Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Continental UltraContact NXT
Continental UltraContact NXT
Continental UltraContact NXT
Continental UltraContact NXT
7
Fotogalerie

Jak udělat pneumatiky udržitelnější? Pracují na tom ti největší hráči

Marek Bednář

Certifikace FSC pro přírodní gumu a viskózu není to jediné, co se dá dělat na poli udržitelné výroby pneumatik. Největší světové značky už pneumatiky se značným podílem udržitelně získaných surovin nabízejí.

Automobil jako celek je velmi složitý stroj, a proto se někdy trochu zapomíná, že některé jeho součásti jsou složité samy o sobě. Třeba pneumatiky – ty jsou pro leckoho prostě to černé, co je obuté na kolech, a dále řeší jen cenu či v lepším případě vlastnosti gum na svém autě.

V posledních letech se pneumatiky dostávají pod drobnohled i z hlediska udržitelnosti, a to jak svými emisemi pevných částic, které vznikají při otěru pneumatik o asfalt, tak i při výrobě. Právě tam totiž může být celková ekologická stopa pneumatik docela velká.

Značka Pirelli oznámila, že do roku 2026 ponese všechna přírodní guma a viskóza, kterou používá, certifikaci FSC (Forest Stewardship Council). Tato certifikace udává, že nedochází k přeměně přirozeného lesa na nové plantáže, a že existující plantáže jsou obhospodařovávány s cílem zachovat biodiverzitu a prospět místním obyvatelům. Také zaručuje, že ve výsledném produktu – kterým ale nemusí být pneumatika, nýbrž jedna ze surovin pro její výrobu – nedošlo ke smíchání materiálu s certifikací s tím bez certifikace.

Video placeholder
Silničář, epizoda 13: Celoroční pneumatiky • Auto.cz

První masovější nasazení pneumatik Pirelli s certifikací FSC je v plánu u automobilky JLR, dříve Jaguar Land Rover. Ta před několika týdny oznámila takový plán s tím, že prvním autem, které z výroby dostane takovéto pirellky, bude Range Rover Electric. Postupně se však mají pneumatiky s certifikací dostat na všechna auta této firmy, což bude znamenat ročně přes čtvrt milionu kusů.

„Inovace v materiálech a spolehlivost parametrů udržitelnosti u našich produktů považujeme za nutnost. Certifikace FSC potvrzuje, že lesy jsou obhospodařovávány s cílem zachovat biodiverzitu a ekonomickým způsobem přispět místním pracovníkům a komunitám,“ nechal se slyšet Matteo Battaini, ředitel pro udržitelnost a novou mobilitu u Pirelli.

„Rozhodnutí JLR používat pneumatiky vyrobené s použitím gumy s certifikátem FSC napříč portfoliem je průlomový krok, který stanovuje novou laťku udržitelnosti v automobilovém průmyslu. Tato iniciativa nejen zvedne poptávku po odpovědně získané přírodní gumě, ale také bude mít pozitivní dopad na životní prostředí i komunity účastnící se její produkce,“ nešetřil superlativy Fabian Farkas z organizace FSC International.

Pirelli nicméně svou první pneumatiku se součástí přírodní gumy s certifikací FSC vyrobila v roce 2021. V tomto roce také tahle guma tvořila zhruba 15 % hmotnosti každé pneumatiky této značky, použité v šampionátu formule 1.

Také není jedinou značkou, která při výrobě svých pneumatik používá udržitelné suroviny. Michelin od loňského roku vyrábí pneumatiky s 45% podílem udržitelných materiálů, Continental zase nabízí pneumatiku UltraContact NXT s až 65% podílem udržitelných materiálů.

Michelin spolu s partnery pracuje na vývoji butadienu s biologickým původem, aby mohl vyrábět syntetickou gumu z bioetanolu místo ropy. Jiní výrobci zase získávají oxid křemičitý z popela vzniklého ze slupek rýže. Takto se totiž dá získat oxid křemičitý s nižší uhlíkovou stopou, než při jeho výrobě z písku.

Polyesterová vlákna se zase dají získat z recyklovaných PET lahví, pryskyřice vyrobené z ropy je možné nahradit pryskyřicemi s biologickým základem, ocelové kordy se dají vyrábět z recyklované oceli a tzv. uhlíkovou čerň (jemné, průmyslově vyrobené saze, které mj. dávají pneumatikám barvu a zlepšují jejich životnost) je možné recyklovat ze starých pneumatik.