Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai chystá přeplňovaný tříválec 1,0 TCI

Aleš Dragoun
Diskuze (104)
Malý přeplňovaný tříválec už uvedl Ford a nedávno i Renault. Nezahálí ale ani Hyundai.

Ford je na hranici jednoho litru a francouzský výrobce se dostal objemově ještě níže. U dvouválce tak zůstává pouze Fiat. Korejský tříválec z řady Kappa byl odhalen na koncernové konferenci „International Powertrain“ ve dnech 23. - 24. října 2012. Konala se v Hwaseongu nedaleko výzkumného a vývojového centra firmy Hyundai.

Nový litrový tříválec nabídne výkon 78 kW (106 k) a největší točivý moment 137 Nm. Zkratka TCI znamená Turbocharger Intercooler, tedy turbodmychadlo a mezichladič stlačeného vzduchu. Blok motoru je hliníkový stejně jako hlava válců a vačkový hřídel. Víka ventilů byla pro změnu vyrobena z plastu, taktéž sací potrubí je z tohoto materiálu.

Automobilka potvrdila, že nejmenší přeplňovaný motor bude střídmější než aktuální atmosférický tříválec litrového objemu v nejmenším modelu i10, byť přesná čísla dosud neznáme. Pohonná jednotka se chystá do řady koncernových modelů značek Hyundai a Kia. Jistě můžeme počítat s i20, i30, Riem, Cee'du a dvojčaty

ix20/Venga.

Větší Kappu 1,2 T-GDI (Turbo Gasoline Direct Injection) Hyundai odtajnil již v březnu. Aplikace T-GDI, která je součástí evoluce v souvislosti se zvýšením výkonu a snížením spotřeby, se dočká i agregát Gamma 1,6 l a větší dvoulitr Theta. Jistá zlepšení jsou připravena rovněž pro nepřeplňovaný zážehový motor řady Nu 2,0 l s proměnným časováním ventilů CVVL a dále pro malý turbodiesel řady U2 1,1 l s variabilní geometrií lopatek turba. Úpravami prošel i větší přeplňovaný vznětový dvoulitr, který nyní splňuje emisní normu Euro 6. V budoucnu se chystá rovněž jeho šestiválcová verze. V Koreji se pracuje také na novém osmistupňovém automatu a ústrojí CVT s plynule měnitelným převodem.

Pohonné jednotky T-GDI chce koncern Hyundai-Kia brzy rozšířit do celého světa včetně USA a Číny. Jejich konstrukce je snadno modifikovatelná pro lokální trhy, například Brazílii, kde se jako palivo využívá ethanol z cukrové třtiny.

Aleš Dragoun
Diskuze (104)
15. 6. 2013 09:31
Re: no konečně
Nissan Micra má taky jeden celkem nový tříválec.
29. 10. 2012 15:29
Re: Jedno oznámení HuKi stíhá druhé
Ad křivka: "ale to vždy"
Ad lag: Tahle turba jsou velmi malá a lehká (mají malou setrvačnost). V režimu, o kterým píši, na něm stejně moc nesejde. Zmíněné jednotky jsou celkem podladěné, například 77 kW a 90 kW TSI mají litrový výkon téměř atmosfér.
Ad akcelerace: "při poklidné jízdě" Takže nejde o zrychlování, ale o to, jestli se zvládneš pohybovat v provozu bez podřazování a v jakých otáčkách.

Máš sice pravdu, ale pokryl jsem to sám. Tedy, až na prodlevu, ta záleží na motoru. Slabý výkon je dosáhnout té hodnoty při tak vysokých otáčkách, pokud by v těch nižších nebyl dostatek. Podle křivky jde o přiměřený/ solidní výkon, jak jsem napsal, nic převratného. Taky záleží, o co ti vlastně jde. Mně o dostatek výkonu v nízkých otáčkách a také v dolní části středních. V tomhle směru opravdu nic převratného. Přijde ti 160 Nm při 4250 lepší? Nebo 155 Nm při 4,000 otáčkách (to se bavíme o cca 10 let starém motoru)? Popřípadě jeho o pár let starší verze, která měla stejných 155 Nm při 4400 otáčkách. Mimochodem, obě verze měly přímé vstřikování. A hlučnost... kam jsme se to sakra dostali? Reaguji na to, proč malá atmosféra nemůže mít 200-250 Nm, a najednou tu řešíme akustický komfort? :-O 8-s

Co jsem předchozím příspěvkem chtěl říct... Že motor vypadá takhle od počítače normálně, takže případný problém bude spíš v převodovce. A druhou věc, že přeplňované motory mají v daných otáčkách síly více, tudíž spíš snesou těžší převody. Nic víc, nic míň. Stačí číst.
28. 10. 2012 15:51
Re: Jedno oznámení HuKi stíhá druhé
Ta otázka jak by vypadala křivka u konkrétního kusu platí i pro ta turba,a nejen u nových,či lechce zajetých,ale i třeba po 100 000km. Dále závisí na turbolagu.Také nebývá uveden.A ono je hezké uvádět už "od",ale když chceš maximálně akcelerovat i s turbem,tak se budeš pohybovat v horním spektru otáček.
Otázka hlučnosti (jedna z kvalit jízdy) také není jen o otáčkách,poněvadž každý motor zní jinak.Každý kluk na vesnici pozná jestli jede traktor Franty,nebo Pepy.U aut je to stejné.
164n/m při 4850ot.není slabý výkon,ale docela dost velká síla.Ukaž mi lepší atmosféru stejného objemu.
Ukazuje to že i v těchto otáčkách pracuje tento motor s dostatečnou efektivitou.
28. 10. 2012 11:43
Re: Jedno oznámení HuKi stíhá druhé
Nezačalo vyvíjet, ale už nějaký ten pátek nabízí. Jde o kombinaci MPI a FSI, takže čtyřválec má osm vstřikovačů. Pokud vím, zatím to neaplikovali na jiné než čtyřválcové motory.

Co se týče Toyoty, ano, jde o motor 2GR-FSE, tedy 3,5 V6. Začal se prodávat ke konci 2005 (tedy MY 2006).
28. 10. 2012 11:06
Re: Jedno oznámení HuKi stíhá druhé
Jo, to je přiměřené. Otázka je, jak by vypadala křivka konkrétního kusu, ale to vždy. A hodně záleží na převodovce. Přeplňovaný motor to prostě není. 90 kW 1,4 TSI má 200 Nm při 1400-4000 otáčkách, 103 kW pak 250 Nm při 1500 - 3500 a 77 kW 1,2 TSI pak 175 Nm při 1400 - 4000.