Indické Dillí bojuje se smogem. Auta starší 15 let už nenatankují
Přední pozice žebříčků měst s nejvíce znečištěným ovzduším obvykle okupují ta indická, a jedničkou je často hlavní město Dillí. Místní vláda proto bojuje se znečištěním čím dál více způsoby. Novinkou je, že auta starší 15 let už si legálně v městě nenatankují palivo.
Indická metropole má dnes něco přes 21 milionů obyvatel a celá metropolitní oblast Dillí se blíží 30 milionům. Zejména na podzim se kvalita ovzduší v žebříčku dostává až k číslům, která se označují jako hazardní. Dobré ovzduší každopádně v Dillí není nikdy a odráží se to na množství lidí trpících plicními chorobami.
Nějaké kroky ke zlepšení situace probíhají od 90. let a místní vláda se smogem bojovala například masivní výsadbou stromů, nebo přechodem autobusové flotily na CNG. Od roku 2000 musí auta prodávaná v zemi splňovat emisní normy Bharat, které kopírují ty evropské. Až do roku 2010 v Indii stoupala obliba dieselových aut, jejichž podíl ale začal v druhé dekádě tohoto století klesat, zejména kvůli omezení dotací na naftu.
Nicméně, ovzduší v Dillí nic moc výrazně nepomohlo a stále patří mezi ty nejhorší na světě. Přišel proto čas na vskutku drastická opatření. Už od roku 2015 je na území největšího města Indie zakázáno provozovat benzínová auta starší 15 let a naftová starší 10 let. Po dosažení tohoto věku jim už není prodloužen certifikát o splnění emisní zkoušky. V roce 2021 bylo dokonce nařízeno, že všechna taková auta na území města musí být vyřazena z registru, pokud tedy nebyly předělány na elektrický pohon.
Jenže, opatření se reálně příliš nevymáhalo, obyvatelé města nebyli příliš ochotní se svých aut zbavovat a tak jsou starší vozy dodnes ve městě běžné. Od konce tohoto března však přichází další forma nátlaku na zbavení se starého vozu. Dle nového nařízení totiž žádná čerpací stanice na území města nesmí povolit tankování benzínového auta staršího 15 let a dieselového staršího 10 let.

Hlídat to mají týmy zřízené oddělením životního prostředí Dillí, ale podílet se mají i moderní technologie. Na čerpacích stanicích mají být instalovány kamery, které pomocí umělé inteligence určí stáří vozidla, pravděpodobně načtením registrační značky. Žádné kompenzace majitelům starších vozidel mimochodem tamní vláda nenabízí.
Město kromě toho chce vyměnit do konce tohoto roku až 90 % autobusové flotily stále jezdící na CNG. Nahradit je mají elektrické autobusy, kterých se má během roku nakoupit asi 8000. V současnosti už ve městě jezdí asi 7600 autobusů, z čehož kolem 2000 jich je na elektřinu. Flotilu tedy čeká rozšíření, čímž chce město podpořit větší využití městské hromadné dopravy.