TEST Jeep Renegade 2.0 MultiJet 4x4 – Willys by se divil
Ačkoliv se jedná o první model vyráběný mimo USA, Jeep se snaží dát všemi možnými prostředky najevo, že Renegade je stále pravověrný zástupce značky, přičemž k tomu používá zejména odkazy na původní Willys. Tradiční masku chladiče se svislým žebrováním a dvojicí kulatých světlometů tak najdeme znázorněnou téměř všude - od středů zadních svítilen, přes víko zavazadlového prostoru až po hned několik míst v interiéru. K tomu všemu uprostřed palubní desky ční nápis Since 1941, tedy že Willys vznikl v roce 1941, a nechybí ani malá silueta armádního vozu jedoucího po okraji čelního skla. Kdo má rád detaily, bude nadšen, někomu to však může připadat až moc teatrální...
Renegade sjíždí z výrobní linky v italském Melfi a důvod je čistě prozaický – náklady na výrobu vozu může sdílet se svým italským sourozencem, Fiatem 500X, se kterým také sdílí značnou část techniky. Označení Renegade, což v překladu znamená Odpadlík, pak má u Jeepu dlouholetou tradici – označovaly se tak vrcholné verze některých modelů v sedmdesátých a osmdesátých letech.
Svým zaměřením je tento nejmenší model Jeepu takzvaným malým SUV, přičemž rozměrově je podobný třeba typu Škoda Yeti. Pod kapotou najdete poměrně širokou paletu motorů - od atmosférické benzinové šestnáctistovky přes přeplňované 1.4 MultiAir až po turbodiesely o objemu 1,6 a 2,0 litru.
Jeep Renegade vs. Škoda Yeti | ||
Vůz | Jeep Renegade | Škoda Yeti |
Motor | 2.0 MultiJet | 2.0 TDI |
Převodovka | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 103/3750 | 103/4200 |
Největší toč. mom. [Nm/min] | 350/1750 | 320/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 182 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,5 | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 5,6 |
Cena [Kč] | 632.900 (Longitude) | 636.900 (Ambition) |
Jeep je velmi populární automobilkou, vždyť jako džíp se označují často všechna terénní vozidla, proto byste mohli očekávat, že výrobek této firmy bude náležitě dobrý v terénu. Tam by chtěl samozřejmě uspět i Renegade, mimo zpevněný povrch opravdu vhodná však je pouze varianta Trailhawk, která má nejen redukční převodovku, ale i vyšší světlost 210 milimetrů. Zbytek modelové řady se spoléhá buďto na pohon pouze předních nebo všech kol Jeep Active Drive, který funguje na principu připojování zadní nápravy pomocí mezinápravové spojky v olejové lázni.
suv jeep video testy redakcnivideo
Renegade dále využívá samonosnou karoserii s nezávislým zavěšením kol, zde je tedy jasný posun k co nejlepším jízdním vlastnostem na silnici. V rámci malých SUV toho zvládne vůz i poměrně v terénu, kde těží z malých rozměrů a relativně nízké hmotnosti začínající na 1370 kg.
Styling automobilu je nápaditý a na první pohled nepřehlédnutelný. K dispozici jsme měli hned dva vozy v podobné specifikaci, přičemž zejména ten oranžový byl opravdu šik. Vypadá jako pravověrný hranatý teréňák, který však prošel zkrášlovacím salonem, kde se na něm vyřádily kosmetičky a daly mu roztomilejší vzhled. Reakce mnoha lidí byly spíše pozitivní a i běžní kolemjdoucí se chtěli o voze nadšeně bavit.
Zajímavý a slušně zpracovaný interiér používá většinu ovladačů od Fiatu. Vtipným detailem je „červené“ pole otáčkoměru znázorněné cákancem bláta, velmi se nám zamlouvala masivní hlavice řadicí páky a pocitově zajímavé je také madlo před spolujezdcem. Některým lidem nemusí být po chuti jakoby přilepené výdechy ventilace na středu a vrchu palubní desky, naopak veliké knoflíky klimatizace potěší i starší řidiče.
Po nastoupení předními dveřmi budete mít zvláštní pocit. Všechno od vás se zdá být velmi vzdálené, čelní sklo či sloupky A jsou daleko a připadáte si jako ve výrazně větším autě. To trochu kontrastuje s pouze průměrným prostorem vzadu, kde se dlouháni moc neposadí. Zavazadelník se svými 351 litry pak také není kdovíjak velký, sklopením zadních sedadel ale vznikne téměř rovina a prostor se zvětší na 1297 litrů.
Pokud vás zajímá tahání těžkých přívěsů, pak vězte, že v tomto není Renegade žádný přeborník, zvládá 1000 až 1500 kg těžký brzděný přívěs v závislosti na verzi.
Motor a převodovka – Příjemný společník
Pod kapotou testovaného Renegade se skrýval dvoulitrový turbodiesel o výkonu 103 kW spojený se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Podle nás se jedná o optimální konfiguraci z pohledu financí i dynamiky. Pochválit je třeba dobrý točivý moment jednotky, který činí 350 N.m.
suv jeep video testy redakcnivideo
Motor se vyznačuje poměrně kultivovaným během bez zbytečných vibrací. Je ochotný pracovat i v nízkých otáčkách, kde neduní ani jinak neprotestuje. Od nějakých 1500 ot/min pak vůz razantně zatahuje, a to na všechny rychlostní stupně. Tohle naladění bude vyhovovat běžným řidičům, kteří nechtějí svůj vůz příliš vytáčet. Ono to v tomto případě rovněž postrádá jakýkoliv smysl, zátah jednotky totiž graduje maximálně do tří tisíc otáček, dále již pocitově spíše uvadá.
