Jak by mohl vypadat Mercedes W115 v současnosti? Virtuální návrh je hodně retro!
Mercedes-Benz Icon E Concept si bere inspiraci z loni půlstoleté řady W115. V reálu však neexistuje a není dílem stylistického centra trojcípé hvězdy...
Mercedes-Benz sérií W114 a 115 z let 1968-1976 představuje dnes klasiku. U nás se mu přezdívalo „kraťas“ a modernizovaným modelům „žralok“. Sedany s úspornými atmosférickými diesely si oblíbili hlavně taxikáři. Tyto mercedesy s typickými svisle orientovanými hlavními světlomety jezdily také u nás – a daly se oficiálně přes Tuzex koupit. Navrhl Paul Bracq a moderní Icon E Concept mu vlastně skládá poctu. Že je padesátiletý předchůdce třídy E ikonou, o tom nemůže být pochyb. Šlo o pohodlný, bezpečný, kvalitní a nadmíru spolehlivý vůz se značnou dávkou elegance. Vydržel věčnost a pokud se nedožil dneška, sloužil do roztrhání těla.
Vzdává hold také Brunovi Saccovi, který působil v Sindelfingenu u Stuttgartu už od konce 50. let spolu s Bracqem, v období 1975-1999 pak pracoval v roli šéfdesignéra. Koncept ovšem vychází z rozměrů aktuální třídy E (W213), i když je podstatně hranatější. Tedy z rozvoru skoro 2,94 m, délky 4,92 m, šířky 1,85 a výšky 1,47 m. Pro porovnání: „Strich-Achter“, jak mu říkali Němci, disponoval vzdáleností mezi nápravami 2,75 m, základní karoserie byla 4,68 m dlouhá, 1,77 m široká a necelých 1,4 m vysoká.
Icon E je zkrátka přepracovanou a znovuzrozenou klasikou. Příď s vertikálními reflektory, obří maskou a vodorovnou hranou víka kapoty dává jasně najevo, odkud pochází. Nebo snad připomíná také moderní vozy Cadillac z první dekády 21. století? Světla jsou od mřížky chladiče s hvězdou vzdálena trochu více... Zase nechybějí chromované lišty na oknech, spodní se vine kolem zadních sloupků až nad víko zavazadelníku. Horní část auta jako kdyby oddělovala od dolní ještě před zakončením střechy, zatímco výrazný boční prolis moderně klesá a ztrácí se v blatnících. Další retroprvek představují koncové reflektory, dostaly kromě chromovného orámování také zahlazené, ovšem stále viditelné vodorovné zuby. Ty měly premiéru až u „žraloků“ v roce 1973, ale Daimler-Benz je pak používal dlouhá léta...
V minimalistickém interiéru prostém zbytečných dekorací nemůže chybět soudobá informační technika, displeje jsou spojeny do jednoho celku jako u současných modelů výrobce z Untertürkheimu. Ale najdeme tu i jeden odkaz na minulost: chromované mezikruží ve volantu, které u originálu sloužilo jako zvukové výstražné znamení, tedy houkačka.
Kdo tuto moderní interpretaci navrhl? David Obendorfer není neznámým jménem. Designér se zabývá počítačovými vizualizacemi nástupců populárních modelů, za nimiž se ohlíží do minulosti. V uplynulých letech vytvořil kromě jiného třeba moderního pokračovatele Fiatů 127, 600 a Renaultu 4. Jeden jeho design se dokonce dostal do výroby: přestavbový kit pro užitkový Citroën Jumper ve stylu historického Type H.
Sám o Icon E uvádí, že je „skromně luxusní“. K výrazu „retro“ je ale skeptický, říká: „Jsou to interpretace získané tvůrčím procesem, podobně jako všechny nové modely. Z pohledu designéra je snadné vidět, že retro jako takové vůbec neexistuje.“ Přitom ve vizualizacích neopomněl ani na podobu výše zmíněného taxíku, jen odstín slonové kosti trochu více přibarvil...