Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar oslaví 60 let řady XK na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
10 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Na letošní šestnáctý ročník Festivalu rychlosti připadá několik výročí. Šedesát let od založení neslaví jen samotný okruh v Goodwoodu, ale také Jaguar XK.

Britská šelma se rozhodla toto kulaté výročí připomenout jak se patří a na trať nedaleko Chichesteru přiveze několik slavných vozů této řady. Přednost samozřejmě budou mít původní modely XK.

Prvním z nich je XK 120 Montlhéry Fixed Head Coupé, který byl v roce 1952 postaven pro britského závodníka Leslie Johnsona, mimochodem i účastníka VC Velké Británie F1 v roce 1950. Ten se na začátku padesátých let proslavil několika rekordními jízdami, z nichž nejdelší byla „7 dní a 7 nocí“ ze srpna 1952. Tehdy spolu s Bertem Hadleym, Jackem Fairmanem a Stirlingem Mosem kroužili celý týden po francouzském okruhu Montlhéry nedaleko Paříže, aby ujeli přes 27.000 km průměrnou rychlostí 160 km/h.

Dalším vozem, který bude v Goodwoodu letos k vidění, je dvoumístný roadster XK 120 NUB 120. Tento vůz vlastnil první britský soutěžní jezdec, který se proslavil na mezinárodním poli: Ian Appleyard. Na sedadle spolujezdce sedávala jeho žena Patricia, mimochodem dcera Williama Lyonse. V roce 1950 oba manželé vyhráli s tímto jaguarem Alpskou rally a vzhledem k tomu, že ji dokončili bez trestných bodů, získali Alpský pohár. O rok později triumfovali kromě přetěžké horské soutěže také v nizozemské Tulipánové rally a na domácí RAC rally. Alpskou rally 1952 sice manželé v absolutní klasifikaci nevyhráli, ale opět neměli na svém kontě ani jeden trestný bod, což jim jako první posádce v historii soutěže zajistilo Zlatý pohár.

Třetím klasickým vozem řady XK je silnější model 140, který vlastnili Roger Walshaw a Peter Bolton a zúčastnili se s ním v roce 1956 slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Byli diskvalifikováni po jedenadvaceti hodinách z 11. místa.

V Goodwoodu bude i další perla: slavný sportovní D-Type, vyrobený v březnu 1956. V barvách továrního týmu s ním zvítězili Duncan Hamilton a Ivor Bueb v závodě na 12 hodin v Remeši, Bueb s Mikem Hawthornem pak dojeli šestí v Le Mans a následující rok spolu dojeli třetí v americkém Sebringu. Vůz stejného typu pak zvítězil i v Le Mans, za volantem se tentokrát střídal Bueb s Ronem Flockhartem.

Jaguar si nepřipomíná ovšem jen šest desetiletí od zahájení výroby slavné řady XK, ale i dvacet let od vítězství prototypu XJR-9 LM na okruhu La Sarthe. Nizozemec Jan Lammers a Brit Andy Wallace se tehdy střídali s rychlým skotským šlechticem Johnnym Dumfriesem. Vítězný automobil už se v rámci oslav tohoto jubilea projel i po francouzské trati při letošní čtyřiadvacetihodinovce.

Slavné vozy dávné i nedávné minulosti doplní v Goodwoodu moderní typy XKR-S a XKR Coupe současné generace. XKR-S je mimochodem osud nejrychlejším vozem této řady.

Festival rychlosti začal v pátek v Goodwoodu a končí tuto neděli 13. července. Všechny historické vozy Jaguar si budou moci návštěvníci prohlédnout nejen staticky, ale uvidí je i v závodě do vrchu.

Vstoupit do diskuze (2)