Historicky 12. vyrobené lamborghini je k mání. Kupé 350 GT bude stát aspoň 12 milionů
Už brzy se na aukci v americkém Miami bude prodávat skutečně významný kousek z historie Lamborghini. Historicky 12. vyrobené lamborghini teď může být vaše, a dokonce je jedním z tří kusů v exkluzivním modrém laku.
Italská továrna Lamborghini v loňském roce oslavila 60 let od chvíle, kdy se úspěšný průmyslník Ferruccio Lamborghini rozhořčil nad kvalitou spojek ve svých sportovních vozech Ferrari a rozhodl se, že nejslavnější značce ze své domoviny založí novou konkurenci. Už v roce 1963 tak vznikla nová automobilka s rozzuřeným býkem ve znaku a dodnes je největším soupeřem vzpínajícího se plnokrevníka se závodním DNA.
Ferruccio Lamborghini tehdy zaměstnal ty nejlepší italské inženýry, co zrovna byli na volné noze, a nechal je vyvinout nové luxusní kupé s tradičním vidlicovým dvanáctiválcem. Duchovním otcem motoru je dokonce Giotto Bizzarrini, bývalý hlavní inženýr Ferrari a tvůrce legendárního Ferrari 250 GTO. Vůbec prvním počinem talentovaného konstruktéra u nového zaměstnavatele byl prototyp Lamborghini 350 GTV, z něhož v následujícím roce vzešla produkční verze.
Na Ženevském autosalonu v roce 1964 se oficiálně představilo první silniční lamborghini všech dob – elegantní grand tourer 350 GT. A teď se na světě objevila unikátní příležitost, jak můžete vlastnit jedno z prvních lamborghini i vy. Už brzy se bude na prestižní veteránské aukci RM Sotheby’s na Floridě prodávat opravdu exkluzivní kousek z historie továrny. A nebylo by překvapením, kdyby si jej chtělo koupit samo tovární muzeum.
V internetovém katalogu aukčního domu se objevilo historické Lamborghini 350 GT vyrobené v roce 1964, které je údajně dvanáctým vyrobeným „lambem“ vůbec. Současně je jedním z přibližně padesáti kusů s hliníkovou karoserií a jedním z pouze tří kusů nalakovaných v modrém odstínu Blue Tigullio. Automobilka přitom v letech 1964 až 1966 vyrobila celkem 120 vozů.
Lamborghini 350 GT bylo standardně vybaveno 3,5litrovým vidlicovým dvanáctiválcem o 209 kW (284 koních) a 325 newtonmetrech s pětistupňovou manuální převodovkou ZF a pohonem zadních kol se samosvorným diferenciálem.
K produkci vůbec prvního Lamborghini navíc patří i zajímavosti o kontrole kvality, na níž si továrna zakládala. Každý vyrobený motor prošel 24 hodin dlouhým testováním na dynamometru, přičemž prvních 12 hodin s ním otáčel elektromotor a ve zbylém čase dvanáctiválce ožívaly vlastní silou a postupně se zvyšovalo jejich zatížení. Po montáži do vozidel s nimi pak testovací jezdec Bob Wallace najel prvních 500 kilometrů. Až následně továrna předávala dokončené vozy zákazníkům.
Zajímá vás, za jakou cenu se dvanácté vyrobené Lamborghini prodává? Odhadovaná výsledná cena se pohybuje od 14,2 do 16,6 milionů korun. Je to pořádný balík peněz, ale nový majitel si za něj koupí významný kus historie.