Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak na kameru v autě: Kde všude je zakázaná?

Petr Barták Petr Barták 28. 4. 2019
11
16
Zobrazit náhledy (11)
TRUECAM A4 TRUECAM A5S TRUECAM A7S VEHICLE DVR LAMAX DRIVE C7 MOBIL + DRŽÁK

Stále více řidičů instaluje do auta zařízení snímající provoz předvozem. Jaká pravidla je třeba dodržet, abyste vyhověli všem zákonům a normám při cestách po Česku a v zahraničí?

Karamboly a nebezpečné situace v silničním provozu může pomoci rozlousknout kamerový záznam. Jde například o vybrzďování nebo do jízdní dráhy náhle vběhnuvšího chodce. „Pokaždé, když se cestou něco semele, dám do kamery náhradní kartu a celou situaci si doma uložím. hráním se tak proti případným nepříjemnostem,“ svěřuje se nám čtenář Pavel. Je si dobře vědom, že ho záznam poskytnutý policii nebo pojišťovně může vytáhnout ze šlamastiky. „Ano, kamerové záznamy pro nás představují důležité svědectví,“ potvrzuje Václav Bálek z Allianzu. Obecně ale platí, že i když pojišťovnám záznamy občas pomohou, slevu na pojistném za umístění kamery ve voze třeba jako ve Velké Británii nezískáte. A zástupci například Allianzu, Generali či Kooperativy nám potvrdili, že ani do budoucna s ní pojišťovny moc nepočítají.

Také dopravní policie záznamy vítá. „Někdy se skutečně stane, že bez jejich pomoci bychom viníka nehody nedokázali spolehlivě identifi kovat,“ uvádějí dopravní policisté.

Dvousečná zbraň

Při využívání dat z kamer je třeba brát v potaz další pravidla, třeba zákon na ochranu osobních údajů. „Při použití záběrů jako důkazu své neviny u dopravní nehody je právo řidiče na obhajobu nadřazeno právu na ochranu osobních údajů ostatních osob na záběru,“ vysvětluje mluvčí Úřadu na ochranu osobních údajů Vojtěch Marcín. Záznamy jsou totiž povolené jen pro osobní potřebu. „Pokud řidič nebude záznam dále šířit či zveřejňovat, nejedná se o porušení zákona o ochraně osobních údajů,“ zní z Policejního prezidia. Nesmí se tedy snímat obličeje, ale problémem je například i natočení registrační značky vozidla. „Je to totiž údaj, podle něhož lze řidiče ztotožnit,“ říká policie.

Ovšem ne vždycky se záznam stane korunním svědkem. „O zařazení záznamu mezi důkazy rozhoduje orgán v trestním řízení. To znamená, že jej sice mohou přijmout, ale nemusí jej brát jako relevantní,“ uzavírají policisté. Totéž platí i pro soud.

Také musíte vědět, že když poskytnutý záznam odhalí jiné vaše prohřešky během jízdy, postih vás nemine. I proto tedy s poskytováním záznamů opatrně.  

Umístění

Další konflikt se zákonem můžete mít, když kameru nevhodně umístíte. Žádná v zákoně vyjmenovaná regule na přesné místo upevnění kamery není,“ říká dopravní expert Roman Budský z Vize Nula. Platí tak obecná formulace, kterou nám poskytla mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková. „Záznamové zařízení by mělo být umístěno tak, aby řidiči nebránilo ve výhledu.“ Kamera je tak vlastně zařazena do stejné kategorie jako trs vonicích stromečků či růženec po babičce, zavěšené na zpětném zrcátku. Kam tedy kameru dát? Nejvhodnějšími oblastmi k umístění záznamového zařízení jsou buď prostory za předním horním zrcátkem, anebo při dolním okraji čelního skla. „Záznamové zařízení nesmí zasahovat do míst, kde působí stěrače,“ nabízí jednoduchou pomůcku šéf dopravní policie Tomáš Lerch. A jak by to bylo při případné silniční kontrole? „Obvykle řidiče jen na nevhodné umístění upozorníme,“ dodává Lerch.  

Pozor v cizině

Jestliže u nás nebo třeba na Slovensku jsou kamerové záznamy pro osobní potřebu povolené, samozřejmě za respektování soukromí ostatních účastníků silničního provozu, jinde v cizině jsou velmi přísní. Příkladem za všechny může být sousední Rakousko, které nedovoluje pořizovat vůbec žádné záznamy během jízdy, maximálně natočit jen situaci bezprostředně po nehodě. Záznamové zařízení tu nesmí být aktivní, v případě zabudovaných přístrojů pak alespoň s přelepeným objektivem. Jinak se vystavíte drakonickým pokutám v řádech až statisíců korun.  Velmi striktní jsou také v Portugalsku, opatrnosti nezbývá ani v Německu či Švýcarsku. Obdobně jako u nás je to v dalších unijních zemích, jen je třeba striktně dodržet reguli na ochranu osobních údajů, tedy zabránit zveřejnění záznamů.

