JD POWER 2004 Německo (1.díl): úplné pořadí modelů

Ke zdrojům informací, které byste měli mít k dispozici při koupi nového nebo ojetého auta patří indexy spokojenosti prvních majitelů aut. Po britském žebříčku zveřejňujeme nyní také kompletní výsledky studie J.D. Power 2004 v Německu.
Jak vznikl žebříček J.D. Power?
Jde o hodnocení 2483 zákazníků, kteří koupili nový automobil v období od počátku roku 2001 do konce roku 2002 a jezdí s ním určitou dobu. Do výzkumu bylo zařazeno celkem 204 modelů vozů 34 značek. Pokud bylo sebráno méně než 50 dotazníků k jednomu modelu, nebyl zařazen do celkového hodnocení, protože jednotlivci by mohli celkový výsledek daného modelu znehodnotit. Podobné pravidlo platí pro vyhodnocení výrobců, kdy bylo třeba získat alespoň 100 dotazníků od majitelů vozů každé značky. Celkem bylo letos vyhodnoceno 119 modelů. Každý respondent vyplňuje dotazník s několika desítkami otázek, které směřují do různých oblastí provozování automobilu sahající od počtu závad, nedostatků, kvality servisních služeb až po provozní náklady.
Co je to spokojenost podle J.D.Power?
Spokojenost zákazníků podle J.D. Power má velmi přesně definovanou strukturu. Celkový výsledek hodnocení spokojenosti zákazníka s automobilem je sestaven ze čtyř sledovaných skupin. Největší podíl 30 % na výsledku má známka za kvalitu a spolehlivost automobilu (ve Velké Britanii je to 41 %). Hodnocení vlastností automobilu jako jízdní výkony, design, pohodlí, výbava má 25% (v Británii 26%) podíl na celkovém hodnocení. Náklady zohledňují výsledek podílem 23 % (v Británii 18 %) a zahrnují spotřebu paliva, pojištění a náklady na údržbu a opravy. Spokojenost se službami dealera tvoří nejmenší 22% (v Británii 16%) podíl výsledné známky.
Toto složené hodnocení automobilů individuálně oslovenými zákazníky je tou hlavní odlišností od řady dalších žebříčků. Na začátku roku jsme zveřejnili žebříčky TÜV, které však hovoří pouze o závadách vozů, které přijíždí na technické kontroly v Německu.
Nejvyšší hodnocení je vyjádřeno údajem 100 % (resp. 1000 bodů), nejhorší 0 % (resp. 0 bodů).
Jak to letos dopadlo?
Evropští výrobci mají stále v žebříčcích tohoto typu velké problémy. To platí zejména v nejprodávanějších třídách (nižší střední, malé vozy), kde je dominance japonských automobilek výrazná. Mezi nejspokojenější uživatele patří podle německého žebříčku J.D.Power majitelé Toyoty Corolla, Toyoty Avensis a Hondy Jazz. Převaha Japonců je vidět i v kategorii SUV, kde je prvním Evropanem BMW X5 na 43. místě. Před ním jsou například Toyota RAV4, Subaru Forester nebo Nissan X-Trail.
Posledním čtyřhvězdičkovým automobilem je Škoda Fabia (80,1%), starší a větší Octavia se nachází na 56. místě se 79,2% hodnocením a třemi hvězdami. Oba modely si meziročně polepšily, což však platí i o celkovém průměru spokojenosti zákazníků. Od roku 2002, kdy byl výzkum spokojenosti J.D. Power proveden v Německu poprvé, vzrostl celkový průměrný index ze 76,7 % na 78,6 %.
V dalších dnech se budeme podrobněji věnovat výsledkům v některých třídách a celkovému hodnocení značek.
Podrobné výsledky britského průzkumu spokojenosti zákazníků s jejich automobily najdete v našem starším článku.
Podrobné výsledky TÜV Autoreport 2004 naleznete zde.
