Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hispano-Suiza J12
Model Hispano-Suiza J12 měl tuhý rámový podvozek z obdélníkových profilů. Vpředu i vzadu měl tuhou nápravu odpruženou podélnými listovými pery.
Vpředu podélně uložený vidlicový dvanáctiválec s rozvodem OHV a objemem 9,3 litru dával nejvyšší výkon 220 k (162 kW).
Pařížská karosárna Binder postavila v roce 1932 na podvozku J12 několik vozů nazvaných Dual Cowl Phaeton.
22
Fotogalerie

Hispano-Suiza J12 (1931–1938): Vozil se v něm diktátor Franco, íránsky šáh i Rothschild

Největším a nejdražším vozem automobilky Hispano-Suiza byl model J12, vyráběný ve Francii a poháněný vidlicovým dvanáctiválcem s objemem 9,4 a 11,3 litru. 

Historie automobilky Hispano-Suiza sahá až do roku 1898, kdy Španěl Emilio de la Cuadra začal v Barceloně vyrábět elektrické automobily nazvané La Cuadra. Najal si švýcarského konstruktéra jménem Marc Birkigt, který sestrojil pro La Cuadru první spalovací motor. V roce 1904 byla v Barceloně založena společnost Hispano-Suiza symbolizující v názvu spojení španělského kapitálu a švýcarské techniky. Birkigt postupně zkonstruoval čtyřválcové motory a dvojici velkých řadových šestiválců. Brzy se ukázalo, že pro luxusní vozy bude daleko větším trhem Francie, a proto byla v roce 1911 v Levallois-Perret na předměstí Paříže založena montážní továrna nazvaná Hispano France. V roce 1914 byla výroba převedena do větší továrny v Bois-Colombes, vzdálené 10 km od centra Paříže.

Po skončení první světové války se Hispano-Suiza vrátila k výrobě automobilů a v roce 1919 představila na autosalonu v Paříži model Hispano-Suiza H6, poháněný řadovým šestiválcem s rozvodem OHV a vyráběný až do roku 1933. V roce 1931 zkonstruoval Marc Birkigt vidlicový dvanáctiválec, určený pro nejluxusnější modely J12, nazývané také jako Type 68, T12 nebo V12. J12 se dodával pouze jako podvozek s motorem a karoserie na ně stavěly podle přání zákazníků karosářské firmy Fernandez et Darrin, Vanvooren, Saoutchik, Kellner, Binder a další.

Všechny vozy Hispano-Suiza měly na chladiči sošku čápa (foto), symbol štěstí, věrnosti a plodnosti a také symbol francouzského regionu Alsasko. Takového čápa se svěšenými křídly mělo v první světové válce namalováno na bocích stíhacího letadla s motorem Hispano-Suiza letecké eso Georges Guynemer, který dosáhl 53 ověřených sestřelů nepřátelských letounů.

Všechny vozy Hispano-Suiza měly na chladiči sošku čápa, symbol štěstí, věrnosti a plodnosti a také symbol francouzského regionu Alsasko.Všechny vozy Hispano-Suiza měly na chladiči sošku čápa, symbol štěstí, věrnosti a plodnosti a také symbol francouzského regionu Alsasko. | Karel Haas

 

Silný motor a tuhý podvozek

Zadní kola J12 poháněl zážehový, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec s úhlem rozevření válců 60°, rozvodem OHV a objemem 9.324 cm3 (vrtání x zdvih: 100 x 100 mm). S kompresním poměrem 5,0:1 dával tento motor nejvyšší výkon 220 k (162 kW) při 3.000 otáčkách za minutu. Vozu s pohotovostní hmotností 2.200 kg umožnil dosáhnout maximální rychlost 140 km/h. 

Od roku 1935 se některé podvozky dodávaly s motorem V12, který měl objem válců zvětšený na 11.310 cm3 (vrtání x zdvih: 100 x 120 mm). Se dvěma karburátory Solex měl výkon 250 koní (184 kW při 3.000/min. Vozy J12 dosahovaly s tímto motorem rychlost až 175 km/h a z 0 na stovku zrychlily za 11,8 s. Točivý moment motoru se přenášel na zadní kola přes ručně řazenou třístupňovou převodovku.

Model Hispano-Suiza J12 měl tuhý rámový podvozek (foto) z obdélníkových profilů. Vpředu i vzadu měl tuhou nápravu odpruženou podélnými listovými pery, na všech kolech byly bubnové brzdy. Vysokou kvalitu zpracování a spolehlivost demonstroval Hispano-Suiza J12 na trati Paříž – Nice a zpět bez potřeby doplňování motorového oleje a vody do chladiče.

Vpředu podélně uložený vidlicový dvanáctiválec s rozvodem OHV a objemem 9,3 litru dával nejvyšší výkon 220 k (162 kW).Vpředu podélně uložený vidlicový dvanáctiválec s rozvodem OHV a objemem 9,3 litru dával nejvyšší výkon 220 k (162 kW). | Classic car catalogue

 

J12 pro generála Franca

V roce 1935 si španělská vláda objednala u automobilky Hispano-Suiza přehlídkový vůz pro prezidenta republiky. Karoserii čtyřdveřového kabrioletu postavila karosárna Vanvooren z Paříže. Když v roce 1936 vypukla španělská občanská válka, byl hotový vůz stále ve francouzské továrně Hispano-Suiza a v roce 1938 rozhodlo vedení firmy nabídnout vůz nacionalistům. Vůz byl převezen do továrny Fichet v Marseille, kde byl pancéřován a potom dodán do Španělska. Poprvé jej využil generál Francisco Franco 18. května 1939 na přehlídce v Madridu, konané na počest vítězství v občanské válce.

