Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Japonští pošťáci jsou věrní Hondě už přes 50 let

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doručovatelé pošty brázdí japonské silnice na hondách. Ověřená spolupráce funguje více než půl století, červení poslíčci jsou součástí kultury.

Cestou po Japonsku neexistuje šance přehlédnout červenou jednostopou hondu obloženou taškami. Ověšený Super Cub se nejčastěji proplétá uličkami se snahou dopravit náklad co nejlepší trasou na danou adresu. Už více než půl století se obrázek nemění, protože osvědčený model motocyklu používají místní pošťáci k rozvážení zásilek.

Národní doručovací podnik přes 50 let udržuje spolupráci s Hondou. Kořeny oboustranně prospěšné kooperace sahají do roku 1971, kdy vznikla speciální varianta oblíbeného motocyklu upraveného vstříc potřebám Japan Post Service. Obě společnosti respektují vzájemné potřeby, za kompletní servis pošta ctí rekordně dlouhou smlouvu o správě vozového parku.

Japonská pošta nabízí i předměty připomínající dlouholetou službu. Namísto dopisních známek je k dispozici typická zástěra řemeslníků ze staré školy za 6600 jenů (1169 Kč). Pracovní oděv předků přetrvává v tradičnějších odvětvích udržovaných věrnými jedinci. Druhou položkou je méně formální keramický hrnek na čaj za 1430 jenů (254 Kč), který bez rukojeti odolá velmi horkému obsahu. Oba předměty zdobí modro-bílá kombinace s nápisy Super Cub.

Poštovní edice jednomístných motorek nesly modelové označení Super Cub MD50, MD90 nebo 110MD v závislosti na velikosti motoru, zkratka „MD” značí speciální sérii „Mail Delivery” pro poštovní doručování. Výběr zajistilo ministerstvo pošt a telekomunikací v 60. letech, kdy Japonsko procházelo rychlou urbanizací a úředníci vyzvali dodavatele, aby navrhli dopravní prostředky platné výhradně pro kurýry balíků či dopisů. Honda v roce 1967 předložila upravený Super Cub a výběrové řízení vyhrála.

Následovala výroba exkluzivních provedení MD, od roku 1971 se konkrétní specifikace vyznačovaly malým nosičem nad předním kolem, kam bylo snadné zavěsit náklad. Výsledkem čelního nosiče bylo posunutí kulatého světlometu na úroveň řídítek čili nad umístění z běžných verzí motorky. Lépe vybavené konfigurace listonoše rozmazlovaly vyhřívanými rukojeťmi pro nasazení v chladnějších oblastech. Největší rozdíl byl v kolech, běžné tovární série jezdily na sedmnáctipalcových kolech, kdežto MD byly volitelně osazeny o tři palce menšími ráfky s drátěným výpletem, aby se snížil poloměr otáčení v úzkých ulicích přelidněných prefektur.

Všechny nasmlouvané stroje byly lakovány jasně červenou barvou japonské pošty. Běžná populace měla přístup k firemním motocyklům pouze přes sekundární trh, vznikly dokonce úzce zaměřené obchody nabízející výhradně ojeté poštovní exempláře.

Od roku 1958 Honda dodala asi 100 milionů kusů a neustále vyrábí další modernizované verze. Super Cub je přirozené synonymum japonské kultury stejně jako pracovní zástěra kolem pasu anebo keramický šálek na čaj.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme