Hyundai i30 1,6 CRDi AT – Jak jezdí na naftu?

Hyundai i30 1,6 CRDi AT – Jak jezdí na naftu?

 
 

i30 s motorem 1,6 GDI je výborná, cestovním ideálem by ale přece jen měl být dieselový motor a automat.

Hyundai i30 s benzinovým motorem 1,6 GDI nám bude v dlouhodobém testu dělat společnost až do konce léta. V redakční garáži rozhodně nezahálí a každý měsíc mu přibudou na tachometru nějaké ty dva tři tisíce kilometrů.

Všichni v redakci proto mají s i30 už slušné zkušenosti. A pravidelní čtenáři Auto.cz už o nové i30 také leccos ví, objevila se totiž zatím ve čtyřech testech:

Dosud jsme testovali Hyundai i30 ve verzích:

Díky tomu je test dieselového motoru tím nejlehčím možným úkolem. Prostě na týden přesedneme do jiného auta a budeme pozorovat, co všechno funguje jinak. Vezměme to ale hezky postupně od rozdílů viditelných, až k těm technickým, které jsou oku většinou skryty, ale při jízdě se projeví.

obrázek [600 x 274]

Design

Od pohledu jsou dieselový a benzinový vůz jeden jako druhý. Jistě, liší se barvou a dieselová i30 (na fotkách ta hnědošedá) má navíc panoramatické střešní okno s posuvným předním dílem. Jinak se ale hraje na maximální diskrétnost: žádné označení motoru na zádi, žádné přídavné průduchy, které by vyžadoval dieselový motor, a také žádná koncovka výfuku. Bez ohledu na motorizaci ji i30 vždy cudně skrývá za nárazníkem.

Vůz určený pro novináře je pochopitelně vyšperkovaný, jak nejvíc to jde. Příplatkový paket Premium přidává 18palcová litá kola, která zajímavě kombinují leštěné a lakované plochy, chromovanou masku chladiče a kliky dveří, xenonové světlomety nebo diody pro denní svícení.

obrázek [600 x 315]

Uvnitř jsou rozdíly proti 1,6 GDI právě tři: již zmíněné střešní okno – elektricky posuvné a s elektricky ovládanou roletkou, samozřejmě jinak cejchovaný rychloměr a nakonec jiná barva čalounění. Béžové provedení interiéru lze zvolit bez rozdílu motorizace na všech třech úrovních: látkové, kombinované i kožené, jako zde. Se světlými sedadly přichází i světlá spodní polovina palubní desky a výplní dveří.

Koberce, prahy dveří i středový tunel ale zůstávají nadále černé. Se světlým interiérem proto zákazník získá dojem většího prostoru (ne že by na tom byla i30 špatně, ale takový detail na vzdušnosti přidá) bez otravného rizika ušpiněné podlahy při každém nastoupení. A černé zůstává i čalounění zavazadlového prostoru.

Motor

Čtyřválec 1,6 CRDi tvoří u Hyundaie jádro nabídky dieselových motorů. S výkonem 94 kW byl svého času nejsilnějším turbodieselem dané objemové kategorie, dnes je výkonová špička jen o kousek dál – 1,7 CDTI od Opelu a 1,6 dCi od Renaultu mají až 96 kW, technicky spřízněný 1,7 CRDi z Hyundaie i40 dokonce rovných 100 kW.

obrázek [300 x 246] Ti opravdu nejlepší ale neohromují tabulkovými parametry. Místo toho vyladili motor pro bezproblémový zátah napříč otáčkami a nízkou spotřebu – ano, řeč je o 1,6 MultiJet od Fiatu a 1,6 TDI od Volkswagenu. Motor od Hyundaie za touto elitní dvojicí o něco zaostává, je takovým lehkým nadprůměrem.

Přednosti 1,6 CRDi jsou ale jinde. Vyniká kultivovaným chodem, i když samotné odhlučnění motoru by mohlo být lepší. Zvuky, které dieselový čtyřválec vydává, ale nejsou nepříjemné. Relativně užší spektrum otáček, kdy je motor při síle, pak dokáže beze zbytku zužitkovat spojení s automatickou převodovkou.

Převodovka a spotřeba

Automat je dnes obvyklý – šestistupňový s hydrodynamickým měničem. Ovládá se pákou, populární pádla mu chybí a manuálně se řadí na straně odvrácené od řidiče, navíc obráceným schématem (podřazování k sobě). V zásadě to ale ničemu nevadí – jak jsme se přesvědčili u automatu od Hyundaie už několikrát (např. v dieselové ix35 nebo i40), převodovka pracuje nejlépe v plně automatickém nasazení.

