Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gordon Murray T.25: Premiéra nového mikroautomobilu v Oxfordu

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Geniální konstruktér Gordon Murray založil novou společnost, která se v poslední době zabývala vývojem městského mikroautomobilu.

Murray proslul takovými díly, jakými byl například supernízký Brabham BT55 F1 z roku 1986, nebo legendární supersport McLaren F1. V posledních letech se jeho pozornost upírala na automobily úplně jiné kategorie, Výsledkem je city car T.25. Současná společnost Gordon Murray Design byla založena teprve v roce 2007 v Shalfordu v hrabství Surrey.

Srdcem vozítka je vzadu umístěný celohliníkový řadový tříválec se čtyřventilovou technikou a proměnným časováním. Z objemu 660 cm3, který mimochodem odpovídá horní hranici japonské třídy kei, poskytuje výkon 38 kW (51 k) při 7000 min-1 a točivý moment 57 Nm ve 4000 min-1. Převodovka je pětistupňová polosamočinná sekvenční.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšená, vpředu na příčných trojúhelníkových ramenech, vzpěry vzadu tvoří písmeno V. Na přední nápravě je také příčný zkrutný stabilizátor. Řízení je hřebenové, nemá ale ani mechanický posilovač. Vzhledem k hmotnosti 525 kg ovšem není divu.

Britské mikro je postaveno z lehkých materiálů, většina z nich jsou recyklované a dále recyklovatelné plasty. Kompozitová podlaha ve spolupráci s trubkovým rámem zajišťuje optimální bezpečnost i trvanlivost. Ve výbavě nechybí ABS, ESP, ani kontrola trakce, airbag je samozřejmostí. Výrobce neudává počet vzduchových vaků, vzhledem k uspořádání interiéru jej má k dispozici minimálně řidič. Nelze si nevšimnout, že vnitřní konfigurace odkazuje právě na v úvodu zmíněný McLaren F1.

Šířka 1,3 metru představuje ve městech obrovskou výhodu, v jednom jízdním pruhu by tak vedle sebe mohla jet až dvě auta. T.25 nemá dveře v pravém slova smyslu, celá přední část kabiny se vyklápí směrem vzhůru, což je také velmi netradiční řešení, do hustého provozu dnešních měst však veskrze praktické. Délkou 2,4 m poráží nové dílko Gordona Murraye současný Smart, jeho výška pak činí 1,6 m. Není tedy divu, že na jednom běžném parkovacím místě mohou stát napříč až tři vozy! Průměr otáčení 6 m jen dokresluje, jak je T.25 mrštný.

Do zavazadelníku se vejde v základním uspořádání 160 l nákladu, při sklopení obou postranních sedadel velmi slušných 720 l. Třímístné městské přibližovadlo je schopné jet rychlostí až 156 km/h, zřejmě z bezpečnostních důvodů je však elektronicky limitována na 145 km/h. Z 0 na 100 km/h dokáže mikroautomobil akcelerovat během 16,2 s a průměrně spotřebuje 3,83 l paliva na 100 km.

Celý proces výroby se nazývá iStream. Je k ní potřeba méně energie, celkové náklady jsou tím pádem velice nízké a návratnost naopak vysoká. Ač byl na britských silnicích k vidění i dříve, T.25 se oficiálně představil veřejnosti v Oxfordu teprve 28. června 2010.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - pelikoš
2. 7. 2010 10:04
Re: design bezpečnost
designem mě to připomíná nissan hypermini ;-) (asi rok 2004)
1. 7. 2010 11:49
Re: a jasne
:yes: >:D
30. 6. 2010 14:39
Re: design bezpečnost
Podle tve logiky skutry vlastne neexistuji, nikdo by si na ne nikdy nevlezl :no: Tohle auto je hybrid mezi skutrem a autem, spojuje vyhody obou: mala sirka, pudorys, ale presto slusna ochrana v mestskem provozu, kde nema H2 co delat. Otazka je, kde ma vlastne nesmysl jako H2 co delat.
30. 6. 2010 14:27
design bezpečnost
Škoda, že už jim nezbylo na designéra. Tohle vypadá úděsně. Ukažte mi někoho kdo by se v tom chtěl vozit. A pak je tu otázka bezpečnosti. Já vím, že je to lehké z dobrých důvodů, ale až vás nabere rozjetý suv typu H2/Range atd tak z T25 moc nezbude. Přední deformační zóny jsou brutus.
30. 6. 2010 11:14
Zatím.
Zatím je to jenom bla,bla,bla.