Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Heuliez v Ženevě 2010

Ondřej Láník
První důležitou zprávou ze Ženevy je to, že francouzská firma s dlouhou tradicí žije!

Loni sice vyhlásila insolvenci, ale dnes má díky tureckému investorovi tento tradiční výrobce střešních systémů pro kabriolety a externí dodavatel dalších mechanických komponent, novou naději na další podnikání v automobilovém odvětví.

Jednou ze sfér, v nichž byl v minulosti Heuliez aktivní, byla výroba elektromobilů. V 90. letech dokonce sériově vyrobil přes 6 tisíc elektrických Citroënů Saxo a Peugeotů 106 a nyní firmě tyto zkušenosti jistě pomohly při návrhu nového elektromobilu, který tvoří perspektivní výrobní program pro následující roky

Heuliez Mia je malý jednoprostorový pikobus od počátku navrhovaný jako elektromobil. Jeho převážně plastová karoserie, připomínající studie Friendly z posledních let, má délku jen 2,91 m, šířku 1,65 m a výšku 1,55 m. Uvnitř je místo pro tři cestující, řidič je umístěn uprostřed, dva spolucestující sedí po stranách v odstupu dále za řidičem. Nastupuje se bočními posuvnými dveřmi na obou stranách.

Výroba nového elektromobilu má být zahájena ještě letos. Heuliez počítá, že v roce 2010 vyrobí 1500 těchto vozítek, příští rok už má vzniknout 10.000 ks. Cílovými trhy jsou Francie, Německo a Skandinávie.

Zákazník může zvolit jednu ze tří velikostí akumulátorové sady. Základní (6 kWh) umožní dojezd asi 80 km, ta největší (18 kWh) až 250 km. S velikostí akumulátorů roste pohotovostní hmotnost, auto samotné bez akumulátorů váží 620 kg. Lithium-fosfátové akumulátory sice nemají tak velkou energetickou hustotu, ale na druhou stranu nevznikají problémy s přehříváním jako u Li-Ion akumulátorů. Mia se obejde bez chlazení akumulátorové sady, což konstrukci vozidla zjednodušuje. Dobití prázdných akumulátorů netrvá déle než 2 hodiny, i když je vůz připojen na běžnou zásuvku.

Pohon obstarává 25kW elektromotor, který umí vůz rozjet až na 110 km/h, počítá se ale spíše s městským provozem.

Základní cena včetně baterií, ale bez daní, má činit 14.900 Euro.

U zrodu celého projektu stál bývalý designér Volkswagenu Murat Günak.

Ondřej Láník