Chybí sportovní režim, místo něj je na palubní desce ukryté tlačítko active ECO. S ním jsou reakce motoru utlumeny a převodovka se chová rozvážněji. Výkon na dálnici je omezen tak, že auto ve stoupáních prakticky dosahuje (plně postačujících) 140 km/h. Smyslem této funkce, kterou známe už z korejských SUV, je pomoci řidiči držet využívání možností motoru, resp. spotřebu nafty v rozumných mezích.

obrázek [600 x 268]

V kontextu dieselové konkurence představuje automat solidní standard. Komfortem překonává dvouspojkové převodovky, přitom rychlost řazení patří mezi automaty k tomu lepšímu. Ze světa automatů však přebírá relativně vyšší spotřebu.

Nakonec to připouští sama automobilka, když automatu přiznává o třetinu vyšší kombinovanou spotřebu, než jakou má stejný motor s manuální převodovkou. Konkrétně ve městě se reálná spotřeba drží v rozmezí 7 až 8 litrů. Na dálnici jsme odečetli 6,9 l/100 km (při 130 km/h motor točí 2800 min-1) a při stokilometrové rychlosti 4,8 l/100 km a 2100 min-1. S manuální převodovkou by tedy 1,6 CRDi mohl být opravdu úsporný.

Podvozek

Hodnotit podvozek u již testovaného auta? Ano, mezi různými motory zpravidla bývají rozdíly a i30 není výjimkou. Důvod je jasný – turbodiesel je o 100 kg těžší než motor 1,6 GDI a automat přidává dalších 20 kg.

A vyšší hmotnost je dobře znát. Prospívá stabilitě v podélném směru i v zatáčkách, samozřejmě za cenu dřívějšího nástupu nedotáčivosti při rychlé jízdě v zatáčkách. Ovšem zrovna v odolnosti proti nedotáčivosti má nová i30 bohaté rezervy, takže to v zásadě ničemu nevadí.

obrázek [600 x 284]

Vlastně se Hyundai povedlo postavit menší variaci na téma Škoda Superb – auto, které se pohybuje zlehka a v běžných jízdních situacích neochvějně sedí na silnici.

Větší zatížení předních kol navíc pomáhá účinku příplatkového systému Flex Steer. Rozdíl mezi nastavením posilovače řízení do režimů Comfort, Normal a Sport je zřetelnější než v případě benzinového motoru.

Cena a závěr

Motor 1,6 CRDi stojí ve výbavě Trikolor 395.990,- Kč a za silnější verzi s testovanými 94 kW se připlácí dalších 20 tisíc. Tedy ve srovnání s vrcholnou benzinovou motorizací 1,6 GDI (99 kW) je cenový rozdíl rovných 70 tisíc korun (a automat přidá k ceně dalších 40 tisíc). Je zřejmé, že dieselová i30 u nás míří hlavně na firemní klientelu, která může uvažovat ve větších kilometrových nájezdech.

Paket téměř plné výbavy Premium pak posílá cenovku o dalších 100 tisíc výš. I tak je potřeba přidat ještě 25 tisíc za navigaci a stejnou částku žádá Hyundai za panoramatické střešní okno.

Výsledných 618.890,- Kč stále není nikterak závratná suma, v kontextu ceníku Hyundaie ale najdeme zajímavější volbu. Naše dlouhodobě testovaná i30 1,6 GDI s paketem Premium si vedle vznětového motoru odpustila vcelku zbytné panoramatické střešní okno a automatickou převodovku. Auto stojí ceníkových 483.890,- Kč a dokáže jezdit s podobnou spotřebou jako diesel s automatem.