S kabrioletem Hispano-Suiza J12 se španělský diktátor generál Franco objevil v květnu 1939 na přehlídce v Madridu, konané na počest vítězství v občanské válce.S kabrioletem Hispano-Suiza J12 se španělský diktátor generál Franco objevil v květnu 1939 na přehlídce v Madridu, konané na počest vítězství v občanské válce. | ABC.es

 

Zakázkové karoserie

Francouzská automobilka Hispano-Suiza v Bois-Colombes na severozápadním předměstí Paříže dodávala kompletní podvozky s pohonným ústrojím a koly různým karosárnám. Na výběr byly podvozky s rozvory náprav 3.430, 3.710, 3.810 a 4.010 mm. Podívejme se na některé z těchto automobilových klenotů vyrobených v letech 1931 až 1938.

Francouzská karosárna Fernandez & Darrin z Boulogne-sur-Seine na předměstí Paříže stavěla na podvozku J12 kabriolety, kupé i sedany. Jeden z kabrioletů si koupil Henri Garat, francouzský zpěvák a herec rumunského původu. Dnes je tento vůz vystaven v Národním muzeu automobilů ve francouzském Mulhouse, nazývaném také Collection Schlumpf. Když bratři Schlumpfové tento vůz získali, opatřili jej nezvyklým bílo-červeno-černým nátěrem. Zajímavé tvary mělo dvoudveřové Coupe de Ville (foto) s odnímatelnou částí střechy nad předními sedadly a splývavou zádí s malým zadním oknem a bez bočních oken. Bylo to jedno ze dvou kupé postavených pro Anthonyho Gustava de Rothschilda, člena anglické rodiny bankéřů.

Vůz si koupil Henri Garat, francouzský zpěvák a herec. Když bratři Schlumpfové tento vůz získali, opatřili jej nezvyklým bílo-červeno-černým nátěrem.Vůz si koupil Henri Garat, francouzský zpěvák a herec. Když bratři Schlumpfové tento vůz získali, opatřili jej nezvyklým bílo-červeno-černým nátěrem. | All Andora

 

Další pařížská karosárna Binder postavila v roce 1932 na podvozku J12 jediný exemplář nazvaný Dual Cowl Phaeton (foto). Čtyřdveřový otevřený vůz s plátěnou stahovací střechou měl samostatná čelní okna před předními i zadními sedadly. Vůz měl tradiční masivní chladič s čápem na zátce a velká přední světla umístěná na příčce před chladičem.

Pařížská karosárna Binder postavila v roce 1932 na podvozku J12 několik vozů nazvaných Dual Cowl Phaeton.Pařížská karosárna Binder postavila v roce 1932 na podvozku J12 několik vozů nazvaných Dual Cowl Phaeton. | Artebellum

 

Carrosserie Vanvooren byla další francouzská karosárna z předměstí Paříže Courbevoie. Tato firma sídlila jen několik stovek metrů od továrny Hispano-Suiza a vyrobila karoserie na zhruba třetinu všech vyrobených podvozků HS26, K6 a J12. Marius Daste, technický ředitel karosárny Vanvooren přestoupil do Hispano-Suiza a stal se zde výrobním ředitelem. Ve třicátých letech minulého století se Vanvooren specializoval na výrobu karoserií pro luxusní vozy Hispano-Suiza, Bugatti, Rolls-Royce a Bentley. Sedan Hispano-Suiza J12 Berline s karoserií Vanvooren (foto) z roku 1934 byl v roce 2014 prodán v aukci za částku přesahující 1,5 milionu amerických dolarů. Byl ve velmi zachovalém stavu, neboť za celou dobu měl jen dva majitele.

Sedan Hispano-Suiza J12 Berline s karoserií Vanvooren z roku 1934.Sedan Hispano-Suiza J12 Berline s karoserií Vanvooren z roku 1934. | WheelsAge.org

 

Krásný roadster Hispano-Suiza J12 (foto) je dílem proslulé karosárny Saoutchik, kterou založil v roce 1906 Jacques Saoutchik (narodil se jako Jakov Savčuk v roce 1880 v carském Rusku). Historiky bývá považován za krále mezi automobily. Pod kapotou měl vidlicový dvanáctiválec s objemem 11,3 litru a výkonem 250 koní. Při hmotnosti necelé 3 tuny dosahoval rychlost 180 km/h a spotřeboval kolem 22 litrů benzinu na 100 km.

Dvoumístný roadster s třetím nouzovým sedadlem vzadu měl pod kapotou vidlicový dvanáctiválec s objemem 11,3 litru a výkonem 250 koní.Dvoumístný roadster s třetím nouzovým sedadlem vzadu měl pod kapotou vidlicový dvanáctiválec s objemem 11,3 litru a výkonem 250 koní. | WheelsAge.org

 

Když Mohammad Rezá Pahlaví, pozdější íránsky šáh, dovršil v roce 1931 věk 12 let dostal od svého otce dárek v podobě automobilu Hispano-Suiza J12 s karoserií od pařížské firmy Carrosserie J. Saoutchik. V současné době jej vlastní muzeum Warbirds & Wheels na Novém Zélandu.

S typem J12 (vyrobeno kolem 120 podvozků) skončila firma Hispano-Suiza v roce 1938 výrobu automobilů a plně se soustředila na výrobu leteckých motorů, kanónů a strojních pušek. O návrat mezi výrobce automobilů se společnost Hispano-Suiza pokusila v roce 2010 prototypem V10 a v roce 2019 supersportem Carmen s elektrickým pohonem. Oba koncepty byly vystaveny na ženevském autosalonu, ale do výroby se nedostaly.