JD POWER Spokojenost německých zákazníků s automobily 2004 | |||
poř. | Model | CSI 2004[%] (2003) | Hodnocení |
1. | Toyota Corolla | 85,9 (85,2) | ***** |
2. | Toyota Avensis | 84,7 (84,6) | ***** |
3. | Honda Jazz | 83,7 (–) | ***** |
4. | Toyota RAV4 | 83,6 (82,6) | ***** |
5. | Mitsubishi Galant | 83,4 (82,0) | ***** |
5. | Peugeot 607 | 83,4 (–) | ***** |
7. | Toyota Yaris | 83,1 (84,6) | ***** |
8. | Mazda 626 | 82,5 (82,7) | **** |
8. | Saab 9-3 | 82,5 (–) | **** |
10. | Mitsubishi Carisma | 81,9 (81,9) | **** |
11. | BMW 7 | 81,6 (82,0) | **** |
12. | Subaru Forester | 81,5 (–) | **** |
12. | Mazda Demio | 81,5 (80,4) | **** |
12. | Mazda 323 | 81,5 (82,1) | **** |
12. | Honda Accord | 81,5 (82,3) | **** |
16. | BMW 5 | 81,4 (81,4) | **** |
17. | Mitsubishi Space Star | 81,3 (80,3) | **** |
18. | Porsche 911 | 81,2 (81,2) | **** |
18. | Mitsubishi Colt | 81,2 (78,5) | **** |
20. | Volvo S60 | 81,1 (–) | **** |
21. | Nissan X-Trail | 81,0 (–) | **** |
21. | Mazda Premacy | 81,0 (79,2) | **** |
23. | Hyundai Elantra | 80,9 (–) | **** |
24. | Mercedes S | 80,7 (77,5) | **** |
25. | Mercedes E | 80,6 (82,2) | **** |
25. | BMW 3 | 80,6 (80,9) | **** |
27. | Suzuki Liana | 80,5 (–) | **** |
27. | Seat Toledo | 80,5 (80,8) | **** |
27. | BMW Z3 | 80,5 (80,1) | **** |
30. | Volvo V 70 | 80,4 (78,6) | **** |
30. | Audi A4 | 80,4 (80,2) | **** |
32. | Opel Vectra | 80,3 (77,9) | **** |
32. | Honda CR-V | 80,3 (80,3) | **** |
32. | Honda Civic | 80,3 (80,2) | **** |
32. | Mercedes CLK | 80,3 (78,8) | **** |
36. | Nissan Almera | Tino 80,2 (79,3) | **** |
36. | Volvo S80 | 80,2 (–) | **** |
36. | Peugeot 406 | 80,2 (79,5) | **** |
39. | VW Bora | 80,1 (77,7) | **** |
39. | Opel Astra | 80,1 (78,3) | **** |
39. | Škoda Fabia | 80,1 (79,8) | **** |
42. | Mercedes C | 80,0 (80,1) | *** |
43. | BMW X5 | 79,9 (–) | *** |
43. | Hyundai Matrix | 79,9 (–) | *** |
43. | Nissan Almera | 79,9 (80,9) | *** |
46. | Nissan Primera | 79,8 (81,6) | *** |
47. | Audi A2 | 79,7 (80,6) | *** |
48. | Audi A3 | 79,6 (78,4) | *** |
49. | Suzuki Ignis | 79,5 (–) | *** |
50. | Renault Laguna | 79,4 (80,7) | *** |
50. | Citroën C5 | 79,4 (80) | *** |
50. | Mazda MPV | 79,4 (–) | *** |
53. | Renault Mégane | 79,3 (80,6) | *** |
53. | Ford Focus | 79,3 (80,1) | *** |
53. | Nissan Micra | 79,3 (79,6) | *** |
56. | Renault Twingo | 79,2 (78,2) | *** |
56. | Opel Omega | 79,2 (80,2) | *** |
56. | Audi A6 | 79,2 (80,1) | *** |
56. | Audi TT | 79,2 (78,1) | *** |
