Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai chystá koncept bezpilotního auta na rok 2020

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Hyundai stál až dosud ve vývoji autonomních vozidel trochu stranou. Ale i jihokorejský výrobce na nich pracuje.

Moderní auta, které si můžeme běžně koupit, umějí kdeco. Upozorní na vozidlo v mrtvém úhlu, vyjetí z pruhu bez zapnuté směrovky, sama zaparkují, přibrzdí, nebo dokonce zastaví při nebezpečí srážky. ABS, ESC a sledování kontroly tlaku v pneumatikách už jsou v Evropě povinnými prvky. Snem kupříkladu švédského Volva je konec smrtelných nehod na silnicích do roku 2020. Ať se to pravověrným řidičům nelíbí, prioritou je bezpečnost silničního provozu. Na rozdíl od poněkud nesmyslného downsizingu motorů kvůli papírově nižším emisím je vývoj v této oblasti poměrně logický.

Dalším krokem jsou autonomní vozy. Pochopitelně zatím chybí potřebná infrastruktura, ale bezpilotní auta už testuje několik průkopnických výrobců: od Audi přes Mercedes-Benz, Hondu a Toyotu až po Nissan a Renault, své v této oblasti podniká i internetový gigant Google. Nová generace Audi A8 bude mít už řadu autonomních funkcí. Honda se připojí k Mercedesu a bude zkoušet svůj koncept na bývalé vojenské základně v Kalifornii. I prototypy ostatních jsou zatím ještě vybaveny volantem, aby mohl řidič zasáhnout. Kamery, radary, optická čidla, ultrazvukové senzory i software pro ně přece vyvinuli jen lidé. Otázkou jsou také případné hackerské útoky do všech moderních elektronických systémů i u vozů, které dnes běžně jezdí. Dle dosavadních zkušeností nepředstavují problém... A samozřejmě legislativa, kdo bude zodpovídat za případnou nehodu, když řidič nebude mít ruce na volantu?

To však neznamená, že se výrobci šance demonstrovat svou technickou vyspělost vzdají. Hyundai chce být u toho, svůj koncept vyvinutý ve spolupráci se společností Mobis představí do pěti let a určitě posílí svou image. Je lepší vyčkat a ujistit se, že technika funguje zcela správně, všechny systémy musí pracovat společně. Již letos však představí asistent jízdy v zácpách s laserovým skenerem a kamerou, které jsou v činnosti do 40 km/h. Zdokonalil také udržení jízdního pruhu spolu s tempomatem, nyní fungují při jakékoli rychlosti. Dosavadní verze pracovala pouze mimo městské aglomerace, řidič musel překonat 59 km/h. Novinky prezentoval na současné generaci Genesisu nedaleko jihokorejské metropole Soulu. Při demonstračních jízdách jezdila limuzína dokonce i slalom a sama brzdila, osoba za volantem měla přitom dokonce ruce v klíně. Již existující pokročilé asistenční systémy známé pod společnou zkratkou ADAS zmíněné v úvodu článku dostane letos kromě Sonaty i menší Elantra. Evropská i40 většinu z nich má. Nejdražší jsou zatím senzory, ale jejich cena klesá o 10 až 20 procent ročně, takže se začnou šířit právě i do levnějších vozů. Zatím na příplatek a v závislosti na trhu.

Kim Dae Sung, ředitel Hyundai Automotive Control Systems Development Group, řekl serveru Automotive News Europe, že jejich cílem není vyvinout auto, jaké chystá Google. „Chceme techniku autonomní jízdy do našich vozů implementovat proto, aby se zákazníci cítili v bezpečí. Největším problémem je totiž právě bezpečnost.“ Tu současnou zatím dodávají firmy Mobis, Mando, Delphi a TRW. Sesterská Kia Motors má ovšem v Mobis Co. 17 % akcií, zatímco ona samotná drží 21% balík naopak v Hyundai Motor. Takže zde existuje kapitálové propojení.

Automobily schopné skutečně samostatné jízdy se z legislativních důvodů nezačnou prodávat dříve než za patnáct let, i když se proces může urychlit. Řekl to Shin Kwang Keun, který vede výzkum a vývoj nových bezpečnostních systémů právě ve společnosti Mobis.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
14. 4. 2015 21:30
Tak kdy?
Takže čelo peletonu (+ Hyundai) se snaží... aby za 15 let (!) mělo lepší startovní pozici? No, dobrá, ale všichni píšou o roku 2020, ne?