Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar E-Type oslaví šedesátiny speciální sérií kupé a roadsterů

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Jaguar zveřejnil informace o pamětní edici E-Type 60. Příští rok v březnu uplyne šest dekád od představení ikonického sporťáku...

Jaguar způsobil v březnu 1961 v Ženevě doslova senzaci. Snímky nového E-Type obletěly svět a novináři nešetřili superlativy, líbil se i laické veřejnosti. Při světové premiéře hrály klíčovou roli dva exempláře horké novinky: kupé s registrační značkou 9600 HP a roadster 77 RW. Oba dorazily do Švýcarska po ose!

Za volant kupé usedl v Coventry PR manažer Jaguaru Bob Berry. Jel celou noc a na představení v ženevském Parc des Eaux-Vives dorazil jen pár minut před oficiálním zahájením akce, která předcházela samotnému prestižnímu autosalonu. Jaguar se chtěl řádně pochlubit a pozval na ni jen speciálně vybrané hosty. Ale roadster potřeboval také ještě řádně odzkoušet. A kde jinde než v běžném provozu?

Odložte všechnu ostatní práci a dostaňte auto na akci,“ zněl příkaz shora. Do otevřené verze tedy neposadili nikoho jiného než vývojového jezdce Normana Dewise. Ten vyrazil rovněž večer, aby se vyhnul největšímu provozu. Cestu dlouhou takřka 1130 kilometrů urazil za zhruba 11 hodin, dosáhl tak průměru přes 109 km/h. Dnes je trasa sice delší, ale díky dálnicím pohodlnější, při dodržování rychlostních limitů trvá ještě o něco déle. Na začátku 60. let ovšem v Británii, Francii a Švýcarsku takřka žádné dálnice nebyly. Legendární testovací pilot britské kočky zemřel loni v červnu v 98 letech!

Právě podle specifikací těchto velmi známých kusů zrestauruje celkem dvanáct aut – šest uzavřených a šest otevřených. Všechna budou hotova příští rok na jaře tak, aby stihla oslavy „diamantového“ jubilea. A vzdají E-Type patřičný hold. Kupé pokryje šedá barva „Flat Out“, roadster zelená „Drop Everything“. Obě prakticky totožné s originály.

Původní šestiválcové motory 3,6 l projdou náležitou repasí. Stádo 198 kW (269 k) a porce točivého momentu 353 N.m asi nijak nevzrostou, ale tyhle porce stačily ke sprintu z klidu na stovku v sedmi sekundách a maximálce 241 km/h. Před takřka šesti dekádami se nic rychlejšího běžně koupit nedalo.

Zájemci o kultovní sportovní vůz v limitované edici si ale budou muset pořídit obě dvě verze najednou, k mání totiž budou po šest dvojicích. Na kolik vyjdou? To ještě není známo, ale z restaurátorských dílen Jaguaru vyjíždějí jiní kompletně obnovení krasavci a za jeden si automobilka účtuje kolem šesti set tisíc liber (17,3 milionů korun). Počítejme tedy zhruba s dvojnásobkem...

Zdroje: Jaguar Cars, Auto Express, Wikipedia

Foto: Jaguar Cars

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme