Hyundai Sonata: Také v USA jen se čtyřválcem
Novou Sonatu také můžeme považovat za generaci šestou, neboť modely z let 1996 a 2001 byly jen modernizovanými verzemi svých předchůdců. První Y1 z let 1985-1987, postavená na bázi modelu Stellar, se nedostala mimo Jižní Koreu. Ta současná si již právě zde odbyla před třemi měsíci svou premiéru a od října si ji domácí zájemci mohou postavit do svých garáží. Zatímco Sonata, která se stále prodává u nás, sázela na nevtíravou eleganci, novinka má dynamické linie, které potírají klasický vzhled čtyřdveřového sedanu.
Zatímco v Koreji je nabízen zatím jen dvoulitrový čtyřválec Theta II se 121 kW, v USA se objeví větší celohliníkový motor stejné řady. Disponuje zdvihovým objemem 2359 cm3, rozvodem DOHC, přímým vstřikováním paliva GDI, variabilním časováním ventilů CVVT a zapalováním VIS (Variable Induction System). Je k mání ve třech výkonových verzích. Standardní splňuje americkou normu ULEV (Ultra Low Emission Vehicle) a nabízí 148 kW při 6300 min-1, její točivý moment vrcholí hodnotou 249 Nm ve 4250 min-1. Spotřeba tohoto agregátu je dle metodiky EPA v městském režimu 10,2, na dálnici pak pouze 6,7 l/100 km.
Kromě něj je v nabídce ještě výkonnější pro verzi SE s dvojitým výfukovým systémem a výkonem o kilowatt vyšším a dále naopak slabší se 142 kW, který splňuje standardy PZEV (Partial Zero Emission Vehicle). Převodovky jsou na výběr dvě: šestistupňový manuál nebo automat A6MF2 s možností sekvenčního řazení Shiftronic. V modelu SE pak mohou Američané řadit též pádly pod volantem.
Podvozek má rozvor náprav 2794 mm. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení. Všechna kola jsou odpružena vinutými pružinami s plynokapalinovými tlumiči, na obou nápravách najdeme stabilizátory. Sportovnější SE má tužší hydraulické tlumiče, vzadu pak také hliníkové prvky kvůli redukci hmotnosti. Hřebenové řízení má elektrický posilovač. Optimální zpomalení zajišťuje čtveřice kotoučových brzd, vpředu odvětrávaných. Verze SE jezdí na osmnáctipalcových kolech, pro ostatní jsou určena šestnácti- a sedmnáctipalcová.
Automobil se základními rozměry 4821 x 1834 x 1471 mm váží ve specifikaci pro americký trh s manuální převodovkou nejméně 1434 kg, se samočinnou pak v rozmezí od 1451 do 1504 kg. Hmotnost byla přesto snížena díky použití vysokopevnostní oceli, čímž se zvýšila i tuhost celé karoserie. Její velmi dynamické tvary se projevily i v nízkém součiniteli odporu vzduchu 0,28.
Bezpečnostní výbavu zastupují ABS s brzdovým asistentem, distributor brzdné síly EBD, elektronická stabilizace ESC, v interiéru je celkem šestice airbagů. Cestující vpředu mají na sedadlech aktivní opěrky hlavy a tříbodové pásy s předpínači a omezovači tahu. Vzadu je vše připraveno pro montáž dětských sedaček. Výbavové stupně jsou tři: GLS, Limited a SE. Americká pobočka firmy Hyundai se v oficiální tiskové zprávě detailně zmiňuje pouze o čtyřech druzích audio systémů včetně možnosti připojení USB, vestavěného Bluetooth a satelitní navigace.
Výroba ve Spojených státech, v továrně Hyundai Motor Manufacturing v Alabamě, se rozběhne již tento měsíc., prodej pak od ledna. Příští rok by měly do nabídky v USA přibýt přeplňovaný dvoulitr Theta II GDI a hybridní verze Blue Drive s motorem 2,4 litru.
Nové Sonaty se samozřejmě dočká i starý kontinent. Jihokorejský vůz střední třídy zde ovšem zřejmě neponese toto tradiční jméno, ale kód i40. V nabídce pro Evropu bude také čtyřválcový turbodiesel 2,2 litru s výkonem zhruba 150 kW. O přítomnosti motoru V6 s přímým vstřikováním pod kapotou pro zámořské i evropské trhy se zatím spekuluje.