Obecné rady pro nákup autokamery

  • Nejlacinější přístroje dostupné už za méně než tisícovku nemají obvykle potřebné rozlišení, proto záznam nebývá dostatečně zřetelný. Ceny kvalitnějších modelů začínají už okolo dvoutisícové hranice, lze je ale ve výprodejích na internetu sehnat i za 600 Kč. Nejsofistikovanější přístroje už stojí několik tisíc, my jsme otestovali kameru za necelých 5000 korun. Na trhu jsou ale i modely ještě dražší.
  • Důležitou okolností při rozhodování je i bytelnost držáku na okno. Na křehkém se kamera chvěje a záznam je nepoužitelný.
  • Váhu má i velikost kamery. Bez displeje sice zabere méně místa a v noci neoslňuje, ovšem jen stěží určíte, jaký úsek vašeho výhledu vlastně dokumentuje.
  • Variantou ke kamerám může být nahrávání na mobilní telefon. Umožňují to aplikace jak pro Android, tak Apple. Při jejich výběru se zaměřte se na spolehlivost – aplikace mohou při nahrávání padat. Navíc stejně jako navigace v telefonu kvůli vyšší hmotnosti ve srovnání s kamerou nedrží vždy úplně spolehlivě, zejména na zhoršeném povrchu vozovky.

Jak to chodí v Evropě

Ochrana soukromí stojí v řadě států za tím, že umisťování a používání obrazových nahrávacích zařízení je zakázané, či striktně regulované.

Belgie: Záznam lze použít jen pro soukromé účely. Při jeho zveřejňování musí býtzajištěno, aby nešlo identifikovat konkrétní osoby. Může být použit i jako důkazníprostředek, ale všechny zúčastněné strany o tom musí být informovány.

Dánsko, Francie, Nizozemsko, Norsko, Španělsko a Švýcarsko: S kamerou by neměl být problém, ale i zde je třeba doporučit používat pořízené záznamy jen pro osobní účely. Zejména v zemi helvétského kříže je ovšem třeba striktně dbát na ochranu soukromí ostatních osob a kameru tak raději nepoužívat na veřejně přístupných místech.  

Itálie: Kamerové záznamy nejsou problém, ale zároveň platí, že na pořízených záběrech se musí rozmazat registrační značky vozidel, aby nebyly identifikovatelné.

Lucembursko: Instalace kamer sice není zakázána, avšak není možné snímat chování ostatních motoristů. V opačném případě hrozí pokuta, a dokonce i uvěznění.

Maďarsko: Použití pořízených kamerových záznamů pro soukromé účely je povolené. Kamera ovšem musí být nastavená na nižší rozlišení, záznam nelze uchovávat déle než pět pracovních dnů. Navíc jeho vlastník ho musí zabezpečit proti neoprávněnému přístupu třetí osoby.

Německo: Každá spolková země má vlastní regule, navíc nejsou jednotné ani názory právníků. Případné pokuty mohou být drakonické. Proto se záznamy jen opatrně!

Portugalsko: Kameru je možno používat jen pro soukromé účely. Jinak při takzvaném narušení práva na ochranu soukromí ostatních osob hrozí pokuta ve výši 500 až 2000 eur, tedy asi 1280 až 5120 Kč.

Rakousko: Platí zákaz pořizovat z vozu soukromé videozáznamy veřejného prostranství, a to pod pokutou 10.000 eur, tedy 256.000 korun. V případě opakovaného porušení postih roste až na 25.000 eur, což je v přepočtu zhruba 640.000 korun. Zákaz se vztahuje nejen na kamery instalované ve vozech, ale i mobily. Účastník dopravní nehody může pořídit pouze videozáznam k zadokumentování následků kolize. Ale skutečně jen následků. Naopak nelze vyšetřujícím orgánům předkládat záznam mechanismu děje vlastní nehody, rovněž tak záběry, kde se některý z řidičů dopouští přestupku proti pravidlům silničního provozu.

Slovensko: Platí obdobná pravidla jako u nás, stejně tak je třeba dbát i na to, že kamera nesmí bránit řidiči ve výhledu. Při pořizování záznamu musíte pamatovat na zákon o ochraně osobních údajů.

