Indický trh v říjnu 2013: Korejská a japonská invaze
Těžko říci, zda jsou Indové takoví patrioti nebo je to otázka zvyku, nicméně automobilka Maruti svému domácímu trhu jasně dominuje. V první desítce má šest svých modelů, jejichž tržní podíl činí více než 37 %. Na tom, že jde vlastně o pobočku japonské Suzuki, asi zase tak úplně nezáleží.
Maruti Suzuki se avšak musí mít na pozoru, roste jim totiž silná konkurence. Alespoň to naznačují prodejní čísla za letošní říjen, jenž je v Indii tradičně nejsilnějším měsícem celého roku a kdy se prodalo 229.057 vozů (což mimochodem představuje meziroční pokles o 1 %, zatímco prodeje leden až říjen padly o 7 % s výsledkem 2.062.740 kusů).
Po pouhých třech měsících na trhu se díky 11.519 kusům, představujících 5% podíl na trhu, dostal Hyundai Grand i10 na páté místo celkově. Podobně raketový start zažívá minisedan Honda Brio Amaze, jenž se dostal na sedmou příčku, kterou zajistil prodej 9564 kusů, představující 4,2% podíl.
Bez zajímavosti není určitě ani 16. místo Nissanu Terrano, rebadgeovaný Duster zaostal při svém premiérovém vstupu na trh za výchozím francouzským modelem jen o 1578 aut a s 3079 kusy usadil se na 22. příčce. V první padesátce se objevuje i Škoda Rapid (38. místo, 1271 kusů, 0,6 %), Octavia a Fabia se tam už nevešly, skončily 53., respektive 58.
Pořadí | Model | Říjen 2013 | Tržní podíl | Leden-říjen 2013 | Tržní podíl rok 2013 | Pozice září 2013 | Pozice rok 2012 |
1 | Maruti Alto | 22.574 | 9.9% | 218.930 | 10.6% | 1 | 1 |
2 | Maruti Swift | 19.047 | 8.3% | 166.735 | 8.1% | 3 | 2 |
3 | Maruti DZire | 17.211 | 7.5% | 167.604 | 8.1% | 2 | 3 |
4 | Maruti Wagon R | 14.270 | 6.2% | 134.264 | 6.5% | 4 | 4 |
5 | Hyundai Grand i10 | 11.519 | 5.0% | 21.777 | 1.1% | 29 | - |
6 | Mahindra Bolero | 10.705 | 4.7% | 93.531 | 4.5% | 5 | 5 |
7 | Honda Amaze | 9564 | 4.2% | 47.405 | 2.3% | 13 | - |
8 | Maruti Ertiga | 7224 | 3.2% | 51.455 | 2.5% | 11 | 16 |
9 | Hyundai Eon | 6867 | 3.0% | 78.196 | 3.8% | 6 | 8 |
10 | Maruti Omni | 6547 | 2.9% | 50.003 | 2.4% | 12 | 11 |
11 | Toyota Innova | 6099 | 2.7% | 53.854 | 2.6% | 9 | 12 |
12 | Hyundai i20 | 6045 | 2.6% | 63.654 | 3.1% | 8 | 9 |
13 | Tata Indica/Vista | 5346 | 2.3% | 51.972 | 2.5% | 10 | 7 |
14 | Mahindra Scorpio | 5230 | 2.3% | 42.443 | 2.1% | 16 | 19 |
15 | Ford Ecosport | 5113 | 2.2% | 25.405 | 1.2% | 24 | - |
16 | Renault Duster | 4657 | 2.0% | 45.174 | 2.2% | 14 | 32 |
17 | Hyundai Verna | 4549 | 2.0% | 43.993 | 2.1% | 15 | 17 |
18 | Hyundai i10 | 3575 | 1.6% | 69.844 | 3.4% | 7 | 6 |
19 | Tata Indigo/Manza | 3478 | 1.5% | 24.544 | 1.2% | 26 | 15 |
20 | Maruti Eeco | 3239 | 1.4% | 32.763 | 1.6% | 20 | 21 |
21 | Mahindra XUV500 | 3226 | 1.4% | 25.809 | 1.3% | 23 | 22 |
22 | Nissan Terrano | 3079 | 1.3% | 3079 | 0.1% | 58 | - |
23 | Hyundai Santro | 3022 | 1.3% | 34.961 | 1.7% | 17 | 20 |
24 | Toyota Etios | 2886 | 1.3% | 28.519 | 1.4% | 22 | 23 |
25 | Ford Figo | 2806 | 1.2% | 33.982 | 1.6% | 18 | 13 |
26 | Chevrolet Beat | 2679 | 1.2% | 24.817 | 1.2% | 25 | 18 |
27 | VW Polo | 2655 | 1.2% | 30.828 | 1.5% | 21 | 24 |
28 | Maruti Ritz | 2599 | 1.1% | 33.691 | 1.6% | 19 | 14 |
29 | Toyota Etios Liva | 2151 | 0.9% | 22.835 | 1.1% | 27 | 28 |
30 | Tata Nano | 2120 | 0.9% | 16.838 | 0.8% | 33 | 10 |
31 | Maruti 800 | 2087 | 0.9% | 16.958 | 0.8% | 32 | 35 |
32 | VW Vento | 2049 | 0.9% | 19.603 | 1.0% | 31 | 31 |
33 | Chevrolet Enjoy | 1965 | 0.9% | 13.385 | 0.6% | 38 | - |
34 | Tata Sumo | 1706 | 0.7% | 15.748 | 0.8% | 34 | 25 |
35 | Toyota Fortuner | 1631 | 0.7% | 14.944 | 0.7% | 36 | 38 |
36 | Honda Brio | 1472 | 0.6% | 22.216 | 1.1% | 28 | 27 |
37 | Mahindra Xylo | 1394 | 0.6% | 15.39 | 0.7% | 35 | 30 |
38 | Skoda Rapid | 1271 | 0.6% | 16407 | 0.6% | 39 | 33 |
39 | Chevrolet Sail Sedan | 1223 | 0.5% | 14.182 | 0.7% | 37 | - |
40 | Nissan Micra | 1183 | 0.5% | 27668 | 0.5% | 41 | 39 |
41 | Tata Safari/Storme | 1115 | 0.5% | 9.855 | 0.5% | 44 | 40 |
42 | Mahindra Thar | 842 | 0.4% | 6.552 | 0.3% | 48 | 68 |
43 | Chevrolet Tavera | 801 | 0.3% | 9.915 | 0.5% | 43 | 34 |
44 | Ford Fiesta Classic | 801 | 0.3% | 5.494 | 0.3% | 51 | 37 |
45 | Fiat Grande Punto | 764 | 0.3% | 5.184 | 0.3% | 52 | 46 |
46 | Chevrolet Sail | 614 | 0.3% | 6.987 | 0.3% | 47 | 55 |
47 | Nissan Sunny | 565 | 0.2% | 10.397 | 0.5% | 42 | 29 |
48 | Maruti Estilo | 542 | 0.2% | 7.454 | 0.4% | 46 | 41 |
49 | Mahindra Verito Vibe | 521 | 0.2% | 2.142 | 0.1% | 62 | - |
50 | Mahindra Quanto | 500 | 0.2% | 11.994 | 0.6% | 40 | 45 |
Co se značek týče, má Maruti obrovský 41,9% podíl, dobře si ale s 15,7 % vede i Hyundai, třetí pozice patří pro změnu další indické značce Mahindra a čtvrtá je Tata. Důležitost indického trhu pro Škodovku naznačuje její 12. pozice v celkovém pořadí.
Pořadí | Značka | Říjen 2013 | % | 2013 | % | Pořadí září 2013 | Pořadí rok 2012 |
1 | Maruti | 96.062 | 41.9% | 891.841 | 43.2% | 1 | 1 |
2 | Hyundai | 36.002 | 15.7% | 318.156 | 15.4% | 2 | 2 |
3 | Mahindra | 22.924 | 10.0% | 209.198 | 10.1% | 3 | 4 |
4 | Tata | 14.133 | 6.2% | 122.037 | 5.9% | 5 | 3 |
5 | Toyota | 13.162 | 5.7% | 124.276 | 6.0% | 4 | 5 |
6 | Honda | 11.214 | 4.9% | 92.833 | 4.5% | 6 | 8 |
7 | Ford | 9163 | 4.0% | 66.651 | 3.2% | 8 | 7 |
8 | Chevrolet | 7715 | 3.4% | 74.906 | 3.6% | 7 | 6 |
9 | Renault | 5403 | 2.4% | 56.211 | 2.7% | 9 | 11 |
10 | Nissan | 4879 | 2.1% | 25.349 | 1.2% | 11 | 10 |
11 | Volkswagen | 4828 | 2.1% | 53.165 | 2.6% | 10 | 9 |
12 | Skoda | 2206 | 1.0% | 18.091 | 0.9% | 12 | 12 |
13 | Fiat | 1212 | 0.5% | 7026 | 0.3% | 15 | 13 |
14 | Hindustan-Mitsubishi | 154 | 0.1% | 3003 | 0.1% | 17 | 17 |