Indie nalákala Teslu a teď mění pravidla
Do lákání výrobců elektromobilů šla Indie možná až moc horlivě. Teď upravuje podmínky, aby je Tesla nemohla obejít.
Automobilka, která v Indii investuje půl miliardy dolarů (12 miliard korun), měla mít přístup k výrazně nižším clům. Místo obvyklých sto procent by platila jen patnáct. Tato pravidla měla přilákat Teslu. Ukázalo se ale, že ta by podmínku o minimální investici z velké části plnila budováním Superchargerů.
Indická vláda proto zpozorněla a rychle přišla s novými pravidly. Ukazuje to dokument, který má k dispozici agentura Reuters. Podle jejich zdroje politici usilují o to, aby se vozy v zemi vyráběly, a nestojí tolik o nabíjecí stanice.
Uznatelné náklady na nabíjecí infrastrukturu tak podle dokumentu nakonec mohou tvořit maximálně pět procent celkových investic. V principu to znamená, že automobilka musí investovat minimálně 475 milionů dolarů mimo nabíjecí infrastrukturu. Podmínky tak splní ten, kdo postaví továrnu za půl miliardy a do nabíjecích stanic nedá ani dolar. Nesplní je ale ten, kdo dá do továrny například 400 milionů a dalších 400 milionů do infrastruktury.
Teslu to nyní může zaskočit, firma chystá první dvě prodejní místa a plánuje zahájit dovoz vozů. Výše cel je pro úspěch klíčová.

V Indii nabíjecí stanice poměrně rychle přibývají a ubývá nepokrytých regionů. Stanic je podle vládních údajů už téměř tisíc, není jasné, zda jsou v tomto čísle uvedeny všechny. Vzhledem k počtu obyvatel a zeleným ambicím tamní vlády jich je ale zatím stále málo.
Indická vláda má v plánu ukončit prodej nových aut se spalovacími motory v roce 2034, tedy rok před Evropskou unií a Čínou.