Hvězdná plejáda Subaru
Historie japonské značky Subaru sahá až do poloviny minulého století, kdy byly položeny základy mateřského koncernu Fuji Heavy Industries. Již v roce 1954 se představil prototyp osobního vozu s názvem P-1. Opravdovým přelomem nejen pro automobilku, ale i celé Japonsko se 3. března 1958 stala premiéra modelu s označením 360.
Tento necelé 3 metry dlouhý automobil se vzduchem chlazeným dvoudobým motorem o objemu pouhých 356 cm3 vznikl jako odpověď na legislativní iniciativu tamní vlády, jež v rámci vlny motorizování země po 2. světové válce dala vzniknout tzv. kei cars, tedy velmi malým autům s ještě menšími motory. Během více než 12 let produkce se představily různé varianty od dvoudveřové verze přes kombi nebo kabriolet (respektive provedení s jedním párem dveří a plátěným středem střechy) až po sportovní modely. Celkem se Subaru 360 prodalo 392 000 kusů, čímž se vůz zařadil mezi nejpopulárnější kei cary v historii. Na jeho základech vyrostla i dodávka Sambar.
V roce 1966 přišel na trh model 1000, první kompaktní subaru s motorem typu boxer s protiběžnými písty. Dalším přelomovým vozem se souhvězdím Plejád ve znaku se stal typ Leone, respektive provedení 4WD Station Wagon (1972), které zbořilo tradici pohonu všech kol pouze u off-roadů. Zákazníci si oblíbili univerzálnost spojenou s kompaktními rozměry a nadprůměrnými jízdními vlastnostmi, díky čemuž se ze Subaru Leone stala světově nejprodávanější čtyřkolka své doby.
V 80. letech byla subaru s pohonem všech kol již zavedenou značkou. Čtyřkolka se dostala i do nového modelu Justy, což u vozu s délkou 3700 mm byla dosud nevídaná věc. Tři roky po představení (1987) dostal tento subkompakt jako vůbec první auto na světě elektronicky ovládanou bezestupňovou převodovku e-CVT. Začátkem roku 1989 přišla na svět řada Legacy, již najdeme v nabídce dodnes. V rámci přípravy závodních speciálů vznikla v této době divize Subaru Tecnica International, kterou známe pod zkratkou STI.
První plod práce tohoto oddělení představovala Impreza WRX STI, která již půl roku po svém debutu ve WRC vyhrála v červnu 1994 Rallye Akropolis. V říjnu 1993 absolvoval premiéru první model Outback, zakladatel kategorie zvýšených a oplastovaných kombi, jejichž popularita nezanikla ani v současné mánii SUV. O čtyři roky později vznikla první generace modelu Forester.
Začátek nového tisíciletí se nesl v duchu představení druhé generace řady Impreza, která v té době již patřila mezi soutěžní legendy motoristického sportu. U fanoušků se velké oblibě těší i civilní provedení WRX STI s přeplňovaným čtyřválcovým boxerem a aktivním mezinápravovým diferenciálem. Druhá generace modelu Forester, označovaná jako crossover-SUV, jež spojuje to nejlepší z obou světů, dostala na vybraných trzích také ostré provedení STI.
V půlce roku 2003 se veřejnosti ukázalo nové Subaru Legacy, po stránce designu velmi atraktivní vůz, za kterým se otočíte i dnes. Následoval ho sourozenec Outback, který se bez problémů etabloval i na jinak náročném evropském trhu. O čtyři léta později ukázala značka nový plochý vznětový čtyřválec, jenž je dosud jediným podobně koncipovaným motorem na světě.
Jednou z největších novinek dalších let je Subaru XV, postavené na základech americké verze modelu Impreza. Crossover se vším všudy patří mezi stěžejní modely značky nejen v Evropě. Zapomenout ovšem nesmíme ani na kupé BRZ s pohonem zadních kol a dvoulitrovým čtyřválcovým boxerem, které patří mezi hrstku opravdu zábavných dostupných aut na našem trhu.
V současné době se Subaru veze na vlně obměny řady Legacy/Outback nebo implementace systému EyeSight do svých modelů.
Časová osa | |
Červenec 1953 | Založeni Fuji Heavy Industries |
Únor 1954 | Prototyp sedanu P-1 |
Březen 1958 | Premiéra Subaru 360 |
Únor 1961 | Subaru Sambar |
Květen 1966 | Subaru 1000 s motorem typu boxer |
Září 1972 | Subaru Leone 4WD Station Wagon – první subaru s pohonem všech kol |
Únor 1987 | Subaru Justy s převodovkou e-CVT |
Duben 1988 | Založeni divize Subaru Tecnica International (STI) |
Únor 1989 | 1. generace Subaru Legacy |
Listopad 1992 | 1.generace Subaru Impreza |
Červen 1994 | První výhra Subaru WRX STI ve WRC (Rallye Akropolis) |
Říjen 1996 | Představeni Legacy Outback |
Únor 1997 | 1. generace Subaru Forester |
Srpen 2000 | 2. generace Subaru Impreza |
Únor 2002 | 2. generace Subaru Forester |
Květen 2003 | Premiéra modelů Legacy a Legacy Outback |
Květen 2006 | Motor 2.5T vyhrává v anketě Motor roku |
Květen 2006 | System SI-Drive s režimy Intelligent, Sport a Sport Sharp |
Březen 2007 | Premiéra motoru Boxer diesel – ojediněle jednotky svého druhu na celém světě |
Červen 2007 | 3. generace Subaru Impreza |
Prosinec 2007 | 3. generace Subaru Forester |
Květen 2009 | 5. generace Subaru Legacy a 4. generace modelu Outback |
Září 2011 | Premiéra Subaru XV ve Frankfurtu |
Únor 2012 | 40. výročí pohonu všech kol u značky Subaru |
Únor 2012 | Představeni modelu BRZ v Japonsku |
Červenec 2013 | 60. výročí založeni Fuji Heavy Industries |
Březen 2014 | Evropská premiéra Subaru WRX STI |