Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XJ_e: Plug-in hybrid s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Jaguar XJ_e je prozatím nejnovějším příspěvkem britské automobilky do kategorie plug-in hybridů.

Jaguar XJ_e je prozatím nejnovějším příspěvkem britské automobilky do kategorie plug-in hybridů.

Jaguar se vývoji plug-in hybridu na základech sériového modelu řady XJ věnuje v rámci projektu REEVolution podporovaného britskou vládou. Kromě automobilek Jaguar a Land Rover je do něj zapojen mimo jiné také Nissan a Lotus Engineering. Cílem celého projektu je vývoj automobilů s co nejnižšími emisemi škodlivých plynů a k nejaktuálnějším výsledkům snažení vývojářů patří právě XJ_e.

Premiéra tohoto plug-in hybridního Jaguaru se v tichosti odehrála během letošního Festival of Speed v pavilonu Fos-Tech, zaměřeném na hybridy a vozidla s alternativním pohonem. Nyní se Jaguar XJ_e představuje na britské přehlídce CENEX 2012, pořádané od 5. do 6. září a zaměřené pouze na vozidla s nízkými emisemi výfukových plynů.

Pod kapotou Jaguaru XJ_e pracuje přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 2,0 litru vybavený přímým vstřikováním paliva. Motor o výkonu 177 kW (240 k) pochází z Range Roveru Evoque a je spojen s upravenou osmistupňovou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor o výkonu 69 kW (94 k). Tomu poskytují potřebnou energii lithium-iontové baterie o kapacitě 12,8 kWh. Celkový výkon tohoto pohonného systému je podle automobilky 246 kW (334 k).

Jaguar uvádí, že XJ_e akceleruje z 0 na 100 km/h za méně než 6,5 s a jeho rychlost je omezena na 250 km/h. V čistě elektrické režimu ujede až 40 km a kombinovaném cyklu má být jeho spotřeba paliva 3,2 litru benzinu na 100 km a emise CO2 mají být nižší než 75 g/km. S plnou nádrží paliva a nabitými bateriemi má mít XJ_e dojezd 1092 km.

K možné sériové výrobě XJ_e se automobilka Jaguar prozatím oficiálně nevyjadřuje a je pravděpodobné, že údaje získané z vývoje tohoto vozu využije až pro další generaci svých automobilů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
7. 9. 2012 22:00
Re: ...to by měli dát do Mondea
Ale tak Prius taky není určen na ježdění po dálnici. Kdo si koupí Priusa na dálnice, pak si asi nekoupil to pravé auto a je to jeho blbost. Prius očividně září ve městském a přměstském provozu a podle zkušeností uživatelů je ta spotřeba skutečně znatelně nižší než u benzinu nebo nafty (k výbornému porovnání se stačí podívat na cca 90-100kW Auris v benzinu, naftě a hybridu: 7,6 benzin, 6,65 nafta, 5,2 hybrid).

Dle mého názoru nedávají moc smysl takové ty lehké hybridy, kde má elektromotor pár kW, tam se to už skutečně moc neprojeví. Třeba Auris/Prius má 1,8/73kW a tuším 60kW elektromotor a žere 5,2. Honda Insight s 1,3/65kW (teoreticky výrazně úspornější než 1,8 v Priusu) a 10kW elektromotor a hele, ono to žere 5,45 litru. Tedy více než Prius. Právě Prius a Auris osobně považuji za jedny z mála hybridů, které dávají smysl (vedle Lexusů).
7. 9. 2012 12:06
Re: ...to by měli dát do Mondea
po stopadesateprve se vyviji ta sama vec, aby se po stopadesateprve zjistilo, ze to nefunguje 8-s
Avatar - Dinar
7. 9. 2012 10:56
Re: ...to by měli dát do Mondea
Sice ten výkon 177kW není natolik podměrečný, aby to auto sebou vyloženě upachtěně tahalo baterky po dálnici jako třeba prius, ale v zásadě máš pravdu. Mě dává hybrid smysl jedině při spojení skutečně výkonného motoru s nějakou tou baterkou, která díky dobíjení rekuperací z brždění pomáhá zvýšit efektivitu spalovacího motoru v režimech, kdy papá extrémně, tj. typicky město nebo pak při maximálním využívání dynamiky. Takže GS450h ano prius ne, podobně staví hybridy i bmw, A8 s dvoulitrem je podle mého mimo stejně jako tenhle XJ.
7. 9. 2012 10:14
Re: ...to by měli dát do Mondea
To je trend. Audi A8 to samé. Navíc tenhle čtyřválec není atmojednačtyřka, navíc sám má 240 kobyl, to je výkon docela běžného 3litrového dieslového 6válce, proti tomu nikdo neřekne ani popel.
Avatar - Ham.
7. 9. 2012 10:09
Re: ...to by měli dát do Mondea
>:-[] :yes:

No, ale když se to vyvíjí ze státních dotací tak je jasné, že se všichni budou předhánět o to, jak vymyslet větší ftákovinu.