HydrogenIX: Český elektromobil s palivovými články pro Shell Eco-Marathon Europe 2009
Vozítko bylo představeno novinářům na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově 28. dubna 2009. Celý projekt Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava vede ing. Bohumil Horák.
Vodíkový prototyp
HydrogenIX je tedy plně funkčním konceptem elektromobilu jehož motor je napájen vodíkovým generátorem s palivovým článkem. K tomu ing. Horák uvedl: Vzhledem k přítomnosti vodíku v celém vesmíru jej chápeme jako alternativu budoucnosti. V současnosti se však vyrábí hlavně ze zemního plynu, tedy neobnovitelného zdroje energie.
Vodík má výhodu ve vyšší výhřevnosti, pak je samozřejmě také přítomen ve vodě, jeho spotřeba bude navíc podle prognóz neustále stoupat. Většímu rozšíření však zatím brání nedostatečná infrastruktura pro čerpání a dopravu. Tento druh pohonu má samozřejmě také další nevýhody – především vysokou cenu palivových článků (ten pro prototyp stál zhruba 160.000 korun) a jejich krátkou životnost.
První verze vozítka HydrogenIX z roku 2005 byla původně zapůjčena z Technické univerzity v Košicích, ovšem zážehový agregát byl nahrazen elektromotorem. Již tehdy se celý tým Katedry měřicí a řídicí techniky Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TU v Ostravě vydal do jihofrancouzského Nogara na Shell Eco-Marathon. Historicky první česká účast v tomto závodě byla úspěšná – tým skončil na 29. místě mezi prototypy a na čtvrtém mezi vozidly s vodíkovým pohonem. Jeho dojezd byl 946 km na ekvivalent 1 litru benzinu o oktanovém čísle 95.
Další prototyp vznikl již ve vlastní režii v roce 2006. Stejný závod na totožné trati však další úspěch nepřinesl, HydrogenIX 2 jej po havárii nedokončil. Letošní varianta disponuje přední částí (aerodynamickým krytem) z původního vozu z roku 2005, zadní část včetně poháněcí soustavy a nádrže na zhruba 180 l vodíku je vyvinuta nově.
Shell Eco-Marathon Europe
Princip Shell Eco-Marathon Europe je jednoduchý – navrhnout, postavit a řídit vůz, který s nejmenším množstvím paliva a ujede určitou vzdálenost. První ročník závodu, zaměřeného na co nejnižší spotřebu paliva s názvem Mileage Marathon, zorganizovala výzkumná laboratoř americké centrály Shellu již před sedmdesáti lety, tedy v roce 1939. Na startu stály tehdy běžně vyráběné automobily, vítězný R. J. Greenshields dosáhl se svým vozem spotřeby 4,73 l/100 km.
V roce 1985 se poprvé jelo také v Evropě na okruhu Paul Ricard ve francouzském Le Castellet, letošní ročník je tedy jubilejní pětadvacátý. Uskuteční ve dnech 7. - 9. května 2009, místem konání bude Eurospeedway Lausitz v Německu. Americký maraton se momentálně jezdí na oválu California Speedway ve Fontaně, příští rok se poprvé uskuteční také obdobná akce v Malajsii.
Závod je vypsán pro dvě hlavní kategorie vozidel. První jsou futuristické tří nebo čtyřkolové prototypy, druhou jsou vozidla tzv. městského typu (UrbanConcept), která se blíží svým pojetím právě miniautomobilům určeným do městského provozu. Jejich rozměry i vzhled jim jsou sice stále ještě vzdáleny, ale dle předpisů musí být čtyřkolová a vybavena například světly, stejně jako sériová auta. Na startu se každoročně objevují vozy s různými zdroji pohonu. Jsou rozděleny do čtyř tříd – na benzinové, dieselové, LPG a alternativní, kam jsou řazena biopaliva, vodík, zkapalněný plyn a solární energie. Kromě cen v jednotlivých kategoriích se udělují také speciální ocenění za design, technickou inovaci, bezpečnost, či ekologii.
Závodu se zúčastňují primárně vysoké školy s technickým zaměřením, každá může přihlásit maximálně jedno vozítko. Zhruba třetinu účastníků pak tvoří školy střední. Řidičům musí být nejméně 13 let, pravidla omezují také jejich hmotnost na minimálně 50 kg. Ta se jeví jako ideální i vzhledem k rozměrům vozítek, do nichž usedají v drtivé většině ženy. Jednotlivé univerzitní týmy mohou být v závodě klasifikovány, pokud ujedou minimálně 8 kol. Na Eurospeedway Lausitz, kde prototypy pojedou po oválu tvaru zaobleného trojúhelníku, tento údaj představuje vzdálenost něco málo přes 25 km, časový limit je pak 53 minut, což znamená průměrnou rychlost zhruba 30 km/h. Pro kategorii UrbanConcept je určen okruh Grand Prix, který s oválem sdílí pouze část a používá se mimo jiné při závodech německého mistrovství cestovních vozů (DTM).
Současný rekord evropského Shell Eco-Marathonu mezi prototypy činí 3836 km ujetých na 1 l paliva, dosáhla jej v roce 2005 univerzita ETH ze švýcarského Curychu. Letos se závodu zúčastní 207 týmů z 29 většinou evropských zemí, ale pořadatelé obdrželi přihlášky také z Číny, Malajsie, Maroka, Pákistánu a Thajska.
Budoucí plány
Na Lausitzringu budou řídit prototyp dvě studentky VŠB-TU v Ostravě – Tereza Otáhalová a Kristýna Friedrischková, která také seděla uvnitř při demonstračních a testovacích jízdách na mošnovském letišti. Jejich cílem pro letošní ročník je hodnota 900 km/l. Celý tým v současné době také testuje skútr s palivovými články. Pro evropský Shell Eco-Marathon 2010 pak připravuje nový vůz kategorie UrbanConcept. Jedná se o vodíkovou verzi dvoumístného roadsteru Kaipan řady 14/15.