Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai i30 vs Kia Cee’d – Československo má GDI

27. 8. 2012 • 06:06
39
149
Zobrazit náhledy (39)
Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30
Stejná technika, stejný motor, ale jiný design a celkově dost jiná auta.

Jestli tandem Hyundai-Kia něco opravdu odtáhl k dokonalosti, tak je to strategické plánování soužití dvou podobně zaměřených značek. Typickou ukázkou je dvojice modelů i30 a Cee’d – stejně velké hatchbacky se stejnou technikou a dokonce i velmi podobnou cenou.

Přesto dokážou vedle sebe existovat, a to dost úspěšně. Přitom celý recept stojí a padá na výrazném a vzájemně nezaměnitelném designu. Samozřejmě se obě značky liší i svými základními hodnotami, které se v daných modelech odráží. Hyundai je orientovaný více na luxus a je globální značkou s asijskými kořeny. Kia naopak sází na sport a evropský střih. To všechno se ale realizuje jen v náznacích.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

S technickou podobností to jde tak daleko, že obě auta dosahují stejných rozměrů – ano, Kia je o centimetr delší, ale záleží na tom? Tím ovšem jakákoliv podobnost končí. Kromě nejzákladnějších rysů je všechno jinak. Evropsky pojaté přídi Cee’du může i30 jen těžko konkurovat. Kia vsadila na konvenčnější pojetí a respektuje aktuální trendy – například LED denní svícení přímo v hlavních světlometech. Vedle mohutnějších tvarů Cee’du vypadá i30 poněkud neohrabaně.

Bočním profilům je společný klínovitý tvar. Designéři Hyundaie předvádí odvážnější tvary – prosklená plocha se rychle snižuje, zadní sloupek je dramaticky skloněný a v úrovni klik se táhne ostrý prolis. Navazující zadní pasáž je nejsilnějším designovým momentem i30. Má výrazný, nezaměnitelný tvar a pečlivější zpracování detailů: parkovací kamera je skrytá pod logem automobilky, parkovací senzory lakovány v barvě vozu. Naproti tomu Cee’d má nevýrazný astrální tvar zadních světel a neodpustil si lacině působící chromovanou koncovku výfuku.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Také interiéry předvádí maximálně rozdílný přístup. Design zdatně maskuje příbuznost obou aut – přitom základní architektura, ale také většina tlačítek, jsou společné. Hyundai přichystal koncert oblin, které jsou efektní, ale současně zanechávají hodně prostoru pro posádku. Palubní deska, středový tunel i výplně dveří totiž v klíčových partiích ustupují. Přístrojový štít s jednoduchým uspořádáním je dobře čitelný a spoléhá na barevný multifunkční displej s jemnou grafikou.

To Kia rozehrává hru na sportovní strunu. Přístrojový štít má trojici tubusů s dominantním rychloměrem. Ten je v nejvyšší specifikaci ve skutečnosti velkoplošným LCD displejem. Údaje z palubního počítače mají větší prostor, ukazatel okamžité spotřeby je navíc přehlednější pruhový graf. A ve funkční výbavě barevného displeje se ukrývá i jinak neviditelný teploměr chladící kapaliny. Drobným, ale nepříjemným, nedostatkem je pro Kiu typický velký palivoměr – ručička má dlouhou dráhu, a tak se zdá, že Cee’d spaluje palivo rychleji, než jaká je realita.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty
Dynamický styling se nejvíce projevuje v orámování prostoru před řidičem. Vypadá to dobře v Audi A5, v novém Cee’du zrovna tak a sedmá generace Golfu by měla podobný nápad přijmout také. Po obou stranách řidičova sedadla ale najdeme zásadní chyby. Výstupek před řadicí pákou, který ohraničuje otevřenou přihrádku, je nebezpečně blízko pravému kolenu. A loketní opěrku ve dveřích tvoří z velké části tvrdý plast – pokud jste menšího vzrůstu, budete mít levý loket opřený právě o něj. Oběma přehmatům se dokázal o půl roku dříve představený Hyundai vyhnout.

Kia nás potěšila navigací v češtině (tu už Hyundai do i30 ale dodává také) a pokročilou výbavou. V nejvyšší specifikaci nechybí asistent pro jízdu v pruzích, funkce automatického parkování nebo vyhřívaný volant. Tyto položky si Hyundai schovává až pro větší model i40, kompaktní i30 vychází naprázdno. Jak to? „Zatím v tomto segmentu neexistuje pro tuto výbavu významná poptávka,“ vysvětluje Miloš Adámek, tiskový mluvčí Hyundai Motor Czech.