56. | Škoda Octavia | 79,2 (78,5) | *** |
61. | Mazda MX-5 | 79,1 (78,9) | *** |
62. | Ford Fiesta | 79,0 (77,9) | *** |
62. | Ford Mondeo | 79,0 (79,6) | *** |
64. | Opel Corsa | 78,9 (76,4) | *** |
64. | Peugeot 307 | 78,9 (–) | *** |
64. | Volvo S 40/V40 | 78,9 (76,0) | *** |
67. | Kia Shuma | 78,6 (75,8) | *** |
67. | Seat Leon | 78,6 (77,3) | *** |
69. | Citroën Xsara | 78,5 (80,3) | *** |
69. | Hyundai Santa Fe | 78,5 (–) | *** |
69. | Mercedes A | 78,5 (79,1) | *** |
69. | Renault Clio | 78,5 (79,2) | *** |
73. | Suzuki Wagon R+ | 78,4 (77,7) | *** |
73. | Kia Rio | 78,4 (–) | *** |
75. | Seat Cordoba | 78,3 (76,0) | *** |
76. | Citroën Saxo | 77,7 (77,6) | *** |
77. | VW Golf | 77,6 (74,2) | *** |
77. | Mercedes SLK | 77,6 (79,8) | *** |
79. | Fiat Stilo | 77,3 (–) | *** |
80. | Seat Ibiza | 77,1 (75,4) | *** |
80. | Renault Scénic | 77,1 (79,7) | *** |
82. | Peugeot 306 | 77,0 (77,8) | ** |
83. | Opel Agila | 76,9 (74,9) | ** |
84. | VW Passat | 76,8 (77,3) | ** |
84. | Hyundai Atos | 76,8 (75,4) | ** |
86. | Mitsubishi Pajero | 6,7 (76,3) | ** |
87. | Opel Zafira | 76,6 (77,4) | ** |
88. | Hyundai Trajet | 76,5 (–) | ** |
88. | Citroën Xsara Picasso | 76,5 (78,7) | ** |
90. | Peugeot 106 | 76,4 (79,5) | ** |
91. | VW New Beetle | 76,3 (73,9) | ** |
92. | Fiat Punto | 76,2 (76,0) | ** |
93. | Hyundai Accent | 76,1 (77,2) | ** |
94. | Rover 75/MG ZT | 75,9 (76,4) | ** |
94. | Renault Espace/Grand Espace | 75,9 (76,2) | ** |
94. | Renault Kangoo | 75,9 (75,3) | ** |
94. | Smart City-Coupé/-Cabrio | 75,9 (71,8) | ** |
98. | VW Lupo | 75,7 (76,1) | ** |
99. | Seat Alhambra | 75,5 (74,8) | ** |
100. | Mini | 75,4 (–) | ** |
101. | VW Polo | 75,0 (76,9) | ** |
102. | Peugeot 206 | 4,9 (75,7) | ** |
102. | Ford Ka | 74,9 (73,8) | ** |
102. | Seat Arosa | 74,9 (73,9) | ** |
102. | Alfa 147 | 74,9 (–) | ** |
106. | Ford Galaxy | 74,7 (75,0) | ** |
106. | Alfa 156 | 74,7 (76,2) | * |
108. | Mercedes Vaneo | 73,9 (–) | * |
109. | VW Sharan | 73,7 (75,5) | * |
110. | Kia Carnival | 73,6 (71,1) | * |
110. | Fiat Multipla | 73,6 (72,9) | * |
110. | Citroën Berlingo | 73,6 (71,4) | * |
113. | Fiat Doblò | 73,2 (–) | * |
114. | Chrysler PT Cruiser | 73,1 (74,5) | * |
115. | Fiat Brava | 72,9 (74,3) | * |
116. | Mercedes M | 72,6 (75,4) | * |
117. | Chrysler Voyager/Grand Voy. | 72,0 (69,5) | * |
118. | Fiat Seicento | 71,8 (74,2) | * |
119. | Mercedes V | 67,9 (68,6) | * |
Obsah právě vycházejícího čísla magazínu Auto motor a sport najdete zde: www.automotorasport.cz.