Great Wall: Čínská firma chce vyrábět v Bulharsku
Zemí zaslíbenou se má stát Bulharsko, které až na pár nesmělých pokusů dosud osobní automobily nevyrábělo. Těm, kteří zemi u Černého moře stále považují za Divoký východ, jen připomínáme, že je od počátku roku 2007 členem Evropské unie.
Great Wall Motor uzavřela smlouvu s místní společností Litex. Produkce poběží v Loveči a závod bude mít kapacitu 50 tisíc vozů ročně. První tisícovka vyjede z bran továrny v únoru. Výrobní program bude zahrnovat hatchbacky Coolbear a Florid, SUV Hover a pick-up Wingle. Celkové investice činí 420 milionů dolarů, z toho úvodní fáze ambiciózního projektu spolyká 120 milionů. V továrně bude zaměstnáno 1.800 lidí.
Great Wall Motor má skutečně smělé plány, v horizontu deseti let chce být třetím největším výrobcem SUV na světě s tržním podílem 8 %. Připomeňme, že společnost vznikla v roce 1976, takže má delší tradici, než se na první pohled může zdát. Bohužel, její současné osobní modely jsou až příliš podobné některým toyotám a scionům. Soudní spor s italským Fiatem kvůli minivozu Peri je také ještě v živé paměti, byť jeho zadní partie připomínaly spíše Nissan Note, ale interiér a některé části karoserie byly okopírovány z Pandy.
Ještě na skok do Bulharska: v Loveči se v minulosti montovaly například Moskviče. Tato přes třicet let trvající epizoda byla zdaleka nejúspěšnější, vzniklo jich zde přes 300 tisíc. Krátce zde také vznikaly Fiaty 850. Renault montoval své vozy modelových řad 8 a 10 a hrstku Alpin A110 v Plovdivu.