Motor a převodovka

Cee’d jsme na Auto.cz testovali už dvakrát, s klasickým srovnávacím testem proti Hyundai i30 jsme ale zatím čekali. Tentokrát máme k dispozici Kiu s motorem 1,6 GDI, který pohání i naši dlouhodobě testovanou i30. Vstupní podmínky jsou tedy pro oba vozy stejné.

Vlastně až na jednu věc – Cee’d má jen dva pedály. Manuální převodovku totiž nahradila samočinná, konkrétně dvouspojková DCT. Jedná se o skříň vlastní konstrukce, která se vyrábí v Koreji a dosud byla k dispozici jen v Hyundai Veloster. Základní parametry odpovídají standardům konkurence, tedy převodovka má suché spojky a pro jízdu vpřed je určeno šest stupňů.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Hyundai zůstává věrný klasickému měničovému automatu. My ovšem dnes máme jako benchmark manuální převodovku. Dvouspojková konstrukce by měla přinášet minimální handicap ve spotřebě a v tomto případě tomu tak opravdu je.

Ve všech jízdních režimech dosahují oba vozy velmi podobné spotřeby. Dálničních 130 km/h dokonce znamená naprosto shodných 7,6 l/100 km (mimochodem, dieselová i30 s automatem je jen o litr úspornější). Tady se ale odhaluje menší trik – místo 3500 min-1 u Hyundaie totiž pracuje motor v Kii na 3000 -1. Delší převody jsou také důvodem, proč Cee’d působí méně dynamicky.

GDI+DCT – Jak funguje dvouspojková převodovka?
Kia je další značkou, která se rozhodla ustoupit od klasických automatů. Z tohoto pohledu je přechod na dvouspojkovou převodovku DCT dobrým krokem, protože se podařilo zachovat komfort řazení a snížit spotřebu paliva. Zároveň se ale nijak radikálně nezrychlil čas potřebný pro změnu převodu, a tak DSG od Volkswagenu zůstává mezi běžnou produkcí i nadále nedostižným vzorem. Korejská převodovka má rychlé reakce, ovšem otáčky motoru nenechá rychle klesnout, jak jsme zvyklí z DSG. Na první dva rychlostní stupně se navíc motor zbytečně vytáčí, i při nízké zátěži až na 2500 min-1. Na druhou stranu jemné popojíždění při parkování nečiní převodovce potíže. V konečném součtu tedy patří DCT od Kie k těm lepším dvouspojkovým převodovkám, na DSG z produkce Volkswagenu ale nestačí.

Jiný důvod neexistuje, protože tyto hatchbacky mají kromě shodného motoru i velmi podobnou hmotnost, čelní plochu a součinitel aerodynamického odporu. 15%prodloužení převodů ale znamená, že tam, kde i30 s manuální převodovkou dokáže s přehledem jet v režimu částečné zátěže, potřebuje Cee’d, resp. jeho dvouspojková převodovka, větší sešlápnutí plynového pedálu, případně rovnou podřazení.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

GDI v tomto případě musí ustoupit z pozice hvězdy atmosférického tábora. Přitom ve spojení s manuální převodovkou dokáže přímovstřiková šestnáctistovka potrápit i srovnatelně výkonné turbomotory. Ano, stačí tak „málo“, aby motor ztratil jiskru a stal se jen dobrým benzinovým pohonem. I případě Cee’du ale tato výhrada snadno zmizí: stačí si odpustit dvouspojkovou převodovku.

Podvozek

Zaznělo to už několikrát a tento test na tom nic měnit nebude: Cee’d má tužší naladění podvozku než i30. Přímé srovnání nám pomohlo odhalit konkrétní rozdíly.

Základ v podobě i30 funguje velmi dobře – Hyundai nechybí směrová stabilita ani ochota zatáčet. Cee’d přidává tužší tlumiče a tužší uložení náprav, takže je výsledkem ještě lepší stabilita a sebevědomější projev při zatáčení (reálné limity ale leží podobně daleko).

Zároveň to s sebou ale nese horší komfort na velkých nerovnostech, když se tlumiče v Cee’du nedokážou stlačit tak rychle jako u i30. A uložení náprav v Kii přenáší do interiéru více valivého hluku od kol. A s tvrdším podvozkem možná souvisí i občasné povrzávání palubní desky v Cee‘du.

