodního speciálu Porsche 550 Spyder. Glöcklerových úspěšných děl si totiž všimli přímo v automobilce, jejíž vedení jej následně jmenovalo šéfem vývoje 550 Spyder. První kusy tohoto speciálu následně vznikly přímo u Glöcklerovy firmy.

Tímto bychom mohli pojednání o vozech Glöckler-Porsche ukončit, to by ale později nesměl vzniknout ještě další vůz, Glöckler-Porsche 356 Coupé, speciálně postavený pro závod Mille Miglia 1954. Ten byl na svoji dobu v několika ohledech speciální, a to nemáme na mysli jeho podivný vzhled s výraznými podběhy a panoramatickým zadním sklem.

Na počátku padesátých let závodila hlavně otevřená auta, 356 Coupé ale, jak z názvu ostatně vyplývá, mělo karoserii uzavřenou. Ta už byla upravena tak, aby se posádce dovnitř snadněji nastupovalo – i s helmou na hlavě. Z toho důvodu byly dveře protaženy do střechy.

Základem speciálu bylo zkrácené šasi z Porsche 356, v útrobách pak pracoval nový čtyřvačkový motor z dílny Ernsta Fuhrmanna, samozřejmě uložený vzadu, který z objemu 1.498 cm3 dával výkon 80 kW a točivý moment 117 N.m. Použitá jednotka měla číslo 16, což byl první kus tohoto typu, který Porsche dalo k dispozici – předchozích 15 prototypů si nechalo ve svém vlastnictví. Stejný motor později nesl přezdívku Carrera po stejnojmenném slavném americkém závodu, Porsche jej mimo jiné používalo v 550 Spyder.

Přestože 356 Coupé bylo navrženo pro Mille Miglia, závodu se nakonec nezúčastnilo, protože před ročníkem 1954 jej konstruktéři nestihli dokončit. Vůz se tak alespoň zúčastnil vytrvalostního závodu Liège-Řím-Liège, který však kvůli technickým problémům nedokončil. Následně bylo auto prodáno do USA, kde krátce nato těžce havarovalo. Posléze vůz koupil sběratel vraků Rudi Klein, který jej pronajímal tvůrcům filmů. Oklikou se pak v roce 1994 vrátil do Německa, kde o devět let později prošel kompletní renovací.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ne nesouhlasím
| 21. 9. 2016
Přesně, největší hnus všech dob je Cayenne.
Avatar - defender110
Ne nesouhlasím
| 21. 9. 2016
Absolutní hnus je Cayenne. :no:
Avatar - pumpkin
Ne, nesouhlasím
| 21. 9. 2016
Áno, Panamera je riadny tlstoprd. Aspoň v druhej generácii sa to trochu zlepší.
Ne, nesouhlasím
| 20. 9. 2016
911 je rozšlápnutý Brouk, ale OK
Cayenne je SUV, ale na SUV docela, co se designu týká jde
Macan je ani nevím co, asi ne Porsche, ale na pohled na to, co to je to taky jde
Boxter je z obou stran stejný, ale OK
Cayman je fajn

ALE SAKRA TA PRVNÍ PANAMERA SE FAKT NEPOVEDLA!

Z téhle obludky je ceněný veterán, ale z Panamery bude vždy jen tlustá Berta, kterou si koupí lidé s malým pindíkem
Proč nejošklivější?
| 20. 9. 2016
Je to zvláštní.. ale pořád je to Porsche.

Na rozdíl od Macanu...
;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku