Honda Civic 9G: Evropská devítka podrobněji
Civic deváté generace pro starý kontinent se představil coby pětidvéřový hatchback na IAA ve Frankfurtu, kde se s ním bylo také možné alespoň staticky seznámit. Japonská automobilka nyní uvolnila podrobnější informace.
Vývoj nového Civicu trval čtyři roky. Podíleli se na něm většinou japonští konstruktéři, neboť byl zahájen právě v domovině Hondy. Finální testy ovšem probíhaly v anglickém Swindonu, kde se bude výhradně vyrábět.
Projekt vedl Mitsuru Kariya, exteriér navrhl Noriyuki Ishii se svým týmem, podvozek měl na starosti Kazuo Sunaoshi a konečně pracím na motoru a převodovce velel Christoph Karger.
Design
Na základních tvarech nebylo třeba nic měnit. Silueta vozu připomínající profil křídla zůstala zachována, stejně jako prosklená střecha. V přední části dominuje nová maska chladiče, opticky je propojena s hlavními světly i s nárazníkem. Boční pohled odhalí nově umístěná vnější zpětná zrcátka s módními LED blikači, odlišné proporce, výrazné prolisy kolem blatníků a tenčí zadní sloupek. Boky jsou atletičtější, celý vůz vypadá, jako by měl velmi nízké těžiště.
Zapuštěné zadní kliky měl již předchůdce, druhý pár dveří je nyní širší a prosklení ostřejší. Největší revoluce se odehrála vzadu: dřívější bublina byla eliminována. Standardní spoiler, který rozděloval lomené okno výklopně stěny, zůstal prakticky svém místě, je jen umístěn níže. Světlo v něm je pouze brzdové. Navíc se křídlo propojilo s agresivně tvarovanými trojúhelníkovými koncovými světlomety. Zadní sklo bylo zvětšeno a přibyl na něm stěrač a ostřikovač, prvky dnes již nezbytné. Místo dvojité koncovky výfuku má nový Civic jednoduchou.
Uvnitř
A interiér? Digitální rychloměr zůstal nahoře v oddělené kapličce. Budíky před řidičem jsou ovšem kruhové a navíc tři místo jednoho, dominuje jim otáčkoměr uprostřed, okolo něj jsou umístěny ukazatel teploty motoru a stavu paliva. Jiné jsou výdechy ventilace i svislá střední část. Z okolí přístrojů zmizely veškeré otočné ovladače, kokpit působí o něco méně futuristicky. Řadicí páka i ruční brzda se přesunuly blíže k řidiči. Geniální malý tlustý volant, který se skvěle drží, ovšem díkybohu zůstal. Středový tunel je z tvrdého plastu, horní část palubní desky je měkčená.
Nemůže chybět velká obrazovka (Honda jí říká i-MID - Intelligent Multi-Information Display). Ukazuje obvyklé provozní údaje (spotřebu, teplotu, čas atd), slouží jako výstup audio zařízení, signalizuje nezapnuté pásy... Mezi předními sedadly je místo na jednu litrovou láhev a dvě malé (350 ml), nechybí ani USB a AUX porty pro připojení externích zařízení.
Honda zapracovala na odhlučnění vnitřního prostoru, které bylo u odcházející osmičky kritizováno. Byla upravena konstrukce a tvar čalounění stropu automobilu, aby byl hluk uvnitř co nejnižší. Devátá generace si podle automobilky zachovává jeden z nejprostornějších interiérů v nižší střední třídě, a to zejména díky zavěšení zadních kol pomocí kompaktního zkrutného nosníku, které zdědila po osmičce. Vpředu zůstaly vzpěry McPherson. V reálu je ovšem vzadu místa méně, protože rozvor náprav se překvapivě zkrátil o 25 mm na 2595 mm.
Lepší ovladatelnost
Kapalinou plněné silentbloky nahradily předchozí pryžové, jsou tudíž zcela nové a zlepšují jízdní komfort i ovladatelnost. Kvůli stabilitě karoserie při vyšších rychlostech byla u zkrutné příčky tvaru písmene H zvýšena tloušťka stěn a průměr stabilizátoru. Převod řízení s elektrickým posilovačem je strmější. Zvětšeným kotoučovým brzdám pomáhá armáda elektronických asistentů včetně dnes již zcela běžných ABS a EBD
Nový Civic 9G je o 45 mm delší, 10 mm širší a 20 mm nižší než předchozí ufo, charakterizují jej tedy vnější rozměry 4300 x 1775 x 1440 mm. Do zavazadelníku naložíte velmi slušných 401 l bagáže, pod jeho podlahu se vejde dalších 76 l drobností. Palivová nádrž je umístěna pod předními sedadly. Zadní magická pak vynikají variabilitou, samozřejmostí je nejen asymetrické dělení v poměru 60:40, ale i rovná podlaha po jejich sklopení.
