Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

J.D.Power 2004 Německo: body pro Toyotu, Mazdu a Subaru

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Včera byly zveřejněny výsledky průzkumu J.D.Power, který se tentokrát zaměřil na německé zákazníky. Naši západní sousedé jsou mezi nejspokojenějšími uživateli čtyřkolových miláčků, mají-li v garáži Toyotu, Mazdu nebo Subaru.

Včera byly zveřejněny výsledky průzkumu J.D.Power, který se tentokrát zaměřil na německé zákazníky. Naši západní sousedé jsou mezi nejspokojenějšími uživateli čtyřkolových miláčků, mají-li v garáži Toyotu, Mazdu nebo Subaru.

Agentura JD Power přišla před jedenácti lety s průzkumem spokojenosti zákazníků, kteří zakoupili nové automobily. Na rozdíl od interních průzkumů a hodnocení, které si dělají samy automobilky pro své potřeby, jsou průzkumy podle J.D.Power nezávislé a dostatečně reprezentativní. V současnosti je průzkum mezi automobilisty prováděn na několika velkých trzích světa a právě nyní byly zveřejněny výsledky, které dokumentují to jak jsou jednotlivé automobily posuzovány zákazníky na britském souostroví.

Jak vznikl žebříček J.D. Power?

Jde o hodnocení skutečných lidí, kteří koupili nový automobil a jezdí s ním určitou dobu. Právě zveřejněný žebříček vznikl na základě odpovědí 24483 zákazníků s celého Německa. Celkem bylo vyhodnoceno 119 modelů. Každý respondent vyplňuje dotazník s několika desítkami otázek, které směřují do různých oblastí provozování automobilu sahající od počtu závad, nedostatků, kvality servisních služeb až po provozní náklady.

Co je to spokojenost podle J.D.Power?

Spokojenost zákazníků podle J.D. Power má velmi přesně definovanou strukturu. Celkový výsledek hodnocení spokojenosti zákazníka s automobilem je sestaven ze čtyř sledovaných skupin. Největší podíl 30 % na výsledku má známka za kvalitu a spolehlivost automobilu (ve Velké Britanii je to 41 %). Hodnocení vlastností automobilu jako jízdní výkony, design, pohodlí, výbava má 25% (v Británii 26%) podíl na celkovém hodnocení. Náklady zohledňují výsledek podílem 22 % (v Británii 18 %) a zahrnují spotřebu paliva, pojištění a náklady na údržbu a opravy. Spokojenost se službami dealera tvoří nejmenší 22% (v Británii 16%) podíl výsledné známky.

Toto složené hodnocení automobilů individuálně oslovenými zákazníky je tou hlavní odlišností od řady dalších žebříčků. Na začátku roku jsme zveřejnili žebříčky TÜV, které však hovoří pouze o závadách vozů, které přijíždí na technické kontroly v Německu.

Nejvyšší hodnocení je vyjádřeno údajem 100 % (resp. 1000 bodů), nejhorší 0 % (resp. 0 bodů).

Jak to letos dopadlo?

Třikrát za sebou zvítězila v posledních letech v pořadí značek Toyota, za ní skončily další tři japonské značky: Mazda, Subaru a Honda. Na pátém místě je první německý zástupce: BMW. Nadprůměrně spokojení jsou ještě majitelé německých vozů Audi, Mercedes-Benz a Opel. Jedinou japonskou značkou pod průměrem odvětví je Suzuki. Škoda skončila na celkovém devátém místě a z koncernu VW jí konkuruje pouze Audi, které se umístilo o jedinou příčku výše. Překvapivě nejhůře z celé VW-čtyřky je zákazníky hodnocen Volkswagen, na 21. místě mezi značkami. Nejlépe nedopadly ani mladé akvizice prémiových značek: Smart na 23. místě a Mini na 24. místě.

Meziročně poskočily nejvíce vzhůru značky Opel (+14 bodů), Seat, Škoda, Volvo a Volkswagen. Průměr celého odvětví se zvýšil o 5 bodů.

První tři automobily z každé třídy jsou uvedeny v grafu ve fotogalerii. Úplné výsledky jsou zde.

Podrobné výsledky britského průzkumu spokojenosti zákazníků s jejich automobily najdete v našem

starším článku.

Podrobné výsledky TÜV Autoreport 2004 naleznete zde.

Ondřej Láník
Diskuze (7)