Nicméně v rovině absolutních čísel Hyundai svoji misi splnil. Značka usiluje o status affordable premium (dostupná prémie) a dieselová i30, která dostala všechny dostupné příplatky, působí právě takto.

obrázek [600 x 267]

Plusy

  • Kvalitní a hodnotně vypadající interiér
  • Stabilita v podélném směru i v zatáčkách
  • Pro dlouhé cesty vhodnější naladění podvozku než u 1,6 GDI
  • Nadprůměrně dobrý automat
  • Délka záruky
  • Politika výhodných paketů výbavy

Minusy

  • Spotřeba paliva ve spojení s automatem
  • Na trhu existují silnější i kultivovanější dieselové motory této kategorie
  • Příplatek za 1,6 CRDi proti 1,6 GDI
  • Slabý výkon xenonových světel
  • U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai i30 1,6 CRDi AT

Základní výbava:Stabilizační systém, šestice airbagů, LED denní světla, přední mlhovky a projektorové světlomety, elektrické stahování přeních oken, elektricky nastavitelná zrcátka, centrální zamykání, trojblik, volant nastavitelný ve dvou osách, palubní počítač, manuální klimatizace, rádio s CD/USB, elektrické stahování zadních oken, vyhřívání zpětných zrcátek, loketní opěrka, zrcátka a kliky v barvě karoserie, alarm, funkce statického přisvěcování do zatáček a další.

Výbava testovaného vozu:Premium – úložný prostor pod podlahou zav. prostoru, zásuvka v zav. prostoru, dojezdová rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, Flex Steer, kožený volant a hlavice řad. páky, přední a zadní parkovací čidla, vyhřívání př. sedadel, parkovací asistent s obrazem zadní kamery ve zpětném zrcátku,samostmívací vnitřní zrcátko,automatické světlomety, fixační síť zavazadlového prostoru,aktivní př. opěrky hlavy, blikače ve sklopných vnějších zrcátkách, osvětlení kosmet. zrcátek, Bluetooth handsfree, chromová dvojitá mřížka chladiče, int. klíč a startování tlačítkem, solární př. skla, automatické sklápění vnějších zrcátek, dešťový senzor, rozmraz. skla pod př. stěrači, přístrojová deska "Supervision" s TFT displejem, zadní opěrka rukou, kolenní airbag řidiče, dvouzónová automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování a s ionizérem vč. chlazení schránky před spolujezdcem (99.900,-), metalický lak (13.000,-), integrovaná navigace (25.000,-), Panoramatické střešní okno dvoudílné, přední část elektricky posuvná (25.000,-), automatická převodovka (40.000,-).

KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman

Prezident Miloš Zeman přijel na sobotní mimořádný sjezd…

Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

Kim Čong-un: KLDR zastavuje s okamžitou platností jaderné a raketové testy Kim Čong-un: KLDR zastavuje s okamžitou platností jaderné a raketové testy

Severokorejský vůdce Kim Čong-un oznámil, že KLDR s…

Komentář Pavla Veselého: Vítejte doma, kardinále Komentář Pavla Veselého: Vítejte doma, kardinále

Kardinál Beran se vrací domů. Bylo to jeho přání. Vrací…

 
Technické údaje
Motor Hyundai i30 1,6 CRDi AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.5 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / 1316
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1515 / 425
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai i30 1,6 CRDi AT – Jak jezdí na naftu?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

 



Video: Hyundai i30 N. Bude mít zvuk jako BMW M? Video: Hyundai i30 N. Bude mít zvuk jako BMW M?

Vývoj hot-hatche i30 N jede na plné obrátky. Dohlédne šéf…

Hyundai i30 N: Na silnicích až příští rok Hyundai i30 N: Na silnicích až příští rok

Hyundai si se svými sportovními modely dává načas, ale už…

 



 
Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Dnes 11:26

Wankelův motor. Technologie pohonné jednotky s rotačním pístem, kterou se v automobilovém světě nikdy nepodařilo tak úplně doladit...




Blesk.cz

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Rada: Šuralova ruka? Ten gól rozhodl. Místo střel hrajeme na přihrávky

Rada: Šuralova ruka? Ten gól rozhodl. Místo střel…

Byl to souboj na jaře dvou neporažených. Na konci se však radovala pouze domácí Sparta, Jablonec o svoji sérii…

 

Reflex.cz

Experti na všechno: Znamená úspěch ve svém oboru automaticky úspěšnost ve všem?

Experti na všechno: Znamená úspěch ve svém oboru…

Představa, že když je někdo v něčem dobrý, tak je dobrý ve všem, opomíjí skutečnost, že inteligence má mnoho…

Josef Skála: Komunista i podnikatel, předlistopadový funkcionář i podivný vykladač George Orwella

Josef Skála: Komunista i podnikatel, předlistopadový…

Komunista Josef Skála je muž, který budí naděje u jedněch, obavy u druhých. Je charismatický, dokáže poutavě…