Motory
Základní benzinový motor 1,34 l s rozvodem OHC zůstal mezigeneračně bez výraznějších změn a má tedy stále 73 kW v 6000 min-1 a 127 Nm ve 4800 min-1, o 0,5 l mu ale byla snížena kombinovaná spotřeba.
Bestseller minulé generace, 1,8i-VTEC posílil na 104 kW, které jsou k dispozici o 200 otáček výše (6500/min-1). Točivý moment 174 Nm vrcholí ve 4300 otáčkách. I v tomto případě došlo k výraznému poklesu konzumace benzinu na 5,8 l/100 km. Agregát také zhubl díky použití lehčích vaček a chladiče.
Nejradikálnější proměnou prošel čtyřválcový turbodiesel 2,2 l. Původní i-CTDi nahradil modernější i-DTEC s upravenými vstřikovači common-rail třetí generace, jemnějším chodem a hlavně se 110 kW a 350 Nm v rozmezí 2000-2750 min-1. Pro porovnání: předchozí verze měla 103 kW a 340 Nm. Nová pochopitelně splňuje normu Euro 5. Agregát má rozvor DOHC, čtyřventilovou techniku, používá systém recirkulace výfukových plynů a filtr pevných částic. Proudění oleje motorem bylo upraveno za účelem minimalizace ztrát způsobených jeho oběhem. Snížilo se rovněž tření pohyblivých dílů. Palivové čerpadlo je nízkotlaké.
Udávaná kombinovaná spotřeba nafty klesla radikálně: z 5,3 na 4,2 l/100 km.
Za rok nabídku obohatí též menší naftový motor 1.6 i-DTEC s výkonem asi 88 kW. Mimochodem, dieselovým vozům chybí tradiční uzávěr palivové nádrže s víčkem.
Šest stupňů
Všechny dosud známé motory jsou spřaženy se šestistupňovou manuální převodovkou. Dvě nejvyšší rychlosti byly prodlouženy, automobily jsou také vybaveny indikátorem zařazeného převodového stupně. Agregáty využívají systém start-stop (u Hondy mu říkají Idle Stop), který lze vypnout tlačítkem na středové konzole. V souvislosti s touto změnou dostaly silnější startér, který vydrží více cyklů. Samočinná převodovka pro větší osmnáctistovku přijde později. Bude bohužel stále jen pětistupňová, i když alespoň s možností sekvenčního řazení pomocí pádel. Prošla také drobnými změnami mechanických částí i řídicí elektroniky.
Ekonomickou a ekologickou jízdu bude řidiče učit Eco Assist, který pochází z hybridů Insight a CR-Z a dokáže zabarvit rychloměr podle toho, jak si pilot stojí - od modré po zelenou. Když chce jet skutečně s minimálními náklady, stiskne tlačítko Econ. Rozjíždění do kopců usnadní standardně montovaný HSA.
Výbavy
Výrazně se rozšířilo také spektrum výbavy. Nový Civic je první Hondou v Evropě s bezklíčovým přístupem. Nabídka obsahuje rovněž HID světlomety s automatickým nastavováním intenzity řízeným kamerou. Nechybí bezpečnostní systém CMBS, adaptivní tempomat, navigace se šestipalcovou dotykovou obrazovkou, ani další oko, tentokrát couvací.
Honda připravila navíc tři vzhledové pakety: Sports, Design a Convenience (na různých trzích ponesou zřejmě odlišné názvy). Sportovní má třeba rozšířené lemy blatníků a prahů v imitaci karbonu či lakovaný zadní spoiler. Design obsahuje sportovní víčko nádrže, matně stříbrnou masku chladiče nebo jiný povrch zrcátek. Convenience je zaměřen hlavně na praktičnost a najdete v něm třeba zástěrky.
Kola mají rozměr 16, 17 nebo 18 palců. K dispozici bude devět odstínů laku karoserie. Metalízy zastupují zlatožlutá, stříbrná, titanová a barva leštěného kovu, perleťové pak bílá, zelená, modrá a černá. Nabídku dále doplňuje červená. Všechny lze kombinovat se dvěma druhy látkového čalounění - šedým a černým.
Zatímco Američané si mohou svoje sedany a kupé koupit již od letošního jara, Evropané si musí na popisované hatchbacky počkat na začátek příštího roku. Výroba v britském Swindonu bude ovšem zahájena co nevidět.
Honda Civic 9G - Základní technická data | |||
Motor | 1,4i-VTEC | 1,8i-VTEC | 2,2i-DTEC |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1339 | 1799 | 2204 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 73/6000 | 104/6500 | 110/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 127/4800 | 174/4300 | 350/2000-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 187 | 215 | 217 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,4 | 9,1 | 8,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,8 | 4,2 |