Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler, Dodge a Jeep: Budoucnost v náruči Fiatu (plán do roku 2014)

Diskuze (136)
Chrysler Group LLC zveřejnil včera zprávu popisující budoucnost trojice amerických značek. V jejich nabídce nezůstane téměř kámen na kameni, 56 % koncernových modelů bude mít v roce 2014 podvozkovou platformu od Fiatu.

Všem novým produktům bude společných několik základních vlastností. Budou úspornější díky nižší hmotnosti, lepší aerodynamice a použití modernější techniky, budou sdílet platformy i jednotlivé díly s vozy Fiat Group Automobile a při jejich vývoji se uplatní know-how vitruálního vývoje, který Fiat používá u svých modelů. Kompletně se změní také používaná elektronika. Ta stávající se přestane používat do roku 2013 a nahradí ji elektroinstalace od Fiatu, pro velké modely pak bude vyvinuta kompletně nová vlastní.

Současné portfolio 21 modelů na 11 podvozkových platformách, které operují ve čtyřech segmentech, se během sedmi let přemění na 21 modelů stojících na čtyřech různých platformách a pokrývajících šest segmentů. Vzhledem k tomu, že podvozková platforma tvoří zhruba 30 % nákladů na výrobu automobilu, přinese tento krok značnou racionalizaci a s tím i výrazné úspory.

Základem nabídky budou tři modely segmentu malých aut, ve kterém v současné době Dodge ani Chrysler nepůsobí. Do pěti let se tak na americkém trhu objeví Fiat 500 a další dva vozy využívající jiné platformy Fiatu (s největší pravděpodobností tedy z řady Punto), jedním z nich by měl být konkurent Mini nesoucí znak Dodge. Americké kompakty s italskou technikou se začnou prodávat v roce 2013 a jejich výrobu bude zajišťovat Fiat. Samotný Fiat 500 přijde v roce 2010, následovaný 500 Cabrio o rok později a v roce 2012 modelovou řadu završí Abarth 500.

Nejradikálnější budou změny ve střední a vyšší střední třídě. Ze současného souboru 12 modelů nejbližších pět let přežije jen Jeep Wrangler. Chrysler PT Cruiser zmizí v roce 2010 bez náhrady a pro další modelové řady se chystá celkem 8 nástupců využívající jediné podvozkové platformy.

Jako první projde úpravou už v příštím roce dvojice malých Jeepů Compass a Patriot a Chrysler Sebring. Jejich úplně noví nástupci na podvozkové platformě Fiatu se objeví v roce 2013, modely Jeep Compass a Patriot ale budou sloučeny do jedné řady. V roce 2013 také přijde nové menší SUV pod značkou Jeep, zatímco pro Cherokee (Liberty) se připravuje zatím jen facelift. U Chrysleru se souběžně s tím chystá na rok 2012 nová kompaktní modelová řada s karoserií sedan, která bude mít opět platformu od Fiatu.

Největší změny z trojice amerických značek čekají Dodge. Malý crossover Caliber bude od roku 2012 nahrazen sportovnějším sedanem. Sedan střední třídy Avenger a příbuzný crossover Journey projdou v roce 2011 modernizací, SUV Nitro pak o rok později. Další budoucnost Dodge Nitro i legendárního Viperu je ale zatím nejistá.

Relativně nejmenších změn se dočkají velké modely. Trojici Chrysler 300C/Dodge Charger/Dodge Challenger nahradí přímí následovníci na nové podvozkové platformě vyvinuté Chryslerem. Nástupce Chrysleru 300C a Dodge Challenger můžeme očekávat už v roce 2010, kupé Challenger zatím projde v roce 2011 faceliftem a novou generaci je možné čekat až po roce 2014.

Prakticky to samé čeká Chrysler Town & Country/Dodge Grand Caravan. Facelift amerických MPV se objeví už v příštím roce a zanedlouho bychom se mohli dočkat také evropských verzí se znakem Fiat nebo Lancia, zcela nová generace přijde v roce 2014.

Naopak velké Jeepy Grand Cherokee a Commander se brzy dočkají nástupců. Je ovšem nutné zdůraznit, že nová generace Grand Cherokee již měla oficiální premiéru v dubnu v New Yorku, do prodeje se dostane ale až po novém roce.

Velké pickupy Dodge Ram pak budou vyčleněny jako samostatná značka Ram Trucks a její nabídka bude procházet postupným vylepšováním. Postupně se do nabídky také zapojí užitkové vozy Fiat a Iveco.

Tak jako dojde k propojení modelového portfolia obou koncernů, plánuje se i efektivní splynutí motorářské techniky. Konkrétně tak americké značky dostanou malé čtyřválce a ventilový rozvod MultiAir, turbodiesely MultiJet, motor 1,8 DI Turbo a připravovanou dvouspojkovou převodovku od FPT. Výměnou za to Fiat dostane velké čtyřválce, hybridní pohon a nový šestiválec Pentastar (3,6 V6) doplněný MultiAirem.

V následujících pěti letech má u Chrysler Group LLC klesnout podíl šestiválcových motorů z 54 na 37 %. Čtyřválce dosáhnou stejného významu (38 %), podíl vznětových motorů vzroste z 9 na 14 % a osmiválce budou tvořit zbývajících 11 % prodejů.

Ve stejném období je plánovaný nárůst prodejů amerických značek z 1,3 na 2,8 milionu aut ročně.

Diskuze (136)
Avatar - Barrichello
6. 11. 2009 09:30
Re: .... ať už udělá Fiat cokoliv....
nadra německých žen, to byl ftip roku. Bravo - němky sou opravdu krasavice, větší nepohledáš :o)))
A každá druhá má 10ky :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
6. 11. 2009 09:28
Re: U.S.F.
Tak tak.
Navíc ten sprinter tam byl fak úspěšný, stačí se podívat proč asi.
Srovnejte si Sprinter a Fordy řady E :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
6. 11. 2009 09:26
Re: dnes je to ťažké
No tak vidíte. :-)
6. 11. 2009 08:22
Re: .... ať už udělá Fiat cokoliv....
Jo, je to drzek, kombinovanej s platinovým kovbojem. Strniště, bejčí šíje :-! Že si tady z něj švorcáci dělaj srandu jen ukazuje na jejich ubohost :-!
6. 11. 2009 08:08
Re: .... ať už udělá Fiat cokoliv....
Aha, tak to je ten správnej "drzek", pro kterého se v Krautlandii vyrábí ta prémiová auta? Tak to jo, už tomu rozumím :yes:
>:D >:D >:D