Pochválit musíme malou prodlevu turbodmychadla, stejně jako příjemně hbité reakce na sešlápnutí pedálu plynu. Celkově se tedy s touto jednotkou jezdí velmi dobře a pravděpodobně bude vyhovovat většině řidičů. Pochválit musíme také řazení, které je přesné a bavilo nás manipulovat s těžkou velkou kulatou hlavicí páky. Dobré je rovněž zpřevodování šestistupňové skříně, které není zbytečně dlouhé, ale ani tak krátké, aby nevyužívalo spíše méně točivý charakter agregátu. Na dálnici ve 130 km/h má motor na šestý rychlostní stupeň 2500 otáček.
Když už jsme u té dálnice, pak musíme říci, že tam se Renegade svým ne zrovna aerodynamickým tvarem s velkou čelní plochou příliš nehodí. Podepisuje se to jak na nevelké maximální rychlosti 182 km/h, tak hlavně na spotřebě, která je obecně snad jediným minusem jinak docela povedené jednotky. V dálniční rychlosti počítejte s odběrem téměř osmi litrů nafty, ve městě jsme jezdili za 8,5 l na 100 km. Mimo město jsme se dostali k šesti litrům. V kontextu relativně menší palivové nádrže o objemu 48 l však výsledný průměr v testu 7,8 l na 100 km není nikterak slavný.
suv jeep video testy redakcnivideo
Král zpomalovacích prahů
Jak už jsme naznačili, na delší cestování Renegade příliš není, což se ve vyšších rychlostech projevuje kromě spotřeby i zvýšeným hlukem zejména od obtékajícího vzduchu. Tvarově je vůz holt krabice. Sjeďte však z dálnice a hned bude dojem mnohem lepší. Podvozek je totiž slušně naladěný, automobil dobře kontroluje pohyby karoserie a na poměry třídy je v zatáčkách schopný a obratný. Nečekejte ale žádné sportovní vlastnosti, tomu není auto uzpůsobeno, což se projevuje méně komunikativním řízením či pouze průměrnými brzdami.
Doménou automobilu tak bude každodenní bezpečná jízda bez spěchu. Z vnitřního pohledu masivní karoserie dodává řidiči na klidu, snad jenom výhled ven by mohl být lepší. Co se týče tlumení nerovností, tak v tomto ohledu je vůz „německy“ tuhý a práce zavěšení je občas slyšet více, ale žádných velkých nepříjemných ran od náprav se nedočkáte, o přílišném natřásání rovněž nemůže být řeč. Z našeho pohledu je podvozek nastaven jako velmi slušný kompromis.
Vyzkoušeli jsme automobil také na sněhu a musíme konstatovat, že jeho chování je předvídatelné a dokáže i pobavit. Tato verze se světlou výškou 198 mm s přehledem projede kdejakou polní cestu, do pravověrného terénu se ale nehodí, byť naše dřívější zkušenost z Tater říká, že na poměry malých SUV je Renegade nadprůměrně schopný. Jenom dodejme, že v rámci pohonu všech kol se dá otočným ovladačem utopeným před řadicí pákou napevno spojit přední a zadní náprava, čímž se zlepší vlastnosti na kluzkém povrchu.
Srovnání rozměrů Jeep Renegade vs. Jeep Willys | ||
Model | Jeep Renegade | Jeep Willys |
Délka [mm] | 4236 | 3360 |
Šířka [mm] | 1805 | 1570 |
Výška [mm] | 1697 | 1770 |
Rozvor [mm] | 2570 | 2032 |
Hmotnost [kg] | 1430 | 1113 |
Závěr
Jeep Renegade se v testu projevoval jako sympaťák, dojem z vozu ale sráží ne zrovna nízká cena. Za částku 431.900 Kč máte pouze pohon předních kol, atmosférickou šestnáctistovku a základní výbavu, přičemž námi testovaný exemplář byl mnohem dražší. Turbodiesel s pohonem všech kol je minimálně za 632.900 Kč, u vozu Škoda Yeti podobnou kombinaci pořídíte pod půl milionu korun, byť silnější verze je na tom cenově stejně.
Yeti však není taková stylovka, a právě svým neotřelým vzhledem by mohl Renegade zabodovat. Pomáhat mu v tom dále bude slušný motor spolu s příjemným interiérem. Celkově platí, že i když se „Odpadlík“ odkazuje na Willyse, jedná se primárně o silniční vůz. Říkejte mu tedy spíše SUV, než džíp...
Nejlevnější verze modelu | 431.900 Kč (1.6 E-TorQ Evo Sport/81 kW) |
Základ s testovaným motorem | 632.900 Kč (2.0 MultiJet Longitude/103 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 862.900 Kč (2.0 MultiJet Limited/103 kW) |
Plusy
- Neotřelý vnější vzhled
- Jisté chování v zatáčkách
- Přesný chod kulisy řazení
- Silný a kultivovaný motor
Minusy
- Vyšší spotřeba paliva
- Hluk obtékajícího vzduchu na dálnici
- Není zrovna levný