Švédsko: Na instalaci kamery ve vozidle musí být vydáno speciální povolení. V opačném případě hrozí finanční postih, a dokonce až jednoroční pobyt ve vězení tomu, kdo z vozidla pořizuje záznamy na veřejně přístupných místech.

Velká Británie: Řidiči tu problémy s namontovanou kamerou nemívají, navíc některé místní pojišťovny majitelům vozidel osazených kamerou poskytují slevu na pojistném.

Ostatní státy EU: S nainstalovanou kamerou a pořizováním záznamů pro ryze osobní účely by neměl být problém. Rozhodně je třeba i zde pamatovat na základní zásady ochrany osobních údajů ostatních osob.

Test autokamery Lamax C9: Když máte hloupé auto a chcete chytré funkce

Kamery na čelní okno neslouží jen k záznamu nehodové situace. Abychom to vyzkoušeli, vypůjčili jsme si Lamax C9. Jde o nejlepší model značky za čtyři a půl tisíce korun. Není to málo, kamery se dají pořídit za třetinovou cenu. C9 komunikuje v češtině a má kvalitní záznam i v noci. A také má optiku rybího oka, známou z fotoaparátů. Takže zabírá nejen prostor před autem, ale i krajnice a chodníky. Záznam je ve vysokém rozlišení 2k, což na prohlížení v monitoru s rezervou dostačuje. Jako kamera tak dělá to, co má. Navíc C9 nabízí i další funkce. Třeba držák GPS, díky němuž zná pohyb auta a podobně jako navigace upozorní na úsekové radary. Výrobce udává databázi už pro 37 evropských zemí. Kamera dokáže také hlásit překročení rychlosti nebo přejetí jízdních pruhů. A jednou za čas upozorní na odpočinek. Pokud vám to není po chuti, dá se pochopitelně všechno vypnout. Během testování jsme měli jen jednu připomínku – někdy se nám podařilo spojit konektor napájení s držákem GPS až poněkolikáté.

Plusy

  • Kvalitní záznam i v noci
  • Úhel záběru 150 stupňů
  • Umí víc než jen záznam videa

Minusy

  • Vyšší cena
  • Spojení konektoru s držákem
  • GPS má rezervy

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Sto let za opicema
| 30. 4. 2019
Absolutně nechápu tohle "právo na soukromí"!
Jak to řeší v USA: Pakliže se pohybuji ve veřejně přístupném prostoru
tzn. veřejná prostranství, veřejné části budov vč. státních institucí
(jako pošta, policejní stanice, věznice, letiště), soukromích nákupních
center atd. nemám právo na soukromí - proto je tam to slovo veřejné! Vše
co vidím z veřejného místa vč. toho co je za plotem, mám právo
zaznamenat, jen záznam musím pořizovat viditelně! Jediné co nesmí člověk
je nahrávat skrytě, nahrávat cizí osobní údaje a někde se musí rozmazat
obličeje dětí pod 18 let. Chceš-li soukromí, tak si zalez na svůj
pozemek, do svého domu či bytu!
Nikdo tam neřeší nějaké SPZ! Žádný zloděj se s nikým nesoudí, že
zveřejnil záznam krádeže apod.

Copak je tak složité pochopit slovo "veřejný"?!
Re: Rakousko
| 29. 4. 2019
To je jedna z tych dogmatickych blbosti, ktore sa na ACZ opakuju so zeleznou
pravidelnostou. Dalsimi je napriklad tvdenie ze rezim "lock" rozdeluje krutiaci
moment 50:50, alebo ze v Rakusku na rychlostnych cestach je povolene maximalne
100km/h. Redaktori ACZ skratka nedokazu priznat ze sa mylia...
policejní omyl
| 29. 4. 2019
...natočení registrační značky vozidla. „Je to totiž údaj, podle
něhož lze řidiče ztotožnit,“ říká policie.
Policajti asi nebudou moc chytří, když říkají takový nesmysl. Řidiče
opravdu nelze ztotožnit. Ve své nevědomosti zaměnili vlastníka vozidla a
řidiče.
prepočet
| 29. 4. 2019
Podle čeho máte přepočet € na koruny třeba u Portugalska?
Avatar - Aoyagi
Hm.....
| 29. 4. 2019
„[Registrační značka] je to totiž údaj, podle něhož lze řidiče ztotožnit, Kdyby tohle byla pravda, tak nemusíte chodit podávat vysvětlení když spácháte přestupek. Dle RZ lze identifikovat vlastníka/provozovatele, ne řidiče. Jinak se mi zdá, že celý článek je reklama na ten Lumax nebo jak to bylo. A to o Rakousku je fake news. Jezdím tam často a mojí kameru stoprocentně policie viděla několikrát, když mi omylem svítily přisvěcovací LEDky.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku