Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar X Concept: Vize novodobé XJ220. Z Bratislavy!

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Jaguar v současnosti nemá zástupce v kategorii hypersportů. Svoji představu blízké budoucnosti ostrovní kočky v prestižním segmentu nabízí designér Ivan Venkov.

Jaguar zatím nerozšířil řady výrobců moderních hybridních hypersportů. Ambiciózní projekt C-X75, který se představil už před sedmi lety v Paříži, byl zrušen. Koncept měl čtveřici elektromotorů v každém kole a dvě malé turbíny, pro malosériovou výrobu se počítalo s benzinovou jednotkou, elektrické měly zůstat. Jenže dopady ekonomické krize učinily plánům na superrychlý stroj přítrž, i přesto byl v červnu 2013 dokončen vývoj pěti prototypů.

Designér Ivan Venkov, který kromě aut navrhuje všechno možné od lahví po bytové interiéry, si jej vzal jako inspiraci. A samozřejmě nezapomněl ani na předchůdce, XJ220 s dnes již kultovním statutem, který poháněl tříapůllitrový vidlicový šestiválec se dvěma turby, jen prapůvodní prototyp z roku 1988 se spoléhal na atmosférickou V12 6,22 l.

Zajímavý je původ návrháře: působí ve slovenské Bratislavě. Svou vizi pojmenoval prostě X Concept (tedy „eXperimental“). Jak prostinké. O to víc překvapí tvary virtuální studie, které jsou jednoduché jen zdánlivě. Silueta skutečně připomíná legendu, která ještě ani nedospěla do veteránského věku. Auto by se klidně mohlo směle postavit konkurenci od McLarenu a Ferrari, případně i Porsche a Bugatti, i když značka z Molsheimu v náruči VW zatím hybrid nevyvinula.

O techniku tady ale nejde, i když kryt motoru částečně odhaluje virtuální pohonnou jednotku. Brutálně a hodně kontroverzně vypadá příď, jako nějaká postava v masce z vědeckofantastického filmu. Paprsky hlavních světel působí zvláštně, až podivně. Tady spojitost se staršími modely Jaguaru nenajdeme, možná spíše inspiraci ledvinkami od BMW. Aerodynamika včetně množství větracích otvorů vpředu, na bocích i vzadu, kde nechybí ani mohutný difuzor, v něm integrované dvě koncovky výfuku a opět rozvětvené diodové pásky, musí držet auto na silnici jako přilepené...

Zadní křídlo navrhl designér jako aktivní, evidentně by se u funkčního vzorku při vyšších rychlostech vysouvalo. Kdyby tedy nějaký existoval. Tenhle zůstane pouze v digitální grafické podobě, nicméně zajímavost mu upřít nelze...

Foto:: Ivan Venkov/Behance.net

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - Pekelná Micinka
14. 7. 2017 03:09
Re: Začalo to v roku 1985
Myslím, že inspirace tam možná být mohla, nicméně XJ220 boční linkou vychází z tradičních "genů" Jaguaru.
Avatar - Pekelná Micinka
14. 7. 2017 03:06
Blava
Takhle ne.
Avatar - 3_diamanty
13. 7. 2017 10:16
Re: Začalo to v roku 1985
kasnou nieco podobne je aj oldsmobile aerotech z r 87 ;-) ... akoby ten neskorsi XJ220 tazil kusok aj odtialto
Avatar - nalimer
13. 7. 2017 09:59
Začalo to v roku 1985
A volalo sa to Buick Wildcat [odkaz]
Krivky auta, čo neskôr inšpirovali iných. Nič invenčné na tých obrázkoch. Ako dizajnér by to mal vedieť ešte z prác na škole na priemyselnom dizajne.
Avatar - maxi!
13. 7. 2017 09:16
Jaguar
pekny sen! :-!