Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GTA Spano: Supersport ze Španělska míří na trh (nové foto)

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 9. 6. 2010 • 05:51
55
2
Zobrazit náhledy (55)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
V kategorii supersportů se poslední dobou o slovo hlásí i dosud netradiční země, ať už jsou to Nový Zéland, Maroko, Rusko, nebo například Španělsko.

Ostrý sportovec z Pyrenejského poloostrova se jmenuje GTA Spano. Španělská firma s plným názvem GTA Motor vznikla před 21 lety jako závodní tým. Projekt supersportu pak odstartoval v roce 2004. Šéfem společnosti je Domingo Ochoa, vývoji vozu velel Sento Pallardó. První oficiální informace a fotografie Spana byly uvolněny v květnu 2009, nyní jsou na řadě další.

Automobil je poháněn vidlicovým desetiválcem umístěným podélně uprostřed, který je přeplňován mechanicky, tedy kompresorem. Pokud do válců proudí benzin, agregát poskytuje ze zdvihového objemu 8,3 litru největší výkon 574 kW (780 k) při 6300 min-1. Při provozu na ethanol E90 dává dokonce 618 kW (840 k) v 6250 min-1. Točivý moment vrcholí v obou případech 920 Nm, maximální otáčky bohužel nejsou uvedeny. Konfigurace i velikost pohonné jednotky napovídá, kdo byl dárcem orgánů. Ano, Dodge Viper. Mamutí síla je přenášena na zadní kola pomocí sedmistupňové manuální převodovky s možností sekvenčního řazení. Jednotlivé rychlosti lze řadit buď konvenční pákou se schématem ve tvaru písmene H, nebo pádly pod volantem. Optimální trakci napomáhá diferenciál se zvýšenou svorností.

Podvozek je titanový a disponuje elektronicky nastavitelnou výškou. Vpředu najdeme zavěšení se dvěma příčnými rameny, vzadu je víceprvkové. Karbon-keramické kotoučové brzdy AP Racing mají průměr 380 mm a šestipístkové třmeny, nechybí ABS. Parkovací brzda je elektrická. Kola jsou vpředu devatenácti-, vzadu pak dvacetipalcová s dvojitými paprsky. Pneumatiky mají rozměry 255/35 ZR19, respektive 330/35 ZR20.

Na karoserii byla vesměs použita lehká uhlíková vlákna a kevlar, střecha je skleněná, Dvoudveřové dvoumístné kupé měří na délku 4650 mm, je 1980 mm široké a pouhých 1200 mm vysoké. Design může připomínat zezadu americký Saleen S7, z boku Bugatti Veyron a přední část je nápadně podobná Lamborghini Gallardo. Nejedná se ovšem o nějakou nepovedenou kopii, zákony aerodynamiky jsou bohužel neúprosné. Součinitel odporu vzduchu dosahuje pro tuto kategorii obvyklých 0,35, ve vysokých rychlostech úřaduje regulovatelný zadní spoiler.

Interiéru vládne kůže, karbon, hliník a titan. Přístrojový panel je v podstatě jeden velký LCD displej, který může být nastaven dle přání zákazníka a zobrazovat tak jen informace, které vyžaduje. Další obrazovka z tekutých krystalů je vpravo od řidiče a promítá se na ni obraz z kamer, jak z parkovací, tak i z té, která nahradila tradiční vnitřní zpětné zrcátko. Osvětlení interiéru mají na starosti diody. Páčkou pod volantem se ovládají například stěrače, nebo zapínají světla včetně směrových. Celá přístrojová deska je koncipována tak, aby bylo snadné přestavět automobil na řízení vpravo. Odkládací prostory najdeme jak ve dveřích, tak vlevo u řidiče i na středové konzole.

Výbava obsahuje například elektricky ovládaná sportovní sedadla s vyhříváním i chlazením, rovněž bezrámová okna ovládají elektromotorky. Nechybí klimatizace, dále uvnitř najdeme navigaci, audio s přehrávačem CD/MP3 včetně připojení pro iPod, Bluetooth, či centrální zamykání. Na cestu posvítí posádce xenonové výbojky. Zajímavostí jsou dva zavazadelníky, do předního se vejde 100 l, do zadního dvojnásobek. Přední víko se vyklápí směrem vzhůru a je dálkově ovládané.

Díky použití lehkých (a zatím i patřičně drahých) materiálů váží automobil jen 1350 kg. Není tedy divu, že z 0 na 100 km/h je schopen vystřelit za 2,9 s s a jeho maximální rychlost je stroze uváděna přes 350 km/h. GTA Spano vznikne v limitované sérii 99 exemplářů. Základní cena byla stanovena na 670.000 dolarů, tedy zhruba 14,5 milionu Kč. Nepočítá se ale jen s exportem za oceán, GTA má dealery v západní Evropě, Rusku, Číně i ve Spojených arabských emirátech.

Témata
9. 6. 2010 22:51
Nooo...
...je to akési hranato guľaté. Ten dizajn ma neoslovil... :no:
Avatar - delphino
9. 6. 2010 11:51
španělé se nepředvedli
Tak to by mohl vypadat koncept nějakého studentíka designu z číny bych řek... Dá se říct že to auto je neotřelé a přesná podoba s něčím by se hledala hůř, ale vždy je cesta a tohle podle mě není ta úplně správná...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku