Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XJ přijde o 5,0 V8, místo něj dostane šestiválec s kompresorem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (57)
Britská automobilka Jaguar zveřejnila bližší informace o úpravách své vlajkové lodi pro modelový rok 2013.

Jaguar XJ se ve své současné generaci představil v roce 2009. Pro modelový rok 2013 jej čeká lehká modernizace, která se týká především techniky ukryté pod karoserií a prvků výbavy.

Nejdůležitější novinkou je nástup přeplňovaného vidlicového šestiválce o objemu 3,0 litru na místo atmosférického pětilitrového osmiválce. Nová pohonná jednotka nabídne výkon 250 kW (340 k) a točivý moment 450 Nm. Odcházející osmiválec disponuje výkonem 283 kW (385 k) a točivým momentem 515 Nm.

Velká britská limuzína s novým přeplňovaným šestiválcem akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,9 s a Jaguar uvádí spotřebu paliva v kombinovaném cyklu 9,4 litru na 100 km a emise CO2 224 g/km. S pětilitrovým osmiválcem XJ zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,7 s, má v kombinovaném cyklu spotřebu paliva 11,3 litru benzinu na 100 km a emise CO2 264 g/km.

Jaguar v souvislosti s novým přeplňovaným šestiválcem pod kapotou XJ uvádí, že zamíří v modelovém roce 2013 i pod kapotu modelu XF a bude jím vybaven i nový sportovní model F-Type.

Na použití nové pohonné jednotky navazuje další důležitá novinka z oblasti techniky, kterou představuje nová osmistupňová automatická převodovka ZF s inteligentním systémem stop/start, nahrazující současnou šestistupňovou automatickou u všech motorizací modelu XJ.

Přeplňovaným vznětovým šestiválcem o objemu 3,0 litru poháněný XJ má s novou převodovkou spotřebu paliva v kombinovaném cyklu 6,0 l nafty na 100 km a emise CO2 159 g/km. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 6,4 s. Ve srovnání s letošním provedením se tak díky nové převodovce jeho spotřeba snížila o jeden litr na 100 km, zatímco zrychlení má stále stejnou hodnotu.

Vrcholné provedení XJ s přeplňovaným pětilitrovým osmiválcem o výkonu 375 kW (510 k) a točivém momentu 625 Nm si s novou převodovkou zachová zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 s, ale v kombinovaném provozu si řekne o 11,3 litru benzinu na 100 km namísto dosavadních 12,1 l na 100 km.

Kromě nového motoru a převodovky se Jaguar XJ pro modelový rok 2013 dočkal i nového nastavení tlumičů i pružin a nový je i software řídící činnost elektronických tlumičů. Cílem je samozřejmě další zlepšení jízdních vlastností a zvýšení komfortu pro cestující.

V případě výbavy je novinkou prémiový audio systém, který byl vyvinut ve spolupráci s britskou firmou Meridian, disponuje výkonem 825 kW a je vybaven dvaceti reproduktory. Tato novinka bude součástí standardní výbavy verzí XJ Portfolio a XJ Supersport, zatímco pro ostatní bude k dispozici za příplatek.

Prodej Jaguaru XJ v modernizovaném provedení pro modelový rok 2013 se má rozběhnout v říjnu letošního roku. Na britském trhu začínají ceny na částce 56.260 britský liber (okolo 1.800.000 Kč) za XJ Luxury s dieselem a nový benzinový šestiválec bude nabízen od 65.365 britský liber (zhruba 2.090.000 Kč).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (57)
1. 7. 2012 10:00
Re: Superšport BMW
To turbo je nízkotlaké, čili žádné tornádo. Navíc už i na rovince je tohle bávo pomalejší, tak snad nemyslíš, že by porazilo lehčí auto s těžištěm o hooooodně níž na technické trati. Jaks přišel na to, že má daleko lepší průběh výkonu? Spočti si plochu pod výkonovou křivkou obou aut (buď si ji zintegruj nebo zplanimetruj) a pak zjistíš, že 125kW turbený motor je na tom hůř (v porovnání s atmo dvoulitrem točícím do 7 a půl). 123d pro toyobaru nebude taky žádné sousto, první vážný konkurent (tedy alespoň pro jízdu v přímce) je 135i.
1. 7. 2012 09:47
Re: Zajímavý
Jojo, tady to bmw projelo ;-\
30. 6. 2012 13:58
Re: Superšport BMW
Kompresor odebírá motoru, pokud je v činnosti (existují nebo přesněji existovaly i zapínatelné kompresory), poměrně nezanedbatelný výkon, nabízí proti tomu okamžitou reakci na přidání plynu.
Turbokompresor nebo i několik turbokompresorů využívají energii výfukových plynů, která je vlastně už jakoby vyhozená. Negativum prodlevy se daří minimalizovat, lépe možná snižovat, alespoň pro běžný provoz.
U dieselů, kde je prodleva stejně tak jako tak, je efektivnější turbo.

Myslím tím, že diesel nebývá prvoplánově určen jako motor se sportovním charakterem, tak nějaká mikroprodleva způsobená reakcí turbín nebo hmotnějším klikovým mechanizmem a setrvačníkem tolik nevadí a proto je, z hlediska energetického, výhodnější použít turbokompresor.
30. 6. 2012 13:36
Smrt v červeném Jaguaru...
...jsem jako chlapec viděl x-krát (film). Ne kvůli naivní kriminální zápletce nebo hercům. Jen kvůli možnosti vidět éčko alespoň v kině. (Pro ty později narozené nebyly zde ani fotografie s výjimkou snad Světa motorů - černobílá se zrnem velikosti makových zrn.) Byl jsem z něj tenkrát úplně hotovej a nebyl jsem sám. Jisté pouto se nezpřetrhalo až dodnes a motor byl R6. Dvanáctiválec byl až jako, ne zrovna povedené, umělé dýchání na oživení umírajícího modelu.

Druhý Jaguar, toho zase miloval můj otec, byl to SS 100. Takže i já jsem logicky o něm hodně věděl a měl jsem k němu pozitivní vztah. A taky R6.

To jsou pro mě Jaguary.

Teď, na stará kolena, bych se rád vrátil k láskám svého mládí, ale pro mě Jaguar jako takový už neexistuje. Na veterány moc nejsem a to co se dnes jmenuje Jaguar, mi nic neříká. Byť jsou to auta velmi hezká, daleko méně poruchová jako třeba Jagy 70-80 let, jsou na současné technické úrovni a snad i - jak se dnes říká a mně to vadí - prémie, ale pro mě je to stejně jen indická Tata. Proto je mi skoro jedno, že přijde o V8. Čert to vem, do Jaguara stejně nepatří.

Jinak nakonec teď dobrý V8 mám, vyhovuje mi velmi. Bohužel Jaguar to není.

Čest jeho památce.
Avatar - guze
30. 6. 2012 13:28
Re: Goodwood
to mě taky:D