Závěr

Kdyby šlo o design, je celkem jasným favoritem Kia. A stejné je to i při jízdě, vytváří lepší první dojem. Jenže Hyundai dokáže ve většině oblastí, které se zdají být předností Cee’du, přinejmenším dotahovat. A k tomu umí i30 zaútočit na slabá místa Kie – ať už jde o komfort tlumení nebo provedení loketní opěrky. Takže šance jsou vyrovnané a záleží hlavně na osobním vkusu, protože ceny a výbavy jsou v tomto případě velmi podobné.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Témata
Model Hyundai i30 1.6 GDI Kia Cee'd 1.6 GDI
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 6300 99 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 164 / 4850 164 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.6 / 5.7 7.8 / 4.7 / 5.8
Emise CO2: 134 135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1316 380 / 1318
Objem nádrže (l): 53 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1268 / 552 1268 / 552
Rozměr pneu: 225/45 R17 225/45 R17
Hyundai i30 1.6 GDI
Kia Cee'd 1.6 GDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300 4310
b) šířka (mm): 1780 1780
c) výška (mm): 1470 1470
d) rozvor (mm): 2650 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1555 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1563 1571
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860 560 / 795
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940 960
k) šířka vpředu (mm): 1470 1465
l) šířka vzadu (mm): 1470 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500 520
délka sedáku vzadu (mm): 440 430
výška opěradla vpředu (mm): 660 650
výška opěradla vzadu (mm): 640 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ceskoslovensko
| 23. 12. 2012
Československo, Juhoslávia, Sovietsky zväz, Rakúsko-Uhorsko,...... Či sa mýlim?
Avatar - Ada je zase tady
Ceskoslovensko
| 23. 12. 2012
Asi trpíš nějakou frustraci, pokud tě výraz Československo irrituje. V mé česko-slovenské rodině se nikdo proti tomuhle výrazu negativně nevymezuje. Každý je totiž především sám sebou a to, jestli mluví slovensky, nebo česky, či to, kterému státu platí daně, je jeho interní záležitostí. A taky, až se někdy dostaneš někam za velikou louži, a to zejména do Latinské Ameriky, si na mě vzpomeň, že ještě rád se budeš k Československu hlásit, protože jinak tě tam budou mít za občana druhé kategorie z nějakého státu bývalého Sovětského svazu. Takže za to tvoje vyjádření ti dnes patří :no:
Avatar - Ada je zase tady
recenze
| 22. 12. 2012
Hezčí z těch dvou je nepochybně KIA, i když interiér je tragický v obou vozech. Nicméně nechápu, jak může někdo zkratku GDI přisoudit benzínovému motoru. Já v tom názvu furt slyším "diesel injection". A také když slyším motor GDI, slyším klepání, nebo chcete-li, tak "nýtování" podobně, jako u motoru TDI. Asi nejsem daleko od reality s názorem, že GDI je vlastně nepodařený diesel s nízkou kompresí a vstřikováním nesprávného paliva. Z vyššího kompresního poměru než u běžného benzínového motoru plyne trochu lepší energetická účinnost GDI a explozívní průběh hoření paliva (což se projevuje tím zvukem) podobně, jako u dieselu. Chybí tomu jen trochu zvýšit kompresní poměr (a tomu úměrně robustnější části motoru) a změnit palivo na naftu. Anebo si raději rovnou koupit Golfa s TDI, čímž za srovnatelnou cenu dostanete hezčí, lepší, kvalitnější a vychytanější vůz s větší životností a menší spotřebou.
BTW: [odkaz]
Avatar - Katikakus
u mna vyhrava ceed
| 30. 8. 2012
5-ku: [odkaz] ;-)
Detaily zamrzí
| 30. 8. 2012
Spíš bych počkal na oficiální zvážení v nějaké testu. H nabízí pro oba benzíny mimo gdi v rámci servisu předělání na lpg bez ztráty záruky, je to uvedeno i v ceníku, auta se tak díky tomu hodně předělávají, protože náklady na přestavbu se při větším nájezdu rychle vrátí. Potom se mouhou turbo motory s náklady zahrabat, navíc je problém stále vyšší cena benzínu. Je pravda, že turbo má svoje výhody. Záleží na každém co zvolí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku