Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Diesel – Americký duch, italské srdce

Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla 21. 1. 2015
35
151
Zobrazit náhledy (35)
Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee
Může spojení italského turbodieselu a poctivého amerického SUV fungovat? Když k tomu přidáte německou převodovku, tak ano.

Co se stane, když jedno z ikonických amerických vozidel, SUV Jeep Grand Cherokee, dostane italský naftový motor a informační systém či německou převodovku? Dokáže tím zbořit mýty a sebrat zákazníky evropským výrobcům?

Ve skutečnosti měl Grand Cherokee pod kapotou diesel od VM Motori již ve své první generaci z devadesátých let a rovněž velmi oblíbený menší model Cherokee mohl tankovat z černé pistole do nádrže, která dodávala palivo do motoru z Itálie či Francie, ačkoliv k oběma se zážehový motor hodil lépe.

Nejnovější varianta největšího Jeepu prošla před rokem faceliftem, který přinesl zajímavější světlomety, některé nové detaily, lepší informační systém a hlavně osmistupňovou automatickou převodovku ZF 8HP70 pro všechny verze, která v případě dieselu nahradila obstarožní pětikvalt z dílen Mercedes-Benzu. Naftový agregát od VM Motori posílil o deset koní na 250 k (184 kW) a točivý moment narostl na 570 N.m, což je o 20 newtonmetrů více, než dříve.

suv jeep testy suv jeep testy
 

Z vnějšího vzhledu vozu Grand Cherokee čiší majestátnost a síla, zároveň je to ale elegantní a ne vulgárně působící automobil, což se nedá říci o všech vozech dané třídy. Nepřitahuje prvoplánově pohledy, v černé barvě je snad až nenápadný, ale i oko estéta by v něm mohlo najít zalíbení.

Sedadla svým velkorysým dimenzováním připomínají spíše křesla pro časté návštěvníky McDonald´s. V interiéru je nová celá přístrojová kaplička, která nyní dostala multifunkční barevný displej mezi budíky. Jiný je také volant, středová konzole nebo volič převodovky. Uprostřed přístrojové desky se skví multifunkční dotykový displej, který je převzatý z Maserati Ghibli. Jak velí dnešní móda, jsou věci, které neuděláte jinak než přes tento systém dotykem prstu. Ovšem trefte se za jízdy do ikonky na displeji, když chcete kupříkladu vypnout vyhřívání sedadel. Vyžaduje to více soustředění, což odvádí řidičovu pozornost. Volič převodovky je nyní řešen joystickem na rozdíl od původní mechanické páky.

Palubní deska na pohled působí velmi sympaticky a draze, na vrchu je dokonce obšita kůží, zatímco volant je z půlky dřevěný. Při bližším zkoumání však objevíte laciné plasty se sklonem k vrzání a celkově ve srovnání s konkurenty chatrnější stavbu vnitřku i ledabylejší dílenské slícování.

Jenže ono se není čemu divit, vždyť za tohle maximálně vybavené auto s moderním pohonným ústrojím dáte 1,6 milionu korun, zatímco evropská konkurence by s podobnými serepetičkami vyšla na o poznání více peněz. Někde se holt cena projevit musí.

Co se týče místa v interiéru, není asi překvapením, že si člověk opravdu nemá na co stěžovat. Obrovský zavazadelník, mnoho místa vpředu i vzadu, tady není o čem.

suv jeep testy suv jeep testy
 

Motor a převodovka – Posun vpřed

Fanoušci amerických automobilů vám jasně řeknou, že pod kapotu i tohoto vozu patří atmosférický osmiválec. My vám to rozmlouvat nebudeme, takový motor opravdu skvěle padne k charakteru auta, jenže evropský zákazník většinou neskousne patnáctilitrovou průměrnou spotřebu. Právě pro něj je tu v nabídce již mnoho let šestiválcový turbodiesel, dříve z produkce Mercedes-Benzu, nyní od italské motorárny VM Motori.

Jak už jsme psali, jednotka známá třeba i z modelů Maserati v rámci faceliftu posílila na 184 kW a je nyní spojena s osmistupňovým automatem ZF. Z hlediska běžného používání by mohlo vadit, že nový volič převodovky nemá ideálně definované polohy, pokud se tedy někde otáčíte a z „D“ potřebujete zařadit zpátečku, musíte to udělat velmi jemně a s citem, jinak nechtěně přeskočíte až na parkovací polohu.

V ostatních ohledech ale přináší nová skříň téměř samá pozitiva. Snižuje spotřebu, výrazně pomáhá jemnosti a rychlosti řazení a s motorem si celkem rozumí. Těžko čekat, že bude software převodovky podobně kvalitní jako v případě BMW, kde osmikvalt funguje vůbec nejlépe, i tak ale automat správně využívá charakter motoru a řadí poměrně inteligentně. Snad jenom rychlá změna zatížení mu dává zabrat, s náhlou potřebou zrychlit si chvíli neví rady. Milé však je, že na manuální povely třeba tlačítky pod volantem reaguje hbitě.

Nejprodávanější luxusní SUV na českém trhu - technické srovnání a základní ceny
ModelBMW X5Jeep Grand CherokeeMercedes-Benz MLVolkswagen Touareg
MotorxDrive30d3.0 MultiJet350 Bluetec3.0 TDI
Emisní normaEuro 6Euro 5Euro 6Euro 6
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]2993298729872967
Válce/ventily6.46.46.46.4
Největší výkon [kW/min]190/4000184/4000190/3600193/3800-4400
Točivý moment [N.m/min]560/1500-3000570/2000620/1600-2400580/1750-2500
Převodovka8A8A7A8A
Maximální rychlost [km/h]230202224225
Zrychlení 0-100 km/h [s]6.98.27.47.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5.97.56.86.6
Cena [Kč]1.608.0001.390.5001.556.0601.403.900

suv jeep testy suv jeep testy
 

Naftová jednotka se musí poprat se cvalíkem, který váží téměř 2,5 tuny, zvládá to však docela dobře, určitě se nedá říci, že by se jednalo o pomalé auto. Jednotka je naladěna spíše na zátah z nižších otáček, čemuž se přizpůsobuje i převodovka. Motor je solidně utlumený, ozývá se pouze hutným hukotem. Vysoké otáčky nemá v lásce, nemá cenu ho tam hnát i z toho důvodu, že mu brzy dochází dech. Jedná se spíše o tahouna než sprintera.

Pokud čekáte, že s naftovým Jeepem budete jezdit pod deset litrů na sto kilometrů, pak máte pravdu, ale jen pokud vaše trasy vedou mimo město, kde to umí i pod devět. Ve městě jsme ale naměřili 11 l na 100 km a celkově jsme v testu jezdili za 10,5 litru na 100 km. Při dálničních 130 km/h motor točí jen lehce přes 2000 otáček a spotřebuje při tom okolo 9 litrů nafty každých sto kilometrů.

Více off než on road

Jeep Grand Cherokee je v duchu značky slušně vybaven i pro jízdu v terénu. Jeho světlá výška se může měnit díky vzduchovému odpružení a systém pohonu všech kol Quadra-Drive II dokáže distribuovat točivý moment mezi nápravy dle potřeby, přičemž mu nechybí ani závěr diferenciálu zadní nápravy. Auto má navíc také nastavení jízdních režimů podle povrchu. K dispozici jsou ještě další dva systémy pohonu 4x4, které se objevují v závislosti na výbavovém stupni a motoru.

Mimo silnici toho zvládne Grand Cherokee docela dost, většina zákazníků jej však bude používat spíše jako silniční stroj, mnozí za něj dost možná zapřáhnou i přívěs, který může mít hmotnost až 3356 kg. Nechybí stabilizační systém, jež umí náklad za vozem zkrotit, takže k tahání vleků má Grand Cherokee jenom ty nejlepší předpoklady.

Podvozek pracuje i na nerovnostech příjemně tiše, velké a střední výmoly pak automobil zvládá s přehledem. Překvapivě problematické jsou však malé příčné spáry či vlnky. Ve výsledku to znamená, že chování vozu je trochu nervózní i přes použité vzduchové odpružení a jisté se rovněž nazvat nedá.

suv jeep testy suv jeep testy
 

Pokud od Jeepu čekáte silniční chování BMW X5, není tomu tak. Při pokusu o ostřejší tempo v zatáčkách protestuje snad celé auto a nedotáčivost přichází poměrně brzy, takže pokud častěji jezdíte po úzkých klikatých okreskách, smiřte se s tím, že budete muset (i chtít) výrazně zvolnit tempo.

Při běžných jízdách nepotěší, že se volant jenom velmi neochotně vrací do středové polohy, což vadí zejména při manévrování v nižších rychlostech. Po vykroužení oblouku tak musíte točit zase zpět ke středové poloze. Celkově budou jízdní vlastnosti vozu vyhovovat hlavně klidnějším povahám, kterým by se mohl líbit pocit za volantem Grand Cherokeeho. Připadáte si totiž chráněni, izolováni od zbytku světa a tak nějak nad věcí.

Závěr

Jeep Grand Cherokee je i ve verzi šité Evropě na míru stále velmi individualistickým strojem, který rozhodně není pro každého. Evropští konkurenti jsou sofistikovanější, lépe jezdí na silnici a často mají i o chloupek lepší pohonné ústrojí, byť v tomto se jim současná verze amerického vozu velmi přiblížila.

Na druhou stranu, Grand Cherokee se nám v mnoha ohledech líbí – dobře vypadá, je naditý výbavou, nezalekne se ani těžšího terénu kde funguje velmi slušně a navíc je za velmi zajímavou cenu. Hádáme, že jich bude i na starém kontinentu jezdit čím dál více, a to zcela po právu.

suv jeep testy suv jeep testy
 

Nejlevnější verze modelu1.221.500 Kč (3.0 V6 Diesel Laredo/141 kW)
Základ s testovaným motorem1.390.500 Kč (3.0 V6 Diesel Limited/184 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.648.400 Kč (3.0 V6 Diesel Overland/184 kW)

Plusy

  • Příznivá pořizovací cena
  • Bohatá základní výbava
  • Osmistupňová převodovka
  • Prostorný interiér
  • Schopnosti mimo silnici
  • Moderní informační systém

Minusy

  • Horší dílenské zpracování interiéru
  • Obtížnější manipulace s voličem převodovky
  • Pomalé vystřeďování volantu

Foto: Jiří Pekárek

Témata
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Diesel
Cena základní sestavy 1 390 500 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, duální klimatizace s filtrací vzduchu, světelné čidlo, automatické tlumení zpětného zrcátka řidiče s mikrofonem, bixenonové světlomety, elektrické ovládání zádi, volantu, sedadel a bočních oken, ESP, Hill Descent Control, Hill Start Assist, bezklíčové odemykání a startování, kožené čalounění Premium Napa, parkovací čidla vpředu a vzadu, parkovací kamera, plnohodnotná rezerva, vzduchový výškově nastavitelný podvozek, dotyková obrazovka LCD, navigační systém, tempomat, Trailer Sway Control - systém stabilizace přívěsu, ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant a sedadla vzadu, litá 20” kola. Kč
Cena testované sestavy 1 648 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+21.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 570 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.5 / 7.5
Emise CO2: 198
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 782 / 1554
Objem nádrže (l): 94
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2447 / 502
Rozměr pneu: 265/50 R 20
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Diesel
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4875
b) šířka (mm): 1943
c) výška (mm): 1792
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1634
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Kdo nechce HEMI ani diesel
| 3. 2. 2015
Pentastar je v pohode, mam ho v GC ale na europu si to vezme trochu viac nez je zvykom. Dlhšie trasy sa dajú v pohode urobiť v priemere za 10/100, v meste a pri ultra krátkych presunoch spapká okolo 16 litríkov. Motoricky je porovnateľný s dízlom, možno pri pružnom zrýchlení môže byť mierna výhoda na strane nafty. Náklady na prevádzku sú však určite nižšie pri V6. Osobne som spokojný a to som mal aj predfacelftovú verziu s V8. ZF prevodovka prebrala šesťválec k životu, keďže predtým bol potenciál motora doslova zabitý 5 stupňovou a pomerne letargicky reagujúcou prevodovkou.
Avatar - ladsla
Áda je zase tady
| 24. 1. 2015
bubnokotouč kombinuje výhody obou řešení, ruční brzda se nemusí chladit ale nemeěla by být znečištěná = buden vyhovuje nejvíc. provozní brzda naopak potřebuje primárně chladit a mít vyšší účinnost = kotouč je ok. Oba systémy jsou oddělené, což je rozumné pro případnou poruchu. Servisně je taky lepší to mít oddělené.
Co jsem tak zaznamenal, oddělená ruční brzda jen v rámci kotouče ať už v jednom brzdiči nebo formou 2 brzdičů znamenala vždy jen komplikace z hlediska servisu a dlouhodobé spolehlivosti - ruční brzdy, ne provozní samozřejmě..
Avatar - ladsla
Materiály
| 23. 1. 2015
motory 2,5 byly náchylné k praskání hlav, pokud člověk nečekal až se agregát rovnoměrně a výhodou bylo když pomalu postupně zahřeje, předtím než začne šlapat na plyn. Neplatí to ale pro aktuální motory. Jde o odlišnou konstrukci. nic jiného tím nechci říct.
Jeep grand cherokee
| 23. 1. 2015
TAdy se moc nepise o zkusenostech s timto SUVeckem 2014-, dohadovani o necem co je o nicem me nijak nezajima. Chtel bych od nekoho slyšet jeho poznatky a jizdni vlastnosti. Mam zajem o tento vuz a zajima me jeho jizdni vlastnosti jak motor tahne Diesel co automat. moznosti trebas chipovanim softver prevodovky moznost upravy. vzuchove perovani a nase uzasne derave silnice a chovani auta a jake jsou uvnitr otresy a hluk Vim ze treba EURO 6 bude v breznu a v pulce roku budou prvni vozy i v CR. Dekuji za info.
Avatar - Barrichello
Dispely z Ghibli ...
| 23. 1. 2015
takhle to zní přeci víc přestižně neee >:D >:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku