Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Unikátní Pininfarinův Jaguar XK120 SE se znovu narodil!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Jediný postavený Jaguar XK120 SE s Pininfarinovou karoserií byl považován za dávno ztracený. Vzkříšení u britských Classic Motor Cars trvalo dva roky...

Poválečná řada sportovních Jaguarů XK je dostatečně známá. Zejména první model 120 uspěl v automobilových soutěžích, překonával rychlostní rekordy a hlavně byl poháněn úplně novým řadovým šestiválcem 3,44 l. Vyráběl se nejprve coby roadster (OTS – open two-seater), od roku 1951 také jako kupé (FHC – fixed head coupé) a ke konci i coby kabriolet s oficiální zkratkou DHC (drophead coupé). Ten zůstal dvoumístný, nicméně měl vyšší dveře a v nich pevná boční okna.

Na podvozcích se však zrodilo také několik kreací, například shooting brake francouzského návrháře Oliviera Decatoireho, tři kusy kupé Supersonic s karoserií Ghia, svébytně zase „oblékla“ roadster švýcarská karosárna Beutler. A jeden exemplář má na kontě i Pininfarina. Jde o uzavřenou variantu a původní auto byste v tomhle italském návrhu na první pohled hledali marně...

Vzniklo na zakázku, jak jinak. Známý newyorský dealer luxusních a exotických aut a skutečný nadšenec Max Hoffman, původem ovšem Rakušan, si objednal jeden z posledních vozů. Ve čtyřiapadesátém totiž nahradila po šesti letech „stodvacítku“ modernější „stočtyřicítka“. A nechal si jej okarosovat u Pininfariny, určitě na podobě konečných tvarů alespoň spolupracoval... Turínská firma navíc použila původní „šaty“ jako základ.

Veřejnost mohla výsledek snažení poprvé naživo spatřit v březnu 1955 v Ženevě a Britové ještě o měsíc později na Autocar Show. Měl se objevit ještě v Turíně 1956, ale z toho kvůli Hoffmanovi sešlo, protože vůz stále nedostal a přitom se na něj tolik těšil... Místo aby se s ním dávno proháněl, jeho miláček putoval po výstavách. A následná historie je plná bílých míst, ví se pouze to, že od sedmdesátého osmého roku krasavce vlastnil Němec, který jej tehdy pořídil ve Spojených státech a zamýšlel obnovu, k té však nikdy nedošlo. Zřejmě neměl dostatek financí.

Teprve předloni se auto, které bylo považováno za dávno ztracené, dostalo do správných rukou specialistů ze CMC (Classic Motor Cars) Ltd. v britském Bridgnorthu. Ti jej koupili právě od onoho německého vlastníka. Následně jej rozebrali do šroubku a začali s renovací. Museli kupříkladu vyrobit nové nárazníky a zadní sklo, tmavě rudá burgundská červeň, ve které byl unikát objeven, také rozhodně nebyla původní. V určitých částech svého života interiér kupé vyznával černou kůži, před znovuvzkříšením však béžovou. Pomohl i 3D tisk, například s chybějícími předními světly a maskou. Použitelné díly včetně podvozkových i karosářských byly zrepasovány, naštěstí se dochovalo 80 % originálních chromovaných částí a také krásná drátová kola. Koberce i výplně dveří však rovněž chyběly...

Průběh renovace, na které se podílelo celkem 13 lidí, byl také prezentován loni koncem října na Classic & Sports Car v londýnském Alexandra Palace, kde mohli návštěvníci navíc vidět pokračující práce naživo coby ukázku. Originální motor C-Type s dvojitým karburátorem SU H6 nyní po testech na brzdě dává 134 kW (182 k) v 5300 otáčkách a je spárován s taktéž původní manuální převodovkou. Obnovený klasik debutoval o víkendu 20. srpna v kalifornském Pebble Beach v plné kráse. Renovace zabrala 6.275 hodin a určitě se povedlana výbornou!

Foto: Matt Howell/CMC, Pininfarina

Aleš Dragoun
Diskuze (0)