Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se řadit v kolonách: Záchrannou uličku neovládáme

Petr Barták Petr Barták 3. 7. 2016
30
O prázdninových jízdách štvou kolony úplně každého řidiče. Češi se v nich ale doma neumějí chovat. Není proto divu, že tápou i v zahraničí, kde je spousta věcí jinak.

Běžný obrázek z českých silnic – dva nebo tři souběžné zástupy stojících nebo pomalu popojíždějících vozidel. Průjezd pro záchranáře, hasiče nebo policii, takzvanou záchrannou uličku, začnou čeští řidiči vytvářet, až když slyší sirény, nebo dokonce vidí majáky ve zpětném zrcátku. „I když pravidlo pro vytváření záchranné uličky v Česku platí už deset let, stále to neumíme,“ říká šéf Besipu Martin Farář. „Pokuty za to v Česku jsou stanoveny na 2000 korun v blokovém řízení,“ vypočítává Ivana Nguyenová z Policejního prezidia. Kolik policie vybrala na pokutách za tento přestupek, však policejní statistiky neuvádějí, protože to podle našich zkušeností neřeší.

Problém jsou i vteřiny

Průjezd oblastí kolon, kde není tři metry široký záchranný kordon vytvořen, je v důsledku neznalosti řidičů zdržen často o několik minut – shodují se na tom jak hasiči, tak záchranáři. Zvláště ti druzí však upozorňují, že každá prodleva může ohroženého člověka stát zdraví nebo i život. „Když přijedeme na místo ohrožení lidského života s pětiminutovým zpožděním, může to mít i fatální následky,“ potvrzuje ředitel záchranné služby Trans Hospital Bořek Bulíček. S jeho názorem souzní i mluvčí středočeské Zdravotnické záchranné služby Petra Effenbergerová: „Každé zbytečné prodlení může zmařit lidský život, třeba mozek vydrží bez kyslíku jen tři až pět minut!“ A i když podle ní dojede sanitka ještě včas a život dokáže zachránit, uzdravování i následná rekonvalescence pacienta trvají zbytečně mnohem déle.

Co v cizině?

V zahraničí platí pravidlo záchranné uličky také a na jeho dodržování jsou velmi citliví. Třeba v sousedním Rakousku se může pokuta neukázněnému

řidiči vyšplhat až na 2180 eur, v přepočtu 58.860 korun! Všichni tam toto pravidlo dodržují. „Na cestách v Německu nebo Rakousku se mi nestalo, že by záchrannou uličku nezačali tamní řidiči utvářet ještě před zastavením v koloně,“ dává zkušenost Bulíček. Při cestách k moři na tříproudové silnici ovšem nezapomínejte, že proti české praxi, kde vzniká průjezdní kordon vpravo, se ulička vytváří více vlevo – když si nejste jistí, řiďte se příkladem tamních řidičů.

Základní pravidla záchranné uličky

  • Uličku je třeba začít vytvářet ihned, jakmile se vozidlo dostane do kolony.
  • V Česku platí, že na dvouproudé komunikaci se obě řady vozidel rozestupují co nejblíže k okrajům vozovky, aby třímetrový průjezdný pás vznikl uprostřed. Stejně to je v Rakousku, Německu či ve Slovinsku.
  • Na tříproudé komunikaci v České republice se doprava řadí nejblíže k pravému okraji vozovky, automobily ve zbylých dvou pruzích pak zamíří co nejvíce doleva ke svodidlům dělicího pásu. Záchranná ulička tak vzniká vpravo.
  • V zahraničí je to obráceně! V Rakousku, Německu či ve Slovinsku se ke středovým svodidlům stahují jen auta z nejbližšího pásu, všechna ostatní vozidla ze zbývajících pásů pak doprava. Třímetrový koridor pro průjezd záchranářů se vytváří vlevo.

svetmotoru svetmotoru

Jak se správně řadit - Martin Farář, Besip

  • Už při příjezdu do místa kolony se řaďte co nejdříve za ostatní řidiče.
  • Zastavte tak, že vidíte na vozovku pod zadním nárazníkem auta před sebou.
  • Sledujte, do jaké strany uhýbají ostatní, a popojeďte ve stejném směru.
  • Můžete vjet na krajnici i mimo vozovku, a je-li to potřeba, se zvýšenou opatrností třeba i do křižovatky na červenou.
  • Při manévrování dávejte řidiči záchranného vozidla najevo, třeba blinkry, co budete dělat a kam mu uhnete.

