Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Grand Cherokee

Vojta Jakeš
Nový Jeep Grand Cherokee - model 1999 byl oficiálně představen 16. června v USA. Podle průvodního slova při představení, Chrysler Corporation vydělává 8,000 USD na každém prodaném Grand Cherokee. Současně je to druhý nejvíce prodávaný SUV (Sport...

Nový model pro rok 1999 by se měl prodávat přibližně za stejnou cenu jako modely předchozí. Americká produkční linka (v Detroitu) byla rozšířena tak, aby mohla vyrábět až 340 tisíc vozidel každým rokem, což je o dost více než současných 260 tisíc. Z důvodu zvýšení kvality, ale produkce bude v prvním roce limitována na 110 tisíc.

Vývoj nové generace tohoto Jeepu trval 28 měsíců a stál "pouhých" 2,6 miliardy dolarů. Úplně nový 1999 Jeep Grand Cherokee nasadil laťku hodně vysoko v kategorii SUV. Tento nový model převzal pouze 127 dílů ze svého předchůdce a je designován, zkonstruován a vyroben tak, aby dokonale zvládl jakoukoliv situaci, která může nastat na silnici, či v terénu. Vyrovná se, či převyšuje své konkurenty v mnoha oblastech.

1999 Jeep Grand Cherokee je více, než jen SUV, je to pravý Jeep. Pokračuje tak nepřekonatelnou kombinací tradice a schopnosti, která vynesla značku Jeep na výsluní ve své třídě.

Tom Gale, Generální Manažer k tomu dodává: "Nejsme ochotni s nikým sdílet trh, kam dodáváme svá vozidla, která jsou optimální kombinací schopností, výkonu a komfortu. Plánujeme tak pokračovat v naší dlouhé tradici leadera ve výrobě kompaktních SUV."

K největším změnám 1999 Jeepu Grand Cherokee patří následující:

Nový, stylový exteriér je více zaoblený, kultivovaný a dynamický. Charakteristická Jeepovská maska je méně hranatá, má ostřejší úhel. Pohled z boku charakterizuje ostrý sklon předního skla, s klenutou střechou a prodlouženými lichoběžníkovými zadními blatníky, připomínajícím postoj atleta. Vzadu pak tříbarevná koncová světla oživují celý design. Nový Grand Cherokee má stejný rozvor kol, má o 1 palec (cca 2,5 cm) širší rozchod, je o 4 palce delší a 2 palce vyšší, než současný model. Stupínek byl snížen o jeden palec pro pohodlnější nástup do vozidla, ale posez byl o jeden palec zvýšen.

Interiér nabízí luxusní provedení, ergonomický design a vkusnou kombinaci materiálů. Přístrojová deska je vkusně uspořádána tak, že řidič vidí nejdůležitější informace, dokonce i ovladače rádia či CD jsou integrovány ve volantu. Pasažér sedící na předním sedadle, má o jeden palec více prostoru nad hlavou, pasažéři vzadu pak půl palce a navíc mají o 3 palce větší prostor pro nohy. I úložný prostor byl zvětšen o 1,2 krychlové stopy (cca o 45 litrů) tím, že rezerva byla přemístěna pod úložný prostor.

Motory

- Úplně nový PowerTech osmiválec 4,7 litru nahradí současný 5,2 litrový osmiválec. Tento nový motor má větší výkon (175kW), menší spotřebu (asi 11.8 litru na 100km kombinovaně) a o 30 procent méně zplodin, než současný pětilitr.

- Nový 3.1 litrový pětiválcový turbo diesel je určený pro ne-americké trhy. Tento motor je výkonnější a má větší točivý moment (104kW / 373Nm), než jeho 2,5 litrový TD předchůdce.

- Osvědčený řadový šestiválec objemu 4 litry byl značně vylepšen a jeho výkon je nyní 145kW, a navíc má o 30 procent méně zplodin a tišší chod.

Převodovka

Úplně nová, elektronicky řízená převodovka nasadila nový standard pro kultivovanost a trvanlivost. Převodovka nabízí unikátní charakteristiku, jako např. 3,00:1 nejnižší převod, který tak dává řidiči lepší okamžité zrychlení.

Kompletně nový systém pohonu všech kol Quadra-Drive(tm) 4WD nabízí novou úroveň jízdních schopností vozu. Tento nový koncept v oboru pohonů čtyř kol znamená první použití nového pohonu Quadra-Trac II(tm) v kategorii SUV, který v sobě spojuje progresivní přenos kroutícího momentu na diferenciál, který je ale přitom citlivý na rychlost vozu. Bez jakékoli nutnosti zásahu řidiče Quadra-Drive(tm) systém zajistí pohyb vozu vpřed i když je v záběru jen jedno kolo. Použitím tohoto systému se také poprvé v průmyslovém použití objevily nápravy Vari-Lok(tm), které mají progresivní charakteristiku přenosu hnací síly na přední a zadní kola v závislosti na rychlosti.

Nové brzdy

Nové, integrované brzdy s ABS vybavené elektronicky řízeným distribučním systémem EBD (electronic brake distribution) umožňují novému Grand Cherokee vyjímečnou brzdnou schopnost. Tento systém je lehčí a jednodušší než předešlý. Poskytuje tišší provoz a menší pulsaci brzdového pedálu.

Nový Jeep Grand Cherokee se začne vyrábět v Jeffersonově automobilce ve 3. čtvrtletí 1998. Výroba mimo Ameriku začne v prvním čtvrtletí v Rakousku a v Jižní Africe.

Novy Jeep Grand Cherokee stojí v popředí kompaktních SUV zásluhou technologické inovace, zpracováním a stylem. "Znovu a znovu Jeepy definují kategorii sport SUV" řekl generální manager Chrysleru/Plymouth/Jeep divize pan Levine. "Ačkoliv jsou tvůrci nových technologií, legendární Jeepy nikdy nevybočí ze svých kořenů autentických 4WD kombinovaných s vyjímečnými jízdními vlastnostmi a výkonem".

Veškeré Jeepy jsou testovány na pověstné Rubicon Trail v Sierra Nevadě, což je jeden z nejnáročnějších terénů v Americe. Přestože někteří z vlastníků Jeepu nikdy nesjedou ze silnice do terénu, jsou si vědomi toho, že se můžou odvážit jet kamkoliv jedou. A navíc vlastní jednu z nejlegendárnějších značek automobilů na světě.



Vojta Jakeš