Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
37 Fotogalerie

I Stellantis musí poslouchat. Čína asi nařídila ukončit výrobu v Polsku

Michal Dokoupil

Politika a auta k sobě patří odjakživa a poslední dobou to je mnohem viditelnější. Příliv čínských automobilek do Evropy sebou přináší i chování, na které nejsme zvyklí. Soukromá značka Leapmotor zřejmě musela ukončit výrobu svého modelu v Polsku, protože tamní vláda hlasovala proti Číně.

Nedávno jsme psali o čínské automobilce Leapmotor, které bylo zřejmě z vyšších míst sděleno, že chystaný projekt výroby SUV B10 v polské továrně se musí přesunout jinam. Polská vláda totiž hlasovala pro zavedení dodatečných cel na čínské elektromobily, což si komunisté nemohli nechat líbit. SUV si nakonec našlo linku v továrně Stellantisu ve Španělsku, a teď to možná čeká i jeho menšího sourozence.

Malý hatchback Leapmotor T03 se montuje v polské továrně Stellantisu ve městě Tychy, z dílů importovaných z Číny. To stačí na to, aby se na něj nevztahovala vysoká cla, která v případě Leapmotor k existujícím 10 % přidala dalších 20,7 %. U severních sousedů se T03 montovalo od loňského září a díky tomu si mohlo udržet nízkou základní cenu v přepočtu kolem 475.000 Kč.

Elektrický prcek nabízí baterii s kapacitou 37,3 kWh, která má stačit na kombinovaný dojezd až 265 kilometrů. Elektromotor má výkon 75 kW a 158 Nm točivého momentu a pohání přední kola. Baterii je možné dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 48 kW. Vůz má 10,1“ centrální displej s trvalým připojením k internetu, které umožňuje aktualizace softwaru na dálku i ovládání některých funkcí auta skrz aplikaci ve smartphonu.

Teď si nicméně bude hledat nový evropský domov, protože výroba v Tychách byla ke 30. březnu ukončena. Možností tedy je přesun do továrny ve Španělsku ke většímu sourozenci, nebo využití některé z mnoha dalších výroben Stellantisu, které často nejedou na plnou kapacitu. Samozřejmě jen v těch zemích, které hlasovaly proti clům. To znamená Německo, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko nebo Maltu. Podle některých zdrojů se ale možná výroba T03 nebude v Evropě obnovovat vůbec.

Leapmotor je čínský startup založený roku 2015, ve kterém 21 % podíl drží koncern Stellantis. Kromě toho mají obě firmy také společný podnik Leapmotor International, ve kterém Stellantis drží 51 % podíl a má na starosti prodej čínských vozů na exportních trzích, včetně Evropské unie. Nicméně i tak potřebuje Leapmotor schválení čínské vlády pro investice mimo domovinu a jak je vidět, musí poslouchat i v jiných záležitostech.

Video placeholder
Leapmotor C10 a T03 • Leapmotor

Zdroj: Reuters