Jeep Gladiator: Slavný výrobce teréňáků se vrací mezi pick-upy
Jeep v Los Angeles představil dlouho očekávaný pick-up Gladiator. Nemusíme ho Američanům závidět, dostane se i do Evropy.
Jeep vyráběl pick-upy v období 1947-1992 v pěti základních generacích včetně trambusového typu FC (Forward Control). Série J se v letech 1963-1972 jmenovala Gladiator, taktéž koncept z roku 2005. Označení tak není nové, vrací se.
Po několika studiích a mnoha slibech v posledních patnácti letech jsme se konečně dočkali. Gladiator s kódem JT vychází z nové generace Wrangleru JL, konkrétně z dlouhé verze Unlimited se dvěma páry dveří. Logicky má tedy stejnou příď s typickou maskou a kulatými světly, hliníkové panely karoserie, ale rovněž klasický rám. Ten měří sám o sobě 5181 mm, tedy o 787 mm více než u Wrangleru Unlimited. V USA je přesto Gladiator řazen mezi „mid-size trucks“. Vzhledem k tamním poměrům je to však pochopitelné. Rozvor se natáhl o 492 mm na 3480 mm. Ložná plocha má vždy délku 1254 mm.
Pod kapotou najdeme zatím známý zážehový vidlicový šestiválec Pentastar s 213 kW (289 k) a 352 N.m. Standardně je spárován se šestistupňovou přímo řazenou skříní, za příplatek s osmistupňovým automatem. Točivý moment se přenáší standardně na obě nápravy, Jeep používá dva systémy: Command-Trac a Rock-Trac. Pro Evropu stále důležitý turbodiesel V6 třílitrového objemu přijde v roce 2020. Poskytuje 194 kW (264 k) a 599 N.m a prodávat se bude pouze s automatem.
Podvozek s nápravami Dana 44 má elektronicky nastavitelné stabilizátory, které se zvednou a umožní tak lepší průchodnost terénem. Zadní pětiprvkové závěsy se od Wrangleru liší, skládají se ze spodních a horních podélných ramen a jednoho příčného. Ani přední a zadní uzávěrky Tru-lock nejsou nechanické, používají se samosvorné diferenciály, až tři v závislosti na verzi.
Gladiator bude k mání ve čtyřech výbavách: Sport, Sport S, Overland a Rubicon. Do nejtěžších podmínek je určena ta poslední. Samozřejmě má napříč verzemi komplexně zesílený podvozek, větší brzdy i kola, aby uvezl až 725 kg nákladu pod zatahovací roletou a utáhl přívěs o hmotnosti 3470 kg. Rubicon dostal navíc ještě zpevněnou karoserii, tlumiče Fox a disponuje světlostí více než 28 cm, ta na terénní hrátky určitě postačí. Má také off-roadové pneumatiky Falken s průměrem 33 palců a za příplatek ocelové nárazníky.
Stejně jako Wrangler i on bude k mání s pevnou střechou, ale i s kovovou, případně plátěnou odnímatelnou. Dveře jdou snadno odmontovat a čelní sklo lze sklopit, zůstanou pouze střešní rámy... Také zadní sklo s výjimkou látkové střechy jde stáhnout. Elektricky ovládané víko korby má tři polohy, náklad lze rozdělit do přihrádek. Nějaká zavazadla se vejdou i do kabiny, když se začne kouzlit se zadními sedačkami. Ty přední mohou být vyhřívané, samozřejmě kromě látky se na čalounění používá také kůže. Interiér plný odkládacích prostorů je rovněž shodný s Wranglerem, motory se startují výhradně tlačítkem.
Samozřejmostí jsou více než osmdesátka bezpečnostních a asistenčních systémů, infotainmenty Uconnect s obrazovkami dvou různých velikostí a podpora mobilů včetně USB zdířek. Gladiator může být vybaven kamerami, má také „kouzelné“ tlačítko Offroad +, které pomůže při jízdě pískem či po kamení. Rezerva se nachází vzadu pod vozem. Auta lze dále zušlechtit továrními díly od Moparu.
Gladiator se začne sériově vyrábět v továrně v Toledu na počátku příštího roku. Do showroomů dorazí nejdříve ve druhé polovině sezóny 2019.