Proč to máme jinak?

Z odlišného řazení doma a v cizině musí mít čeští řidiči těžkou hlavu. „Pokládáme náš způsob za logičtější, protože záchranný pás co nejvíce vpravo umožňuje snadnější vjezd a výjezd z vícepruhové komunikace,“ vysvětluje bez dalších podrobností české specifikum Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Tři otázky pro Bořka Bulíčka, ředitele záchranné služby Trans Hospital

Kolik času ztratíte kvůli včasnému nevytvoření uličky?

Od několika vteřin až po minuty – neukázněný řidič často dokáže zablokovat komunikaci tak, že se nehne ani kolo.

Vytvářejí Češi uličku už v okamžiku, kdy se vytvoří kolona, nebo až když slyší nebo vidí přijíždět záchranáře?

Troufnu si tvrdit, že uličku vytvářejí příliš pozdě, teprve když slyší houkání. Nedávno cestou ze Švýcarska jsem se v Německu dostal do čtyř kolon v délce od pěti km do 12 km a vždy řidiči automaticky vytvořili uličku hned, aniž by něco blikalo či houkalo.

Jak významně se zdržení z průjezdu kolonou může projevit na době dojezdu sanitky na místo zásahu?

Pokud se blondýna v BMW X5 před vámi rozhodne, že všichni řidiči před ní uhýbají proto, aby ona mohla dorazit včas ke kadeřníkovi, vyrazí před sanitkou vpřed a zablokuje kompletně průjezd. Než se pak cesta pro velkou sanitku uvolní, trvá někdy i pět minut.

Témata

Diskuse: Přidat názor

A co si přečíst zákon, autore?
T3
| 7. 7. 2016
Je neuvěřitelné, že polovina článku je věnována rozdílu mezi naší úpravou a okolními státy. Dokonce je tam i vyjádření nějakého pitomce z ministerstva, který to obhajuje, a při tom máme STEJNOU úpravu jako ostatní státy. Záchranný pruh se dělá VLEVO, stejně jako kdekoliv jinde v Evropě.

§ 41 odst. 8: ...je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu...
D1
Flajzi
| 7. 7. 2016
Jedná se o krajní nouzi. Stejně jako když zastavíš na zákazu zastavení, když chceš pustit sanitku před sebe.
chyba je na ministrestvu dopravy
JuckiCZ
| 4. 7. 2016
Já to z autoškoly vím a vždycky se tak řadím!
Jedinej problém je v tom, že pak na mě nadává každej * na kole, protože mě logicky nemůže objet z prava a ani ho nenapadne, že by mě předjel zleva, jak by se správně mělo. Je pravdou, že ostatní zleva nepředjede, ti stojí uprostřed a zprava mají tak 1,5 metru prostoru :-/.
Vždycky si připadám jak exot, protože opravdu takto stojím jedinej!
U nás na silnici je to opravdu tragédie...
D1
stréc od piva
| 4. 7. 2016
Může mi redakce poradit,kam mám uhnout např v 8km zůžení na D1 ve směru od Brna na Vyškov? 8KM pruh o šírce 2,5m,kde je omezená 80km/h...co mám dělat,když za mnou bliká sanitka a nemohu nic dělat?mám zrychlit nad povolených 80km/h (často se tam jede ale 50km/h) a problikávat auto přede mnou? nebo zastavit? prosím fundovanou radu.
chyba je na ministrestvu dopravy
ikoptak
| 4. 7. 2016
Ony ani ty cedule nejsou samospásné. Typická situace na rakouské dálnici vypadá takže sice je na exponovaných úsecích cedule každých pár km. Ale. Když se začne tvořit Stau tak 90% aut s rakouskou či německou značkou tvoří Rettunggasse automaticky a pak 80% aut s českou SPZ a takřka 100% s polskou najede tak aby viděli dopředu a samozřejmě nárazník na nárazník, defakto to ucpou s minimální možností manévrovat. Co jsem si tak všimnul tak když se dojedou tři auta s naší spz tak ještě vytořej jakési "schody" asi aby viděli dopředu všichni. Přitom význam té cedule rychle pochopila i moje sedmiletá dcera.

Na našich víceproudých silniciích to vapdá obdobně, zajedu ke kraji a kolikrát vidím v jednom zrcátku obě světla za mnou stojícího.

Na to bohužel už pomáhá jen ta represe ze strany policie. Bohužel tomuto se naši policajti nevěnují.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku